gaffelband?/gaffelben?

N

Nora_

Hmm.. blandar ihop termen.. hur som haver.. hade ut vetrinären i fredags..
kom ut till stallet och hästen stod mitt i boxen på 3 ben, kunde inte vända sig utan gick nästan omkull då.. var svullen höger fram 12-13 cm från kotan å uppåt, på baksidan..

Vet var ut gav smärtstillande..lindade om henne och satte henne på boxvila över helgen.. han var orolig över gaffelbenet.. (Tror jag det var) och sa att om hon inte är bättre innan måndag så ska hon in på ultraljud å röntgen på djursjukhuset... han sa att om det är skadat så blir det lång vila.. å går det av så kan dom inget göra..

Någon som fattar vad jag pratar om? någon som varit med om det?
Hur har det gått för er?

Min första benskada på damen :cry:

Sv: gaffelband?/gaffelben?

Det heter gaffelbandet och är en sena. Du kan googla på det för det finns en del forskning och bra bilder på nätet.

Är gaffelbandet allvarligt skadat så är det ca 6 mån vil + rehab.

Sedan finns griffelbenet, du kan googla på det med, ett smalt ben som sitter bakom skenbene, framför gaffelbandet tror jag man kan säga.

Ofta är inte konvalescensen lika lång på det, utan de kan vara ohalta efter ett par dagar.

Oavsett måste du in på klinik och röntga + göra ultraljud för endast då kan man ställa diagnos.

Min häst har skadat både gaffelband och fått fraktur på griffelben vid olika tillfällen, det har tagit tid men han har klarat det.

Skulle faktiskt säga att det kan ta bortåt 12 månader, ibland mer, om gaffelbandet är allvarligt skadat. Men jag förstår inte varför veterinären lindade benet? Ställ den i en spolbox och kyl med kallvatten, alternativt dra in en vattenslang dit du nu kan ställa hästen. Kylan är viktigare än att det sitter ett bandage runt benet.

Håller helt med om att du måste in till klinik akut på måndag om hästen inte är mycket bättre. (Så gott som ohalt.) Frakturer på griffelbenet brukar inte ge blockhälta, i alla fall inte de jag har sett, men däremot senskador.

Men jag förstår inte varför veterinären lindade benet? Ställ den i en spolbox .

Är du veterinär? Har du träffat hästen? Vi kanske ska låta den behandlande veterinären behandla utan att bli internetifrågasatt.....vi vet ju inte ens om det är gaffelBANDET elelr griffelBENET...

Är du veterinär? Har du träffat hästen? Vi kanske ska låta den behandlande veterinären behandla utan att bli internetifrågasatt.....vi vet ju inte ens om det är gaffelBANDET elelr griffelBENET...
Därför att varken senskador eller brott på små ben blir hjälpta av att man lindar. Ska man linda för att spjäla så ska det tillföras spjälor också, inte bara bandage. Och jag har sett och hört veterinärer orsaka mer skada än nytta med lindor förr, därav frågan. Det finns en uppsjö veterinärer som inte är särksilt bra på senskador, tyvärr.

Det tar tid med sen skador, vi har haft en varning på gaffelbandet på våran häst. Skadan kan lätt gå upp och då får man ha tålamod och börja på ruta ett. Våran skadades 1:a gången mars-07 , han var ren i maj men pga av att en skötare tokred honom midsommar helgen så gick skadan upp ( finns trådar om det) Först i slutet av nov. friskförklarades han , då var han igångsatt i skritt och trav. I sommras så var han helt igång och i höstas så började han få små hoppa också. Han har hela tiden fått ledas/skrittas och gå i vanlig hage, då han inte fixar att vara i boxhage. Nu njuter vi bara av att han är hel och försöker att inte oroa oss hela tiden för att skadan ska komma tillbaka. Vi har använt b o t paddar på nätterna då han hade skadan och är även jätte noga med hans ben . Om han har gått hårt kyler vi benen ordentligt och har han gått lite halv hårt så står han med paddarna över natten.
Jag önskar dig och hästen all lycka till , ha modet uppe ,oftas så går det bra bara man har tålamod.
Det är bra att följa skadan med ultraljud för att se hur den läker, för oss syntes inte skadan efter 6veckor men det tog ändå tid innan han var helt ren.

tack för ditt svar :) Vi ska in på Atg i morgon och röntga och göra ultraljud. Så då får vi se hur det går *håll tummarna*
Hon är fortfarande väldigt svullen, men hon kan åtminstonde använda sig av benet(dvs.. vända i boxen) hon har nu stått på boxvila sen i fredags å står på boxvila tills efter hon är kollad på atg i morgon..

Pratade med dom på atg i dag och jag tog pollen på stallplanen och ledde henne lite, dessvärre var jag själv så lite svårt att se hur hon går, men märkte att hon haltade lite, vet. ville att jag skulle prova få henne att trava, men det gick inte.. hon ville inte ens öka skritten..
så sen fick hon gå tillbaks till boxen och lindas me co-flex, i morgon kl 13 ska hon in på atg.. nervös... må det inte vara så allvarligt :cry:

oh okej, vilken otur ni haft :(
Jag kan ge henne all den tid hon behöver.. det viktigaste är att hon blir bra, hon är som ett litet barn för mig...

I morgon ska hon in på atg.. vilket innebär en 6 mils resa enkel väg..
stoet tycker inte om att gå in i transporten, så är lite orolig över det.. är rädd att hon ska göra illa benet värre.. :( Men jag tänkte att jag skulle linda med stallbandage fram så hon får bättre stöd och skydd, och sedan transportskydd bak, eller vad tror ni?

Jag har haft samma veterinär senaste 10 åren och litar fullständigt på att han gör det som han tror är bäst. Hursomhelst så blir det atg besök i morgon då dom inte hade tid måndag. Så vi får hoppas att det inte är något allvarligt fel på min lilla flicka.

Skulle faktiskt säga att det kan ta bortåt 12 månader, ibland mer, om gaffelbandet är allvarligt skadat. Men jag förstår inte varför veterinären lindade benet? Ställ den i en spolbox och kyl med kallvatten, alternativt dra in en vattenslang dit du nu kan ställa hästen. Kylan är viktigare än att det sitter ett bandage runt benet.

Kyla hjälper mot vissa saker i det akuta stadiet, ffa de 48 första timmarna. Hon hade veterinären ute i fredags så kyla nu gör ju inte så mkt nytta.

Lycka till imorgon. Hoppas det inte är något alltför allvarligt! Håller alla tummar jag har för dig och hästen!! ;)

Tusen tack :) Skriver här senare när jag vet något mer :)

Håller tummarna att allt går bra för er.

Tror det är bra att linda benet som hon är skadad på med väldigt tjock padd, men löst så det inte stasar under transporteringen.
Anledingen är att om hon är trasslig att lasta så skyddar det lite grann ifall hon skulle sparka sig själv på skadan.

Så.. i går var det då dags för Atg-besök.. kl 13 hade vi tid så vi tänkte börja lasta 10 eftersom hon tjurar när hon ska in i transporten å tänkte att det skulle vara bättre med mer tid när hon dessutom har ont... men hon gick in på 5 minuter max! :D (Dutti polle :P) Kommer alltså in 2 timmar tidigare på atg, men vi tog oss in iaf:) å hon är helt obrydd på nya ställen så hon hade inget emot att vänta.. börjar med att vet känner på benet och sen ska hon ut på raksträckan.. Pappa leder henne så jag kan stå med veterinären.. Och hon haltade såklart, men inte så farligt.. å i går så travade hon till och med! (Jag som inte ens fick henne att öka skritten i måndags!) böjer å känner å klämmer, visar smärta i olika övningar, så hon får lugnande sen tas rakapparaten fram (så nu är hennes fina haflingerlurv på benet borta :O ;) ) Gör UL och dom hittade inget anmärkningsvärt.. Så det blev till att åka hem igen utan prognos, Veterinären var väldigt fundersam över vad det är som gjort henne blockhalt, men hon fick åka hem på boxvila 2 veckor igen, för att sedan ut på skrittpromenader och sen böjjas å se om hon är ren, annars ska vi in med henne igen.. lastningen hem tog på max 15 min.. så det vart en bra dag trots all min oro och psykbryt anfall ;)

Skönt att dom inte hittade något allvarligt iallafall, men det får en att undra vad det är när hon som sagt blev blockhalt, huvudsaken är att hon blir helt återställd nu iaf, det får ta den tid det tar helt enkelt.. tänker ta en lång och lugn igångsättning också, börja me skrittpromenader när hon verkar okej, gå några timmar i sjukhagen per dag, för att sen förlänga med skritt & lite trav och längre utegång i sjukhagen.. Allt för att det ska få ta god tid på sig att läka ordentligt..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 200
Senast: trollmamma
·
Hästvård I lördags blev min herre sparkad på framknät och jag tittade på det på kvällen (var inte med när det hände, var medryttaren som hade...
Svar
12
· Visningar
10 562
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 361
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar