Gaffelbandet?

Görel

Trådstartare
Moderator
I går började mitt halvblodssto liksom halka till med högra bakbenet i traven. När en kompis kollar ser hon att hästen dels inte lyfter ordentligt på foten, dels vinklar ut hasen i rörelsen. När jag sedan undersökte hästen kändes inget ovanligt på bakbenet, däremot så var hon varm vid gaffelbandet på det diagonala, vänstra frambenet. Hon har tidigare visat hälta på diagonalt bakben när hon haft hovböld på frambenet.
Idag när jag longerade hästen såg jag inget i vänstervarv, däremot såg jag tydligt i traven i högervarv att hon vinklade hasen och inte lyfte bakfoten ordentligt.
Vid visitationen efter var hon återigen varm vid gaffelbandet, och en av de andra i stallet kollade och såg att gaffelbandet var lite svullet.

Jag är så pinsamt dålig på ben :o
Är det någon som har förslag på vad det kan vara och vad jag ska göra för att hon ska bli bra?

Sv: Gaffelbandet?

Det enklaste är att åka till nån klinik och göra ett ultraljud, när du visiterar ett gaffelband skall du göra det med upplyft ben, kläm och se om hästen ömmar

Eftersom jag har en väldigt svårlastad häst (tack än en gång snälla Welsh för hjälpen!) så är det inte enkelt.

Är det farligt med ett svullet gaffelband? Jag är som sagt väldigt okunnig på ben. Är det en svullnad som kan gå ner/läka ut efter vila? Jag tänkte avvakta tills efter helgen och ringa efter vet om hon inte går rent på söndag.

Gaffelband är alltid "allvarliga". det blir en blödning/övertänjning i senan och eftersom senor är så blodfattiga är läktiden relativt lång....det är omöjligt att säga vad det är så här över en datorskärm och för att vara säker krävs ultraljud.

Gaffelband kan vara lite luriga för dom kan gå ner i svullnad och vara relativt obekymrade trots att blödningen finns kvar, fortsätter man att köra på då så förvärrar man skadan och det tar ÄNNU längre tid att läka.....men gör som jag sa, lyft upp benet och palpera senan....reagerar hästen då är sannolikheten stor att det är en gaffelbandsskada....en "varning" tar ca 1-1½ månad att läka, blir det värre så får du gott o väl fördubbla tiden.

Skritt flera ggr om dagen kan man göra(vid hand) eller om hästen är lugn och hagarna inte geggiga så kan den gå i hagen(nästan det bästa)
Du kan lägga zinkaband/zinklimbinda på...det kan sitta på i 3-4 dagar för att dra ner svullnaden.

Tack så jättemycket!

Jag ska palpera senan och ringa vet om hon reagerar!

Hej! Har hört att det kommer killar med värmekamera till ett stall nära ditt i helgen - kan det vara intressant? De behandlar med "Biolight" om det "är något"... mvh/True_Blue
(skickar ett pm också)

O vad skall en värmekamera säga om ett svullet gaffelband? Att det är varmt? Är det en färsk svullnad så är det garanterat varmt även om svullnaden inte skulle sitta i gaffelbandet utan i huden. Säger i vilket fall inget om skadans allvarlighet. Ömhet o hälta säger mer. Ultraljud är det som kan säga ngt ordentligt om en ev skada
PL

Vilken fråga! Ingen aning. Troligen ingetdera eftersom det inte kan dra ihop sig eller är kopplat till ngn muskel som kan det.
PL

Är det ett svullet gaffelband är det boxvila som gäller. Och typ fenylbutazon. Min åring är ultraljudad med konstaterad svullnad på gaffelbandet och har nu stått i 2 mån. :crazy: Ska stå längre ändå troligtvis. :(

Det är inget att leka med...

...och?? Varom denna :devil: :rofl:

Jag vet det, men det är onödigt att förvirra ännu mera. :angel:

MITROLLE: "Mina" gaffelband får sällan eller aldrig smärtlindrande..boxvila?? Det är ofta det det som veterinärer rekommenderar, men inte alltid det som är bäst..visserligen har du en åring..MEN...Vad tror du händer när den får komma ut i hagen första gången?? Ibland får man välja...JAG skulle ha släppt den i hagen direkt(om det nu inte är så att gb var nästa AV) det tar kanske nån månad längre att läka, men det blir i gengäld bättre läkning...det som är farligt är ju när man skall släppa dom, och dom brallar skiten ur sig...då är det mycket lätt hänt att blödningen eller ärrét går upp igen...dessutom när man har en så ung häst så är det inte lätt att förbereda den konditionsmässigt.

Jag har haft en sådär 75-100 gaffelband under årens lopp.......ju mer dom rör sig, ju bättre är det.

Igår när jag bara hade möjlighet att visitera henne som hastigast märkte jag ingen svullnad i benet. Ska göra en noggrannare undersökning idag, och om hon fortfarande inte går rent under helgen ringer jag vet.

Hoppas verkligen inte att hon blir ordinerad boxvila, för hon är nyinflyttad i sitt stall och klarar inte ännu att vara inne ensam :( Sen blir hon odräglig om hon inte fått motion på ett par dagar.

Låter tryggt när du säger att din erfarenhet är att det går att ha hästen ute trots att den är ordinerad boxvila.

Tror att hon skulle försöka sparka sönder boxen efter ett par dagar inomhus, och det är ju inte den sortens motion hon behöver :crazy:

Ja, man får välja ibland, vad är bättre?? Att slå sönder sig i boxen eller att komma ut o röra på sig...men har man en helt sjövild häst även i hagen får man ju tänka både en o två ggr innan man släpper ut dom.

Nog vill jag ha dom i stillhet på ngt sätt o behandla med inflammationsdämpande dom första dagarna för att begränsa skadan tills den stabiliserat sig men hellre en lugn häst ute än en galen i boxen. Man måste alltid diskutera sig fram till det lämpligaste sättet.
Lång boxvila tror jag inte på.
PL

Jag tittar efter häst nu och har sett en tevlig.
Han är 4 år nu. Vid 2 års ålder fick han en gaffelbandsskada.
Dem säger att den är helt utläkt. Borde jag se detta som en varning?
Kan det komma tillbaka?

Jag tittar efter häst nu och har sett en tevlig.
Han är 4 år nu. Vid 2 års ålder fick han en gaffelbandsskada.
Dem säger att den är helt utläkt. Borde jag se detta som en varning?
Kan det komma tillbaka?

En av våra pållar, ett 14årigt varmblod, fick en gaffelbandsskada när hon gick löp vid 2 års ålder.
Efter det skolades hon om till ridhäst och var även avelssto ett par år.
Hon rids nu regelbundet, hopp och dressyr. Ännu har det inte varit något problem med hennes ben, och då har hon gått hårt alltså.
Men det är ju olika från häst till häst...
svårt att säga över nätet..

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 984
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka