galla på insidan av hasen.

vanimelde

Trådstartare
Är det någon som varit med om detta? Gallan sitter på insidan av vänster bakben. Är inte varmare än det andra benet, går inte ner när man rider och hästen är inte halt. Min häst har haft detta i flera år. Hämmar honom inte i ridningen så här långt. Men vad akn det vara? jag funderar på om det är nån pålagring eller broskbildning i leden där sedan hans tid på travet. man kan känna en viss förhårdnad under gallan som inte finns på det andra benet nämligen. Nån som har en susning?

Sv: galla på insidan av hasen.

vi hade en shettis med en sådan "galla". på henne berodde det på att hon va hjulbent bak enligt veterinären. har ni röntgat ?

nej, jag har inte det. Vet har tittat på det men så länge hästen inte har ont av det så väntar vi. Han har ju haft det i flera år. Han sätter in det benet lit mer under sig än det andra när han går, nästan likt en skänkelvikning fast bara med ett ben. jag ahr funderaet på om det är anledningen till att det bildadt nån sorts utväxt där. Till saken hör väl oxå att hästen har "överrörliga leder" (obs iingen diagnos) kan sätta sina ben lite hur som helst och kan stå i hur konstiga positioner som helst.

Beroende på var det sitter kan det vara diverse olika grejer. Allt från en pålagring/bindvävsbildning efter en gammal skada till någon ledsjukdom, ett förtjockat ligament eller kanske spatt. Lägg ut en bild så kanske jag kan ha mer synpunkter när jag ser var det sitter.

En galla i kombination med en rörelsestörning skulle man kunna tolka som att hästen försöker undvika att belasta sig så det gör ont. En sned belastning kan då leda till problem i andra leder eller på andra ställen än grundskadan.

En galla är alltid något onormalt men det är inte säkert att din häst har ont, och det är inte säkert att det är något som påverkar vad ni ska göra tillsammans. Men min grundinställning är alltid att det är bättre att veta vad det rör sig om än att blunda och rida på så länge det går. Därför rekommenderar jag alltid folk som frågar såhär att åka till klinik med gallor och få dem undersökta, om man inte själv vet vad som är problemet och när det uppkommit. Men om din veterinär kollat på skadan och inte tycker det är något att gå vidare med så kan du säkert lita på det. Men veterinären hade väl någon teori om vad det var för något?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst stod i förrgår med en ganska svullen has, känns som en hård galla ungefär. Är ev lite varmare på den än andra benet. Är inte...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Emine
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka