Gallig av för mkt kraftfoder

Magnum

Trådstartare
Varför kan hästar reagera på för mycket kraftfoder genom att bli galliga i benen?
Min häst har blivit det två gånger.
I vintras när jag utfodrade med lusern, när jag sänkte mängden (och slutade efter ett tag) försvann också gallorna.
Och senast nu precis innan vi tog hem dem från betet. Hade utfodrat med hö eftersom gräset inte räckte till på slutet, och började försiktigt ge kraftfoder, ca 250g hippo müsli, vips vart han gallig. Ända tills de kom på stall igen och bara fick hö o kraftfoder(inte så mycket gräs där) så nu har han jättefina ben igen.

Vad beror det på?
 
Sv: Gallig av för mkt kraftfoder

Det beror på för mycket protein, men exakt hur det uppkommer och varför vet jag inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: Vinur
·
Foder & Strö En av mina hästar börjar bli gammal och svår att hålla i hull. Hon har lite dåliga tänder, vilket bidrar till att fri tillgång på...
2
Svar
38
· Visningar
6 343
Senast: fio
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 462
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 578
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp