Gallor, foder och trötthet

B

BeautyFlight

Min D-ponny är för tillfället ganska oengagerad och trött vid ridning på ett sätt som hon inte har varit tidigare. Går inte på självmant och jag får kämpa för att få fram henne för skänkeln. Tidigare har hon också varit lite "bekväm" av sig, men inte alls på det här sättet. Detta började i onsdags vecka 39 och har hållit på sen dess. Jag har tempat henne, men det visar inga tecken på feber och hon är inte heller halt. Pälsfällningen har inte heller börjat än. Jag har dubblerat dosen B-vitaminer/ dag sedan detta startade.

*Förra ägaren gav henne lika mycket kraftfoder som hon gav till sina stora hästar (1,2 kg krosshavre/dag). Idag har hon gallor både bak och fram + i haserna och har haft det sedan jag köpte henne för ett och ett halvt år sedan. Kan den mängden foder hon fick som ung ha påverkat till att gallorna har hållt i sig? För trots att jag har minskat mängden kraftfoder väldigt mycket så är gallorna fortfarande lika stora.

*På sistone tycker jag att en av fram-gallorna (vänster fram), har blivit hårdare. Vad gör jag åt det? (Gallan är inte jättehård, utan fortfarande relativt mjuk, men hårdare än vad den var innan och hårdare än de andra gallorna. Hon verkar inte ha ont av dem.)

*Hur blir man av med gallor?

*Min ponny har lyckats få sig en del överben på frambenen och går nu med senskydd i hagen för att inte få ännu mer. Hon har inte ont av överbenen, men jag undrar om jag kan bli av med dem på något sätt?

Mvh Rebecca :)

Sv: Gallor, foder och trötthet

Har du kollat upp hästen ordentligt? Så du VET att den inte är halt. Annars får du fara in på klinik och göra hältutredning och ev. röntgen på kotleden där gallorna blivit hårda.

Överbenen, var sitter dom? Är de från slag och du är säker på det? Eller kan det vara så att de kommit pga överansträngning?

Har de haft gallor länge är de svårt att få bort, men man kan linda benen undera natten när de står på box med tex. back on track. För att hålla dem mjuka och de brukar inte svälla lika mycket i benen.

Din hästs beteende pekar på hälta eller smärta, far till veterinären innan du pressar den framåt mer.

Sv: Gallor, foder och trötthet

Svårt att säga då man inte ser ponnyn, det kan som föregående skrivare vara någon hälta eller smärta men det kan även vara så att ponnyn fått i sig något eller är ur gängorna av någon annan orsak. Hur som helst vore en utredning för hälta eller en smärta någonstans att rekommendera men även ett blodprov kan visa om hon/han mår bra invärtes..

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Det har gått knappa 9 dagar nu. Det är fortfarande lika tomt, och tårarna bränner konstant i ögonen. Jag förväntar mig fortfarande att...
2
Svar
25
· Visningar
2 680
Senast: vallhund
·
M
Hästvård Hej, En av mina nordisar har en galla på vänster fram vid kotsenskidan. Han fick den i samband med att vi hade honom utlånad till en...
Svar
2
· Visningar
1 682
Senast: TantEster
·
Hästvård Fblstoet har en senskideinflammation. i carpus ena fram, det är senskidan till långa tåsträckaren som inte 'mår så bra'. I vintras...
Svar
19
· Visningar
4 740
Senast: Nenneh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka