Gallor i ETT ben...

K

klabbarparn

Min häst blev behandlad i en bakkota för ca 8 månader sedan. Då va han halt.
Nu är han iaf igång ordentligt igen och jag kan inte märka av nån hälta. Däremot har han varit lite gallig i den kotan i ca 1,5 veckor.
Hur ska jag tolka detta?? Har han fortfarande ont tro?...:confused:
Min fråga är egentligen, kan hästen få ofarliga gallor i endast ETT ben, eller är det nåt vajsing när det bara blir i ett ben o inte runt om? (tycker även han har varit liiiite gallig i höger fram...)
Jag ska boka tid hos veterinären, men kan va intressant att höra era tankar om det oxå...

Sv: Gallor i ETT ben...

En galla behöver inte betyda något, men om den sitter i en led och är enkelsidig ska man vara på sin vakt. Om det är samma led som din häst tidigare konstaterats ha en inflammation i tycker jag att du ska vila den några dagar och backa lite i igångsättningen. Om gallan kvarstår och dessutom är spänd/hård, bör du ta det säkra före det osäkra och låta undersöka hästen igen.

Röntgades leden vid förra undersökningen?
Har gallan förändrats eller har den kvarstått efter förra inflammationen? Om den kvarstått är det förmodligen mindre allvarligt.

Han röntgades i samband med behandlingen.
Gallan är mjuk och han har inte haft den hela tiden utan den har uppkommit först nu den senaste veckan.
Han har varit igång i flera månader nu och jag har inte trappat upp arbetet nämnvärt på sistone.

Jag hade åkt in och kollat, men jag åker in så fort jag inte tycker att något känns helt ok.
Behöver inte betyda att jag tycker att hästen är halt, utan att något inte känns helt rätt,
som en svullen kota tex.

Jag hade åkt in och kollat, men jag åker in så fort jag inte tycker att något känns helt ok.
Behöver inte betyda att jag tycker att hästen är halt, utan att något inte känns helt rätt,
som en svullen kota tex.

Ja precis, så känner jag oxå. Är så tråkigt att gå o oroa sej i (förhoppningsvis) onödan.
Ska ringa o boka tid imorron.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 859
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 263
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III