Gallig led?

Gabriol

Trådstartare
Behöver lite åsikter och erfarenheter!

Var och besiktigade nya hästen idag. Veterinären sa redan då han kände igenom benen att han hade en lite större galla på höger bak. Hästen gick igenom böjprov UA och röntgades (extra noga på det galliga benet) UA.
Hästen är 10 år och har förmodligen haft gallan en längre tid, tränats och tävlats upp tom 120 hoppning och lättare klasser i dressyr, aldrig varit halt. (Nuvarande ägare har haft honom sedan han var 4 år.)
Veterinären utlåtande var att risken att det skulle vara något som skulle påverka honom var liten.

Jag ska använda hästen till allroundridning och lite träning och både dressyr och hoppning, dock inte på någon högre nivå.

Vad tror ni gallan kan bero på? Har ni några erfarenheter av liknande saker?
Hade ni köpt hästen?

Behöver dela lite tankar!

Sv: Gallig led?

Det beror ju lite på i vilken led gallan sitter? I höger bak är lite diffust..!

Eftersom hästen är röntgad ua och dessutom går igenom ett böjprov så är det med största sannolikhet en sk idiopatisk galla, en galla som kan uppstå utan synbar anledning. Jag hade köpt hästen, i synnerhet om den var försäkrad utan reservationer.

Förlåt, skulle såklart skrivit i vilken led! Gallan sitter vid kotan, har för mig att det heter kotsenskidan, kan det stämma?

Tack för svaret!

Spinner vidare på detta..

Kan en galla i kotleden vara en början på en inflammation? Eller skulle hästen då reagera vi böjprov?

Min häst hade kotledsinflammation, men inte en galla så lång ögat kunde nå.....
Kan kanske vara det ändå, men om vet säger att det är liten risk att han ska påverkas och han gått igenom både böjprov och röntgen ua,
skulle jag köpa honom.
Nu utgår jag iof från att det inte rör sig om någon superdyr häst, eftersom du inte ska upp på några högre nivåer, som du skrev.
Men som någon annan skrev, så har hästen en försäkring utan reservationer, ser jag inga problem.
Skulle hästen däremot inte vara försäkrad, eller ha reservation på just detta, skulle jag tänka mig för.

Om jag skulle försäkra om hästen, skulle det bli reservation på gallan då tror ni?

Ser gallan ut som en vanlig galla eller har den som en 'midja' ? Min förra häst hade nämligen också en kronisk lite större galla som inte var något speciellt med enligt veterinärer, men det visade sig vara ringbandsåtklämning och hon fick skada på senan av det.

Det ser ut som en vanlig galla, i alla fall vad jag kan se. Hur stor var gallan som din häst hade?

Det jag tänkte på var att, om hästen inte har försäkring och du tecknar en ny och behöver vet intyg, så kommer ju vet skriva det han ser.
Vet inte om det är underlag för en reservation, men de lär ju hänvisa till att det "felet" redan var känt när du tecknade försäkringen, om nu något skulle hända där gallan sitter som man kan koppla till den.

Det är skillnad på om gallan sitter i kotleden eller om den sitter i kotsenskidan. Har försökt demonstrera på bild...
25806431.jpg

Som synes på bilden har denna hästen en galla i kotleden. Grön pil pekar på galla i kotsenskidan. Att hästen har en galla i kotsenskidan spelar ogtast ingen roll alls. Men sitter den i kotleden så är det mer en varning. Men om hästen med galla gått genom böjprov och röntgen bör det inte vara några problem. Men jag hade nog haft hästen lindad med BoT om natten. Då brukar även de envisaste gallorna ge med sig (det gjorde den på bilden).

Tack för bra svar med bild! :)

I så fall är det i kotleden som gallan sitter, inte i kotsenskidan som jag sa innan.

Den var ganska stor tycker jag, den var ca 7 cm på längden och stack ut några cm, men med en liten 'midja' på mitten. Typisk för ringbandsåtklämning om man slår upp det i Håll Hästen Frisk, ändå missade flertalet veterinärer det...

Håller med om att sitter de i kotsenskidan så är det fota för att de stått och inte fått bort slaggprodukten, men när min häst hade kotledsinflammation hade han en gala i kotleden, kan ju vara en början på nånting ?
Vad sa ägarna om gallan ? hade han haft den länge ? Är en galla varm eller hård/ både och är det inte så bra...

Ja, jag är ju lite orolig för att det ska vara början på nånting. Men eftersom han gick igenom både böjprov och röntgen UA så vet jag inte.
Förra ägarna visste inte riktigt, men veterinären trodde att han haft den ett längre tag. Den är inte speciellt varm (kände lite ökad värme i den häromdagen, men sen har den varit kall), mjuk och blir mindre/försvinner helt efter att han rört på sig..
Tänkte linda honom med BoT, och se om den går bort.

Nu verkar det som om att gallan kommer och går lite. I går var där ingenting, idag fanns den där igen.. Dock ingen värme.

:confused:

Nu verkar det som om att gallan kommer och går lite. I går var där ingenting, idag fanns den där igen.. Dock ingen värme.

:confused:

Min häst har väldigt mycket gallor, jag vet inte riktigt vad det beror på men hon har aldrig haft något problem med det, och vad jag märker är att efter ridning går de ner, det kanske är samma med din häst? reds den innan du såg att där inte var någon galla?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 432
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka