K

krista

Min häst som är 14 år brukar få mkt gallor efter ridning på bakbenen ibland även fram. Men med lite linement brukar det försvinna ganska så snabbt. Är detta något man bör kolla upp? Vad tycker ni?

Sv: Gallor

Många lite äldre hästar är ofta lite tjocka i benen. Är han jämt "svullen" och även varm så tycker jag du ska kolla upp det, annars tror jag det inte är någon fara. Men du kan ju alltid ringa och rådgöra med vetrinär vad han/hon tycker.

Det jag reagerade på när jag läste ditt inlägg är att hästen får gallorna EFTER ridningen, oftast brukar gallorna gå ner efter det.

Du ska kanske se över ridningen, foderstaten? Tycker definitivt att du ska låta en vet. kolla på hästen?

MIn första intuition sa "Något är fel"

Lycka till!

Jag har också varit med om detta. Om gallorna är hårda borde du nog kontakta veterinär men är dom mjuka så kan du ju testa detta innan du ringer.

Jag har provat med massage och streching, tyckte att det fungerade bra! Antar att det sätter igång cirkulationen.
Massera hårt UPPÅT efter ridning och testa med stallbandage på natten, då kan du dock inte linementera innan, det bränner huden.

Tänk på vilket underlag du rider på, kanske lite för mycket hårda grusvägar...?

Lycka till

;)

Alla dessa knep. Men de hjälper väl bara för stunden, nästa dag är de där igen.
Min erfarenhet är oxå att om man lindar ex varje natt så till sist hjälper inte det heller.

Varför forskas det inte mer på gallor, fritidsryttarens stora bekymmer till och från.

Har elitryttarna oxå problem med gallor på sina hästar, ex Mynta, hon är ju inte så ung?

/jenny

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka