Galla på framsidan av hasen...

bapro

Trådstartare
Hej. Min unghäst, 3 år, och riden sedan i januari har för ca 2-3 veckor sedan helt plötsligt fått en vätskefylld utgjutnad på framsidan av hasen, lite mer på insidan till. Först trodde jag att han fått en smäll i hagen. (Han går med en 2årig hingst och de busar ganska våldsamt på dagarna.) Nu är alltså svullnaden fortfarande kvar, den är nästan som en golfboll stor. Han är absolut inte halt & verkar inte ha nåt besvär av det. Vad kan detta vara? Behöver jag direkt åka in och röntga för lösa benbitar?? Kan det vara nåt annat?? Kan jag göra nåt under tiden, typ kyla eller linement el liknande..? Har aldrig varit med om denna typen av "galla" tidigare (om det nu är det, men det är helt klart vätska i af)
Tacksam för hjälp!

Sv: Galla på framsidan av hasen...

Min häst har en stor galla på hasen mest på insidan av hasen. Jag var in till Strömsholm i måndags och röntgade..visade ingenting men han har däremot en inflammation i hasleden. Min har brallat i hagen och gått omkull. Han har även vätska i hela hasen.

Och han har inte heller varit halt eller ömmat.
Har du nån bild?

Om du söker på lösa benbitar i forumet så kommer du nog till min tråd, där har jag bild på min häst´s has.

Jag har en häst med galla på glidsenan i hasen (inflammation)och det yttrar sig så att hon får en galla i en golfbollsstorlek på utsidan (där dom e som tunnast). Hon fick den först förra vintern ,d ser inte trevligt ut när den blir såå stor. Men hon verkade inte besväras alls. Men i slutet av sommarn bestämde jag mig för o behandla. Vi var te vetrinär första ggn i maj i fjol,han tyckte vi kunde avvakta. Blev inge mindre hade då gått med den stora knölen hela vintern. I juli tog dom o spruta in kortison vilade 2 v eller nåt,började gå ner direkt,borta hela hösten eller mycket liten "prick". MEN i november hade den bara blommat upp igen,jag blev jätteledsen även om vetrinär var säker på att den skulle komma tebaks ,speciellt när den var av den storleken. Såg slaktbilen framför mig:cry:,men jag red på som vanligt ,o håll i hatten den gick ner av sig självt. Hade inte tänkt behandla igen ,hade tänkt rida henne tills hon i såfall fick ngt problem o då promenadare eller nåt sånt. Så nu har den plattat ut sig. Men som sagt hon verkade inte känna av den alls när den var såå stor .men vetrinär trodde att d skulle trycka rejält i hasen ändå. Men jag fortsätter som vanligt sen får tiden utvisa men man vet aldrig... E väl inte bra o behandla me kortison för ofta.

Jo jag har gjort det nu... Ska in och röntga på onsdag, den tyckte attd et var en bra ide eftersom att jag kände mig osäker...

Har varit in och röntgat nu & som jag fasade för... Lösa benbitar & inte bara i den hasen utan även på andra benet! suck* Så kan man glömma 3-årstester & allt vad det nu heter. Kommer aldrig att föda upp en häst igen! Då väntar alltså 25 mils enkel resa till Umeå för operation, troligtvis 2 gånger... och han som löshoppar så fint, jag har sett fram emot att visa honom i ett år...:(

Deppa inte, var glad istället att du kollade upp honom i tid. Din häst hinner växa till sig och sen får du revansch på kvalitets istället. Lycka till!

Noa

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som jag efter lite olika omständigheter har fått hem igen efter att ha varit såld. (Har bara varit borta två månader)...
Svar
8
· Visningar
2 364
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård När jag kom ut till betet för ca 2,5 veckor sen upptäckte jag att min hästs ena has va svullen, både över hasspetsen (på insidan av den...
2
Svar
20
· Visningar
3 502
Senast: mian
·
B
Hästvård Hej! För ca 3 månader sen fick min häst en galla på höger bak. Upptäckte det en morgon innan jag skulle ut och rida. Inte särskillt...
Svar
4
· Visningar
4 218
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat