Gäller ett slut mätintyg vid tävling?

A

annmar

Hej!
Jag har just köpt en ponny till mina barn som de tänkt tävla med. Den har ett slut mätintyg på 130cm men jag och andra tycker att den ser större ut. Vad är det som gäller för tävling?
Gäller mätintyget eller måste vi mäta om den?
Kan vi bli uteslutna om det visar sig att ponnyn är större?

Sv: Gäller ett slut mätintyg vid tävling?

ponnyer slutmäts vid 7 års ålder.
vid tillfället ska två mätmän och en vet finnas och intyga detta, så det BÖR vara korrekt. fusk har dock tyvärr alltid förekommit, men mätintyget ska gå att lita på.
det är mkt ovanligt, men det förekommer att ponnyer växer efter 7 år, men detta ska du inte behöva räkna med.

ponnyer kan, enl erfarenhet se större/mindre ut än vad de är, det beror så mkt på typ.

däremot förekommer kontrollmätning ibland på tävling, både efter protest och bara som stickprov. mätmannen tar då hänsyn till att ponnyn kan ha "blåst upp sig" pga av tävlingsmiljön sas och har en felmarginal på 2 cm, dvs är er ponny efter kontrollmätning 131,9 är detta ok.

är du osäker kan du alltid mäta ponnyn, men som sagt, mätintyget ska gå att lita på!

ponnyer slutmäts vid 7 års ålder.
vid tillfället ska två mätmän och en vet finnas och intyga detta, så det BÖR vara korrekt. fusk har dock tyvärr alltid förekommit, men mätintyget ska gå att lita på.
det är mkt ovanligt, men det förekommer att ponnyer växer efter 7 år, men detta ska du inte behöva räkna med.

ponnyer kan, enl erfarenhet se större/mindre ut än vad de är, det beror så mkt på typ.

däremot förekommer kontrollmätning ibland på tävling, både efter protest och bara som stickprov. mätmannen tar då hänsyn till att ponnyn kan ha "blåst upp sig" pga av tävlingsmiljön sas och har en felmarginal på 2 cm, dvs är er ponny efter kontrollmätning 131,9 är detta ok.

är du osäker kan du alltid mäta ponnyn, men som sagt, mätintyget ska gå att lita på!

Ponnyer slutmäts vid ÅTTA års ålder. Det förekommer kontrollmätningar på tävlingar och andra har även rätt/möjlighet att begära kontrollmätning av ponny de tror är för stora mot en avgift. Så visst kan man "åka dit" på det. Om du är osäker ta ut en mätman och kontrollmät hästen så kan du känna dig mer trygg, detta är dock lämpligt att kanske göra innan man köper ponnyn. Mätreglemente och hur det funkar vid kontrollmätningar och om det visar sig att ponnyn är för stor finns på ridsportförbundets hemsida.

Ponnyer slutmäts vid ÅTTA års ålder. .

Åhå?
jaja, jag var rätt säker på att det är sju år...
har jobbat på stuteri och försäljn.stall och varit med vid x antal slutmätningar...men jag är rätt virrig så...:crazy: :angel:

Jag håller med om att det är åtta år då vi slutmätte en hel bunt åttaåringar förra året.

När ändrades detta? Har alltid fått lära mig att det är vid 7 års ålder

Och jag förstår inte varför folk inte kollar i mätreglementet ;)
Länk dit.

Där kan man t.ex. se att slutmätningsålder är åtta år. (Och har så varit sen iaf 2000 då min ponny slutmättes.)

Tack för länken och alla snabba svar:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka