gädda i ugn

PrittePuff

Trådstartare
Jag har tänkt att laga gädda till middag i helgen.
Jag har en tanke om att göra gäddan i folie, med tomat, champinjooner, tomater och stark kryddning typ sambal oelek mm
servera till råstekt potatis.

Tror ni det kan bli bra? Ska jag ha grädde också? Vad för krydda på de råstekta potatisarna?

Kan det verkligen funka? Nåt mer jag ska ha i? Nåt som jag ska ta bort, som verkligen inte funkar?


HJÄLP mig

Kan min tanke bli bra? eller kass....

Och hur länge ska jag ha gäddan i ugnen? Gradantal?
 
Sv: gädda i ugn

Törs inte alls uttala mig om receptet. Innertemperaturen på gäddan bör i alla fall vara 58-60 grader för att vara färdig.

Min erfarenhet av gädda är tämligen begränsad, men jag vet att den har massor av slem och fjäll, så jag hoppas att du tänkt på det ;)
 
Sv: gädda i ugn

Gädda har en ganska speciell smak. Antingen gillar man den eller inte, tror jag.

själv älskar jag gädda. Jag anser att den behöver en hel del grädde för att bli bra.

Jag skulle inte krydda potatisen speciellt - det är ju redan rätt mycket kryddor i rätten?
 
Sv: gädda i ugn

Håller med tanten! Grädde + Gädda = Sant! Kanske kan du göra gräddsås hottad med tomat och sambal?
 
Sv: gädda i ugn

Nu ligger ett foliepaket med gädda med termometer i, och champinjoner, tomat, sambal och grädde i ugnen iaf :D


Testing testing, får se hur det går... :p :angel:
 
Sv: gädda i ugn

Hur´n blev den? Och vad hade du för sås till?

*nyfiken, lagar ofta självfångad fisk*
 
Sv: gädda i ugn

Hur´n blev den? Och vad hade du för sås till?

*nyfiken, lagar ofta självfångad fisk*

Den blev jättegod!!! :D
Såsen var ju bara klabben som blev av tillbehören, sambal, tomat, champinjoner och GRÄDDE.
Men den var inte riktigt färdig på 58 grader så den fick nog stå inne till 60-65 nånting.
Nånting som jag absolut kommer göra igen, kanske minska mängden sambal lite då jag klabbade på mer än 1,5 msk i fisken, och duttade kanske 1 msk runt. 1 msk runt funkar nog om man har mycket grädde, men ska nog minska det i fisken till lite mindre än 1 msk :P
Men det gick mycket väl att äta fastän den var stark, tror nog att min sambo tycker den är god och lagom stark. Så det är nog beroende på hur van man är vid olika stark mat. Sen tyckte jag att sambal minskade den värsta gäddiga smaken :) och det är ju inte fel i sig ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 021
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp