Galet orolig !

xaheena

Trådstartare
Min RR-hane på 4 år har varit kass i magen sen i fredags, blev bättre i söndags sen inatt rasade den igen.

Nu i förmiddags bajsade han blod och det droppade blod ur honom, självklart in till djursjukhuset där han nu är kvar.

Han var inte uttorkad men hans slemhinnor var tydligen inte särskilt friska, kombinationen av detta gjorde veterinären orolig och hon ville ha honom kvar.

Hon kunde inte säga vad det var men hon satte honom på smärstillande, dropp, antibiotika, samt ngt mot diarrén.

De tog prov för att utesluta parvo, vilket det inte var turligt nog.

Jag nojjar ur totalt, det känns inte som det är meningen att han ska vara här :cry:

Det är 4:e gången han är inlagd på sjukhus, han är snart 4 år gammal.
Olycksfågel eller vad!

Sv: Galet orolig !

har han ätit någon medicin då han blev dålig? (Min fick precis samma symtom, och det var en reaktion på rimadyl.)

Har har ätit Norocarp för ca 3 veckor sedan.

Han har fått cartrophen sprutor men veterinären trodde inte att det skulle göra honom så dålig så långt efter första sprutan.

ah okej. Ingen aning, min blev iaf som du beskriver av rimadyl. Bajsade blod i massor, kräktes dock med :(

Min hund fick blod i avföringen efter en kraftig magsjuka. Hon piggnade snabbt på sig med dropp och antibiotika! Det kommer gå superbra!

Skönt att höra att det inte behöver vara så allvarligt.

Jag var inte särskilt orolig förrän veterinären var så orolig, då nojjar man ju ur !

Ibland kan det ju komma blod bara för att slemhinnan är retad av att ha bajsat mycket om de haft diarre.

Ja det var just så veterinären förklarade det för mig, vilket jag anade.
Men sen stoppade veterinären in fingret och då kom det rätt mycket blod på fingret, vilket var just det som gjorde henne orolig,

Men usch då! Här hålls alla tummar som går för att det inte är något allvarligt och för att din hane blir bra snart igen.

Ja det var just så veterinären förklarade det för mig, vilket jag anade.
Men sen stoppade veterinären in fingret och då kom det rätt mycket blod på fingret, vilket var just det som gjorde henne orolig,

Nästan exakt samma sak hände min greyhoundhane, förutom att det kom mer akut. Vaknade tidigt en morgon av ett helt hus fullt med hunddiarre. Urk.. Släppte ut hund som fortf hade tokdiarre, och började sen sanera. Han hade en mycket känslig mage, och 'krångelmage', så började koka ris. Hann knappt börja så ville han ut igen, och det som då kom var ungefär 50% blod som det såg ut. In med honom i bilen, och iväg. Ringde kliniken på vägen som tyckte 'svält ett dygn och ge ris', men jag tyckte 'nej, han kommer in'. GH blir extremt fort uttorkade och det där misstaget hade jag gjort innan..

Kommer in, lite uttorkad men i övrigt inget konstigt. De röntgar buken men svårt se så mkt då det tydligen är fett som ger kontrasten, och tja fett och greyhound..

Vet tycker väl nog i princip vi kan åka hem, säger ang blodet just att det kan vara slemhinnan bara, men efter att ha känt med ett finger och fått ut ett finger fullt med blod blir vet uppenbart bekymrad. Beslutar sig direkt för att lägga in honom, och när vi är påväg till boxarna bajsar han diarre igen, eller tja den såg ut att vara rent blod.

De satte in antibiotika (baytril), flagyl, dropp och fler mer saker jag glömt. Tog prover för mask, tog en massa blodprover, tog även några prover för att se om han kunde blivit förgiftad. Nada. Inte blev han mkt bättre heller, de fick byta ut fällen mot tidningar för diarren bara fortsatte.

De hade inte möjlighet ha inlagt över natt, så det var hem eller remiss till Ultuna. Eg ville de remittera till Ultuna, men hunden var en fruktansvärd mammagris, och rejält olycklig och stressad över att vara där, så de beslöt sig tillslut för att det bästa nog var om han fick gå hem, men lämnade droppkanylen kvar i benet, mig lite instruktioner vad jag skulle gör om utifall att, och förberedde Ultuna på att det kunde komma in en hund mitt i natta.

Men det vände faktiskt där under natten. Han gick på baytril, flagyl och något med ett tag till (7 - 10 dagar?) men diarren la sig som sagt efter första dygnet, och sen blev han sakta bättre. Ingen aning vad han drabbades av, och jag var länge livrädd det skulle hända igen, men nix.

Så, håller tummarna stenhårt - och vet precis vad du genomlider och hur du känner dig!

Nu ringde veterinären, man blir ju helnervös när dom ringer eftersom att dom sagt att dom ringer om han blir sämre, annars hör dom av sig imorgon.

Iaf så är han inte bättre och det kommer fortfarande en del blod, så de ska röntga honom för att utesluta att han ätit ngt, vilket iofs är osannolikt men vi kom överens om att det är bättre att kolla iaf.

Dessutom ska han få en dos plasma.

Gud nu blev jag ännu mer orolig, är alldeles skakis !

Min RR-tös fick diarré som inte gav med sig för några år sedan, efter ett par dagar var det blod i hennes avföring.
In till veterinären som röntgade och visserligen såg att det var "oroligt" i magen men inget annat fel hittades. Hon lades in på dropp samt Diarsanyl och antibiotika och de tog diverse prover.
Nu kommer jag inte ihåg säkert men har för mig att hon hade Coronavirus. Det tog ett tag innan diarrén upphörde så hon fick ligga kvar nästan en vecka, de ville även att hon skulle kunna äta ordentligt innan hon fick gå hem.
Det var en mycket smal ridgebackflicka som kom hem (hon gick ner drygt fyra kilo och var smal redan innan) men hon mådde bra!
Hon gick på dietfoder (Hill's i/d) en dryg månad efter hemkomsten för att magen verkligen skulle få läka ut och fick sedan mycket långsamt gå över till sin vanliga mat.

Håller tassar och tummar för er och att vovven är hemma snart igen.

Lille plutten. Vi tänker på er och håller tummar och tassar för att det inte är något allvarligt. *kram*

Uppdatering, Devil får inte komma hem idag, Han mår inte bättre och producerar fortfarande mycket blod.

Veterinärerna vet inte vad det kan vara, alla värden är bra osv.

Min lilla vän...

:cry:
Vi håller också tummar och tassar! Kan inte föreställa mig hur orolig du måste vara.. *tröstkram*

Men fy så jobbigt. Att de inte får någon bukt med det, hoppas de kommer på vad som är fel.
Håller tummarna för att han piggar på sig snart!

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde... 2
Svar
23
· Visningar
5 888
Senast: Viva
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på... 2
Svar
20
· Visningar
4 830
Hundhälsa Hej. Provar detta forum för o se om någon kan ha en susning? Har en liten blandras, chihuahua/pekignes, 3 år gammal, tik. Väldigt...
Svar
17
· Visningar
3 280
Senast: Pigan
·
Hundhälsa Min lillkille fick igår eftermiddag diarré, och som vanligt blir jag helt nojjig och tror att han ska dö.. Har plockat bort maten, gav...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: falukorw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka