Gallor bak?

hast_galen

Trådstartare
Hej!
Min häst en valack på 5år har fått gallor bak, Vad kan det var och vad hjälper?

Han är inte halt och är inte anorlunda i ridningen,
Han fick dom när han gick på bete men nu är han installad, men går ute om dagarna och kommer in och får krafftfoder och hö och han har fortfarand kvar dom :S
Har provat att stryka på linement, men tycker inte de har funka,
kan det var nått foder? han är inte övervikt,
Vad kan det var? tänkt jag skulle tillkalla vetrinär men tänkte kolla lite vad ni tror så jag kan förbreda mig på vad det är, eller vad som kan hjälpa,

Sv: Gallor bak?

Hög proteinhalt brukar vara boven när det ändå är en så pass ung häst. Provat dra ner på kraftfodret? Har ni analyserat höet?

Men det är nog inget farligt, prova linda benen om natten och ev använd ngt milt liniment om din häst inte har känsliga ben och se om det blir skillnad.

Min ponny är född 05 och har också gallor bak. Han får knappt något kraftfoder men har så ändå. Han har lindor med BoT paddar under på natten, då försvinner dem :)

Jag har hört att man kan få bort dom genom att sätta benet i ett spann kallt vatten. Har dock inte provat själv men kan va värt ett försök!

Kan bero på att han varit ute (bete) och nu blir stillastående i box. Mitt sto har alltid gått på lösdrift, men flyttade henne förra året där hon stod på box från kl 17 på dagarna och då fick hon gallor i början.

Gallor kan bero på flera olika saker! ex. överansträngning, miljöbyte, fodret osv osv.

Det beror ju på var gallorna sitter om man ska bry sig om dem. Finns en hel del ställen på bakbenen där en häst kan ha gallor. De kan ibland få gallor i t.ex kotsenskidorna, det behöver inte vara något farligt om gallorna är mjuka och liksidiga och hästen är obesvärad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Köpte min häst i februari, helt UA på böjprov och longering etc - förutom att han har lite gallor båda bak, övre delen av senskidan...
Svar
13
· Visningar
2 554
Senast: Freazer
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: NotlikeI
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V