gallor och lindor

W

waterlilly

Jag har en liten häst som är ponnykorsning (växt över 148cm)
Han är kraftigt byggd i benen men har gallor (mjuka o inte speciellt stora), jag planerar att börja hoppträna honom snart och funderar på om jag borde ha några skydd på frambenen pga gallorna?

Hur funkar det med gallor om jag skulle linda benen på honom? Blir det för tight?
Eller borde jag köpa senskydd?
Eller strunta i det totalt?
Vi ska ju inte hoppa högt heller kommer säkert max bli 1m o så högt blir det inte förrän om flera månader...

Jag är lite emot att klema allt för mycket med hästarna - det är ju inga barbie hästar - särskilt inte det "ångloket" jag har nu, men jag kan ju inte undgå att bli påverkad när varenda kompis lindar sina hästar/ponnyer över högt och lågt ;)

Jag är så dålig på allt om häst ben eftersom mina tidigare pållar varit kärnfriska på alla sätt och vis!

Tacksam för alla svar!
/waterlilly

Sv: gallor och lindor

Senskydd är ju ingen dum idé att på hoppträning för att skydda hästens ben mot slag från tex bommar. Däremot behöver du inte ha några skydd för att enbart skydda gallorna.
Se hellre till att hålla gallorna mjuk, massera med liniment och/eller linda benen på natten. Helst med BackOnTrack paddar, dyrt men oslagbart!
Framförallt, fundera på varför han har gallor och om det är något du kan göra åt det.

Sv: gallor och lindor

Tack för svaret!
Bra att veta att jag inte behöver "skydda gallorna".
Ägaren - jag har hästen på foder- sa att den "alltid" haft gallor.
Jag får läsa på lite om gallor och se om det är nått jag kan göra.

Ja, jag funderade lite på senskydd, men det känns lite onödigt när han har så starka ben, särskilt om gallorna inte behöver skyddas.
Hästar och häst utrustning är allt en gåta ibland.

/waterlilly

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka