Gaffelbandsinflammation

M

milou-01

Funderar på att köpa en häst nuvarande ägaren berättade att hästen hade gaffelbandsinflammation för 3 år sedan fick det pga att den tidigare ägaren hade hoppat med den då den varit nyinköpt(?) och omusklad. Är nu helt ok och varit besvärsfri sedan dess. Finns det ngn m erfarenhet av detta?

Sv: Gaffelbandsinflammation

Min travhäst hade också en sån inflammation vid 3 års ålder och det veterinären sa var bara avbryt travkarriären. Det var på så vis han hamnade hos mig :love:
Nu vet jag inte hur stor påfrestningen är vid hoppning om man jämför med trav men om den varit besvärsfri länge och inte ska utsättas för avamcerad hoppning igen så borde det inte vara några problem med normal träning.
Undvik för lösa underlag, hellre lite för hårt än för mjukt.Håll koll på gaffelbandet och var lyhörd för ev svullnader och ömhet över gb.
Gaffelbandet består av många små trådar som sitter tillsammans som en och det är när någon/några trådar släpper/blir inflammerade vid sitt fäste som hästen blir halt/får ont. Det läker vid vila men man kan inte fresta på benet lika som tidigare. (dvs man måste sänka ansträngningskraven)
Min häst funkade bra vid vanlig "ridhästträning", men inte för snabbjobbs-nivå inom trav.

köp inte. kan vara så att den fd ägaren luras och hästen inte alls var omusklad då utan det helt enkelt inte klarade av träningen och att den nu rids betydligt lugnare. talar av egen erfarenhet. köp inte vad du än gör.

Jag tycker att det är bra att du informerats om att hästen haft den här skadan. Hur du sen ska göra med köp beror på flera saker, t ex:
  • vad kostar hästen
  • hur gammal är den
  • vad ska hästen användas till
  • kan hästen försäkras utan reservationer
  • går hästen igenom en klinikbesiktning utan anmärkning

Om hästen hade skadan för tre år sen borde skadan vara utläkt och det är inte säkert att den någonsin får problem igen. MEN det är inte uteslutet.

Hur lång konvalescens hade hästen vid skadan och i vilken kondition är den idag?

När du funderat och tagit ställning till alla dessa frågor kan du säkert fatta ett bra beslut. Lycka till!

;) Krocket

Bra svar båda två :bow: Jag talade av den erfarenheten jag har men det finns ju självklart mycket att ta hänsyn till.
När jag tog emot min häst (som jag hade på foder först innan jag tog över ägarskapet) visste jag inte vad han skulle klara, utan jag körde igång honom som efter en lång tids vila (vilket han också haft pga av skadan) och fick helt enkelt se vad som hände.
Nu funkade han bra som vanlig ridhäst på hobbynivå (träning o sikte på tävling lätt klass) men när jag körde honom för mycket i vagnen där han fick upp mer fart, så hade han en gräns helt klart.

En annan sak är nog viktig också, att lära sig om gaffelbandet och hur det fungerar. Som sagt är för mjuka underlag inte bra då det frestar på. Och lära sig känna hur gaffelbandet ska kännas friskt för att sen kunna veta skillnaden om det blir överansträngt

Tack för alla kloka svar. Enl nuvarande ägare så har den inte några reservationer i försäkringen men visst får det mig ändå att tveka. :confused:

Många hästar har haft någon typ av skada någon gång. Långt ifrån alla säljare är ärliga nog att berätta om dem och många köpare är okunniga om ev konsekvenser. Som sagt tycker jag att "din" säljare är seriös som berättar om skadan.

Försök att ta reda på så mycket som möjligt om exakt vad som hände med hästen, behandling och konvalescens och ta sedan kontakt med veterinär (inriktning häst på klinik ska kanske tilläggas) så kan du bolla dina funderingar med den.

Lycka till!

;) Krocket

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 810
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar