J

Josse58

idag när ja ridit pållen , kom jag in, borsta av och kände av benen. och fick då känna gt på vänster bakben, som jag tror är en galla, en mjuk rund sak ( svårt att förklara) han var inte öm där eller något sådant, men finns det något man kan göra för att få bort den ?

Sv: galla?

Gallor är ju vätska som samlas i hästens senskidor eller leder, som uppkommmer pga inflammation, överansträngning, foderbyte, felaktig foderstat, att hästen står inne för mycket eller inälvsparasiter.

Massera med liniment och linda hästens ben, på vissa hästar går det bort när dom får röra på sig. Kyl av hästens ben efter ridning kan också vara bra :)

Du kan ju se över ovanstående (tex hur hästen rör på sig, för lite elr för mycket, foderstaten ovs).

okeej tack. han rids ca 5 dar i veckan och g¨r ute i hagen rätt mkt, så är nog inte det, kan dock vara överansträngning, eftersom vi va ute o galoppera rätt mkt igår.. men jag masserade med liniment, och är det inte bättre imorgon får jag höra med ägaren, dock är jag inte speciellt duktig på att linda . hehe..

min häst får alltid gallor under viloperioder, men dom brukar försvinna när man sätter igång honom ordentligt. Gallor är inget farliga så länge inte hästen haltar.

Jag provade att smörja in gallan med kylgelé dagligen och då försvann den nästan direkt.

*kl*
min kompis pålle har galla o den behandlas med (tro det eller ej!)en salva som egentligen är till för gamlingar med åderbråck:o...funkar faktiskt över förväntan :bump: :bump: återkommer med namn...om ingen vet vilken jag menar, kommer inte på nu, men helt klart värt att prova!:)

hiroduid nånting hette det...finns på apoteket:)

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar