gaffelbandssvullnaden är borta - varför?

Comfort

Trådstartare
jag skapade en tråd häomdagen om mitt sto som hade en svullnad på gaffelbandet höger fram.

såhär har det utvecklat sig, och jag har fått lite huvvudby..

hon blev boxad i torsdags, stod inne tills på lördag morse då jag hittade henne med båda framben svullna som telefonstolpar -på dett smalaste stället...:crazy:
hon sattes på fenadyn och fick gå ut i hage i går, fortfarande svullen, men nu över hela kroppen.
vet trodde att det berodde på att hon inte är van att stå inne.

hon har inte fått några mediciner som hon kan ja reagerat på.
svullnaden hade gått ner mycket igår kväll, fick fenadyn igen, inne för natten.

gick ute idag.
nu ikväll var svullnaden nästan helt borta på benen och helt borta på kroppen,
men redan igår upptäckte jag att svullnaden på gaffelbandet också är väck, givetvis är detta bra , men samtidigt blir ja ju lite :confused:

är det fenadynet som har gjort så att svullnaden på bandet har försvunnit, eller kan det ha varit en skada som inte var så allvarlig?
hon är helt ohalt i skritt, i trav har vi inte kollat.men nu när hon har varit ute har hon levt rövare en hel del, och verkar inte halta. (fast det är ju inte så lätt att se i räzergalopp och bockningar vartannat steg:rofl:)

är det nån som har varit med om att svullnaden har försvunnit?

eftersom fenaynét är vätsketillbakadrivande förstår jag att den stora svullnaden försvann, men om hon är svullen pga en skada borde det kanske inte försvinna?:confused:

en STOR eloge tll dems om har lyckats läsa allt det här!

Sv: gaffelbandssvullnaden är borta - varför?

Tror jag skrev i din förra tråd att du måste göra ett UL, annars är det omöjligt att bedömma hur/om gaffelbandet eller senoran är skadade.

Min har ju en allvarlig gaffelbands och senskada och när jag var inne på ATG på Täby, så sa de där att de kan komma in hästar efter löp där senorna nästa är helt av och de är knappt svullna eller halta.

Nu är det säkerligen inte så med din häst, men jag tycker att du ska ta den till klinik eller om någon kan ultraljuda hemma.

Finadynet är väl antiinflammatorisk så det borde väl få en svullnad att ge med sig.

Håller med övriga.:bow: UL är enda sättet.
En gång upptäckte jag en gaffelbandsskada på en galopphäst bara genom att den var ngt lite lite oren på hårt underlag. Det Ul:ades och var mycket riktigt en skada helt utan ngn svullnad. (Det var dagarna efter ett löp)
Den skadan var inte allvarlig och läkte ihop bra på några veckor.

Jag skulle inte ha släppt hästen i hagen innan jag visste att det INTE är sena eller gaffelband:cool:.

utsläppet var på veterinärens inrådan eftersom hon hade ben som var tredubbelt så tjocka som vanligt, och kroppen dubbelt.
om svullnaden blev långvarig kunde den påverka hjärtat sa de på kliniken.

utsläppet var på veterinärens inrådan eftersom hon hade ben som var tredubbelt så tjocka som vanligt, och kroppen dubbelt.
om svullnaden blev långvarig kunde den påverka hjärtat sa de på kliniken.

Man kan i o f s leda då, för att få ner svullnaden......

jag var ute och ledde i 45 minuter första dagen, både morgon och kväll. men det blev ingen skillnad i svullnaden, men hon blev inte lika stel. sedan dagen efter var hon mer svullen än tidigare,, så då provade vi att slppa ut henne, och det blev mycket bättre.

men tack för tipset;)

Liknande trådar

Hästvård Jag vet snart inte vad jag ska göra så hoppas ni har några bra idéer. Det hela började för ca tre månader sedan när hästen slog sönder...
Svar
0
· Visningar
1 184
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 613
Senast: Lella
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 061
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka