Sv: galla på insidan av hasen.
Beroende på var det sitter kan det vara diverse olika grejer. Allt från en pålagring/bindvävsbildning efter en gammal skada till någon ledsjukdom, ett förtjockat ligament eller kanske spatt. Lägg ut en bild så kanske jag kan ha mer synpunkter när jag ser var det sitter.
En galla i kombination med en rörelsestörning skulle man kunna tolka som att hästen försöker undvika att belasta sig så det gör ont. En sned belastning kan då leda till problem i andra leder eller på andra ställen än grundskadan.
En galla är alltid något onormalt men det är inte säkert att din häst har ont, och det är inte säkert att det är något som påverkar vad ni ska göra tillsammans. Men min grundinställning är alltid att det är bättre att veta vad det rör sig om än att blunda och rida på så länge det går. Därför rekommenderar jag alltid folk som frågar såhär att åka till klinik med gallor och få dem undersökta, om man inte själv vet vad som är problemet och när det uppkommit. Men om din veterinär kollat på skadan och inte tycker det är något att gå vidare med så kan du säkert lita på det. Men veterinären hade väl någon teori om vad det var för något?