Gallig på ett ben. Veterinär?

moiran

Trådstartare
En av våra hästar, 14 år, blev gallig i kotan på ett bakben för ungefär två veckor sedan. Hon är helt ohalt och verkar obrydd i övrigt. Hon fick vila lite, gå i hagen och ta några skritturer. Gallan går upp och ned lite, men är alltid kvar i någon mån.

Vår gissning är att det är en lindrig kotledsinflammation på grund av att hon har brodd dygnet runt. I obroddat tillstånd låter hon bakhovarna glida lite framåt mot underlaget i nedsättningsmomentet och sätter dem långt under sig. Med brodd och på hård is eller frusen mark har hon inte den möjligheten.

Ovan rörelsemöster gör naturligtvis också att hon halkar mycket lättare bak än en "normal" häst gör. Fläckvis är hästhagen isig (vi har i princip blankis överallt där det inte är halkbehandlat eller snö i den här skogiga delen av världen), så vi vill inte gärna plocka ur brodden heller.

Nu är frågan; är det dags att ta ut en veterinär? Har en distriktare möjlighet att ställa annan diagnos/behandla för kotledsinflammation på ren sannolikhet, och anser ni att det kan finnas någon annan orsak till galligheten som kan förvärras av låta henne ta det lugnt ett tag och då ev. få inflammationsbehandling?

Eller bara låta henne fortsätta vila (och chansa på att ta ur broddarna? De oskodda går ju utan)?

Sv: Gallig på ett ben. Veterinär?

Om gallan blir mjukare vid ridning och motionering är det just det den behöver... En galla är vätskeansamling/inflammerade senskidor som behöver ha röra på sig för att transportera bort all vätska...
Värm benet med typ arnika innan ridning och ha lindor eller skydd, för att sedan kyla efter ridning, skritta gärna på hårt underlag också för att senan ska få jobba ordentligt och därmed öka cirkulationen...

Blir gallan däremot hård efter ett ridpass skulle jag åka IN på klinik, en distriktsveterinär är inte alltid till så stor hjälp i de fallen då det troligtvis kan behöva ultraljudas...

Har ett varmblod som har en galla bak. Han måste gå på lösdrift för att hela tiden kunna röra på sig och få regelbunden motion. Gör som personen över skrev. Mycket bra tips !

Min gamla vallack får gallor på bakbenen ibland, senaste var i förrgår o det var iofs den enda på säkert ett år. Jag låter skritta honom ändå (förutsatt att han är ohalt o inte varm!k) och i hagen(lösdrift) får han gå med BackonTrack benlinda. Det brukar då vara helt borta på ett dygn. Benlindan är verkligen toppen, kan rekommendera en sådan!!

Om gallan blir mjukare vid ridning och motionering är det just det den behöver... En galla är vätskeansamling/inflammerade senskidor som behöver ha röra på sig för att transportera bort all vätska...
Värm benet med typ arnika innan ridning och ha lindor eller skydd, för att sedan kyla efter ridning, skritta gärna på hårt underlag också för att senan ska få jobba ordentligt och därmed öka cirkulationen...

Blir gallan däremot hård efter ett ridpass skulle jag åka IN på klinik, en distriktsveterinär är inte alltid till så stor hjälp i de fallen då det troligtvis kan behöva ultraljudas...

Jo, jag vet att galla har med senskidor att göra. Kopplingen galla -> kotled beror på att jag har en annan häst som fick kotledsinflammation. Eftersom hon är en stenhård dam som inte gärna visar att hon har ont så var det enda symptomet just lite galla, även om jag under en tid känt skillnad vid ridning - t.ex. att hon gärna ville hoppa av lite sent (dumma, dumma mig som inte fattade!). Inflammationen hittades vid genomgång på djursjukhus. Gallan var ju sannolikt ett följdsymptom av att hon gått ett tag med lindrig inflammation i kotan.

Säkert atypiskt, men det blev ändå min första gissning i och med kopplingen till hennes störda rörelsemönster. Trots brist på andra symptom.

Gallan är ganska liten, men envis. Hon går ute 15h per dygn, och trots att halva flocken består av unghästar så rör de inte särskilt mycket på sig nu när underlaget suger. Eftersom vi inte har ridhus sker all ridning så här års på hårt underlag (när det inte är snö på backen). Skillnaden före/efter ridning är oftast inte märkbar, men då kommer hon ju också direkt från hagen innan ridningen. Skillnaden mellan installningen och utsläppet är inte heller så markant som det är på den ena av våra pensionärer som blir lite gallig nattetid (och gallfri när hon varit ute i hagen en stund). Gallan finns som sagt kvar vid insläpp och efter ridning.

Arnikan och lindningen har ännu inte gett resultat, men vi avvaktar ett tag till. Tack för tipset, det hade jag inte kommit på själv!

Senast ändrad:

En av våra hästar, 14 år, blev gallig i kotan på ett bakben för ungefär två veckor sedan. Hon är helt ohalt och verkar obrydd i övrigt. Hon fick vila lite, gå i hagen och ta några skritturer. Gallan går upp och ned lite, men är alltid kvar i någon mån.

Vår gissning är att det är en lindrig kotledsinflammation på grund av att hon har brodd dygnet runt. I obroddat tillstånd låter hon bakhovarna glida lite framåt mot underlaget i nedsättningsmomentet och sätter dem långt under sig. Med brodd och på hård is eller frusen mark har hon inte den möjligheten.

Ovan rörelsemöster gör naturligtvis också att hon halkar mycket lättare bak än en "normal" häst gör. Fläckvis är hästhagen isig (vi har i princip blankis överallt där det inte är halkbehandlat eller snö i den här skogiga delen av världen), så vi vill inte gärna plocka ur brodden heller.

Nu är frågan; är det dags att ta ut en veterinär? Har en distriktare möjlighet att ställa annan diagnos/behandla för kotledsinflammation på ren sannolikhet, och anser ni att det kan finnas någon annan orsak till galligheten som kan förvärras av låta henne ta det lugnt ett tag och då ev. få inflammationsbehandling?

Eller bara låta henne fortsätta vila (och chansa på att ta ur broddarna? De oskodda går ju utan)?

vila o metacam eller butta är ju ett alternativ om man inte vill spruta men jag hade kollat upp hästen.

Fast alla hästar är inte likadana, bara för att en har fått en kotledsinflammation behöver inte den andra ha de =)

Om jag vore du, och var himla osäker skulle jag åka in på klinik där hästen kan bli ultraljudad och därmed kunna fastslå vad sjlva gallan beror på =)

Hastigt uppkomna gallor på enbart ett ben beror på något, jag hade som sagt åkt till klinik. Man vill inte att hästen ska gå med ex en inflammation i onödan för den inflammatoriska processen i en led bryter ned ledbrosket.

Fast alla hästar är inte likadana, bara för att en har fått en kotledsinflammation behöver inte den andra ha de =)

Om jag vore du, och var himla osäker skulle jag åka in på klinik där hästen kan bli ultraljudad och därmed kunna fastslå vad sjlva gallan beror på =)

Men OJ, jag som alltid gått omkring och trott att alla hästar var kloner och därmed funkade likadant!! Nu får jag ju HELT ändra min världsbild.

Hastigt uppkomna gallor på enbart ett ben beror på något, jag hade som sagt åkt till klinik. Man vill inte att hästen ska gå med ex en inflammation i onödan för den inflammatoriska processen i en led bryter ned ledbrosket.

Jovisst är något fel, det är ju uppenbart. VAD som är fel är mindre uppenbart. Och vi tycker också att det börjar bli dags att åka och kolla upp henne ordentligt. Det som talar emot just kotledsinflammation är att hon inte reagerar alls på att man böjer leden ordentligt. Den här hästen är ingen stenhård dam, så hade det gjort ont hade hon visat det, även om det bara gjorde måttligt ont.

Det är ju på grund av att hon är märkbart helt oberörd som vi avvaktat med veterinär. Men visst är något fel, det var ju därför jag skrev den här tråden. ;)

Jag har aldrig haft kontakt med någon häst som blivit gallig vid kotledinflammation. Då har jag ändå haft oturen att se många med kto- och/eller hovledsinflammation.

Jag hade också åkt in och kollat, just ojämna gallor (inte runt om eller bf alt. bb) är jag varnad för sedan barnsben. Det innebär att hästen i värsta fall går och snedbelastar sig av en eller annan orsak, och då kan gallan vara det minsta problemet i slutänden.

Jag har aldrig haft kontakt med någon häst som blivit gallig vid kotledinflammation. Då har jag ändå haft oturen att se många med kto- och/eller hovledsinflammation.

Jag hade också åkt in och kollat, just ojämna gallor (inte runt om eller bf alt. bb) är jag varnad för sedan barnsben. Det innebär att hästen i värsta fall går och snedbelastar sig av en eller annan orsak, och då kan gallan vara det minsta problemet i slutänden.

Mina har blivit mer utfyllda över kotan vid kotledsinflammation, ofta bättre direkt efter rörelse men när de sen stått still några timmar eller över natten har det fyllt ut igen och blivit varmare.

Hastigt och hastigt. Det gäller väl alla gallor att de dyker upp från ett visiteringstillfälle till ett annat. Det är som sagt ingen jättegalla, utan en ganska mesig och mjuk. Men bara på ett ben. Då kan man ju utesluta miljöfaktorer så som foder. Något är fel i det eller möjligen det andra benet.

Hade det funnits typiska symptom på ledinflammation hade hon redan varit hos veterinär. Nu när vi inte kan bli kloka på vad som är fel så har vi vilat och avvaktat för att se vad som händer och provat med skritturer och se vad som händer då. Klokare har vi inte blivit. Därför känns veterinär nu som ett bra alternativ.

Jag har bara haft kontakt med en kotledsinflammation på en häst. Och där var som sagt galla enda hinten om att något var fel. Det symptomet och "något är fel när vi hoppar" var anledningen att vi åkte till kliniken. Och där hittade de inflammationen.

Kanske atypiskt som sagt. Men veterinärerna verkade inte reagera på det, så de hade nog sett det förr.

Vi ska nog se till att göra det. Min teori är fortfarande att det har med brodden att göra. Men var ett sådant problem, orsakat av påtvingad rörelseförändring, sätter sig är ju lite svårt att veta. Fast nu är det högre prioriterat att ta reda på VAD som hänt VAR, så kan man fundera på VARFÖR sen.

Hastigt och hastigt. Det gäller väl alla gallor att de dyker upp från ett visiteringstillfälle till ett annat. Det är som sagt ingen jättegalla, utan en ganska mesig och mjuk. Men bara på ett ben. Då kan man ju utesluta miljöfaktorer så som foder. Något är fel i det eller möjligen det andra benet.

Hade det funnits typiska symptom på ledinflammation hade hon redan varit hos veterinär. Nu när vi inte kan bli kloka på vad som är fel så har vi vilat och avvaktat för att se vad som händer och provat med skritturer och se vad som händer då. Klokare har vi inte blivit. Därför känns veterinär nu som ett bra alternativ.

Jag visiterar min häst så gott som dagligen så det är rätt hastigt om det dyker upp en galla från ett visitertingstillfälle till nästa. Det finns ju hästar som alltid är lite tjocka i bakbenen när de stått över natten tex.

Inte helt ovanligt att ryttaren kommer in för att det inte känns riktigt bra i ridningen, 3 graders hälta på flera ben, och så har hästen gått 1,30 helgen innan...

Jag visiterar min häst så gott som dagligen så det är rätt hastigt om det dyker upp en galla från ett visitertingstillfälle till nästa. Det finns ju hästar som alltid är lite tjocka i bakbenen när de stått över natten tex.

Inte helt ovanligt att ryttaren kommer in för att det inte känns riktigt bra i ridningen, 3 graders hälta på flera ben, och så har hästen gått 1,30 helgen innan...

Våra hästar visiteras också dagligen, och så här när vi vill hålla koll på något blir det i alla fall två gånger om dagen. Men gallan dyker väl alltid upp mellan två visiteringstillfällen? Det har aldrig hänt mig att en galla (eller andra skador) dykt upp under tiden som jag visiterar. Den här gallan har inte varit särskilt stor, och när den upptäcktes första gången var hon väldigt lite gallig, så jag tycker det är svårt att diskutera häftigt. Jag nog knappt fångat gallor mindre än denna när den upptäcktes när jag visiterat. Liten men envis som sagt.

Hon har varit helt gallfri de senaste kvällarna (och mornarna).

Och jag vet att man som ryttare kan vara väldigt dålig på att vara lyhörd mot sin häst. Det har hänt mig ganska rejält vid två tillfällen. Tävlat högre klasser med skador som definitivt inte borde gått igenom veterinärbesiktningarna. Än mindre vara oupptäckta av mig som ryttare. Med samma häst. Som jag haft sen fyraårsåldern och ridit närmast dagligen sedan inridningen. Så jag är en värdelös hästmänniska, men jag gör mitt bästa för att bättra mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
S
Hästvård Min häst är halt sedan en vecka tillbaka. Hon klev snett på onsdagen, visade ingen hälta då men på torsdagen var hon svullen och varm...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: TantEster
·
M
Hästvård För er som läste min förra tråd "Jag tror jag blir galen snart" (tack för stöttning och tips)om problemen jag haft med min häst i snart...
Svar
11
· Visningar
1 861
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix