Gaaahhh! Oh vad roligt :/

fiaskurken

Trådstartare
Hade ut veterinären, som var MKT otrevlig och dum mot både mig och hästen. Han hade en lindrig släng av kolik i torsdags natt, och eftersom han inte hade bajsat eller ätit på 9 timmar så tyckte jag verkligen att det var dags att ringa veterinären. Inga tarmljud, hög puls och det hjälpte inte vad vi än gjorde...

Efter mycket om och men så kom hon ut, lyssnade på magen och tog pulsen. Sade lite snäsigt att "ja, han får väl kramplösande då för jag tänker fan inte åka ut hit om några timmar igen i den här jävla snöstormen" Besöket tog väl ca 5 minuter, om ens det.

idag fick jag räkningen, på 3550 kronor :confused: :eek: :eek:
Medecinen kostade 80 kr, sedan har hon tagit 2500 kr i behandlingsarvode. För vad??? :eek: Plus en massa moms och reseersättning då.

Det som är ännu roligare är att hästen är nyförsäkrad, och i och med det 30 dagars karrens, vilket vi naturligtvis inte kommit upp i ännu :crazy:

jag förstår inte hur det kunde bli så satans dyrt, och det grämer mig när hon bara var dum mot min stackars snälla häst ( han fick stryk för att han vred lite på huvudet när hon skulle pulsa :smirk: )

jag är så arg och förbannad :devil: Jag hade förövrigt inte en aning om att det var karrens på försäkringen, så nu står jag här utan både pengar och försäkring :smirk:

När kompisens häst hade ordentlig kolik var vet ute och gav henne behandling, det tog bra mkt längre tid och de btealade endast 1000 spänn, JOUR DÅ OCKSÅ :confused:

Sv: Gaaahhh! Oh vad roligt :/

Usch och fy vad tråkigt. Jag lider med er. Jag har samma problem här, har en taskig, otrevlig och ohjälpsam veterinär som inte tar mej och min häst på allvar när min häst inte mår bra. Det är sorgligt att det verkligen får finnas sådana här veterinärer!

Hur kunde din veterinär bara ta sååå mycket betalt?!! Det är ju verkligen inte rätt tycker jag. Min veterinär är nästan likadan, tar ut så mycket pengar som möjligt av en och gör bara jobbet "halvfärdigt". Det är så fel att göra så...

Jag förstår att du är arg och förbannad, jag känner något liknande till min veterinär!!!!

Men hur är det med din häst nu?

Många tröstkramar till dej och din häst...
Mvh XamberX

liknande sak hände min stall kollega då hennes häst trampat in något i hoven och inte ens kunde stå på benet.... ringde jouren som hade vikarie denna dag - en liten tjej som tveksamt kliver in och kollar lite i hoven, konstaterar var intrampet är, och ska gräva ut lite i hoven. Hon kunde inte använda instrumenten som var till för detta. Alltså allvar: stod och mixtrade en evighet och förkunnade sedan att "ja jag vet faktiskt inte hur man använder dessa". Sen lägger hon till att "jag skulle försöka lite mera om det inte vore så att jag just nu håller på att tillfriskna från influensa"
!!!!!??? Vad har det med oss och göra - hästen som behövde akut hjälp, hans ägare, och situationen i största alllmänhet? Hon jobbar ju på jouren!?
Sen ger hon honom en stelkramps spruta, förkunnar att "ni får ringa hovslagaren så får han komma ut i morgon" och skriver ut en räkning för 1000 kr!
Jag menar - vad gjorde hon mer än stelkramps sprutan då, som väl max kan ha legat på ett par hundra? I princip kostade det alltså 800 kr för henne att öppna stalldörrn och förkunna att hon inte kunde hjälpa oss pga personliga skäl? eller?! Blev själv så förbannad att jag var tvungen lämna stallet tillfälligt av risk att bli riktigt uttalat otrevlig - vilket ju inte direkt var min roll, då det var min kollegas häst etc....
Men vad 17?! Tycker detta var så oproffsigt och fel att man bara bleknar! så du är inte ensam....... :eek:

Håller verkligen med! Ring jordbruksverket och kolla om veterinären verkligen får lov att ta så mycket betalt. Låter komplett orimligt!

Jag betalade inte mer än ca 2000 kr då jag hade ut veterinär till min häst på juldagen förra året och då var det inklusive en hel del medicin och undersökning och dessutom reseersättning för 15 mil...

Jordbruksverket har ganska intressanta prislistor.

Jämför dessa två besök, och jämför priset. Rimligt? Nej..

Vardag. Jag ringer vet för hästen har ögoninflammation av flugor, och vill ha recept på Fucithalmac salva. Vet är vikarie och plikttrogen och vägrar skriva ut nåt recept utan att ha sett hästen (det är nämligen inte tillåtet längre att skriva ut utan att ha sett hästen). Så hon kommer ut. Konstaterar att jag hade rätt, men när hon ändå är där kan vi ju kolla så det inte är ett sår på hornhinnan vilket det inte är, och prova spola tårkanalen, vilket misslyckades. Sen skrevs recept på Fucithalmac ut. Hela besöket, från hon klev ur bilen tills hon klev i den igen tog 10 minuter.

Räkning: 1099 kr (har inte specen kvar,d en fick F-bolaget)

JOURTID. Häst med förstoppning. Veterinären kommer ut (har för LÄNGRE resa än ovanstående vet) och undersöker, rektaliserar och plockar ut torr gödsel. ger Beviplex och Vetalgin intravenöst samt slangar med paraffinolja. Väntar sedan medan jag går en sväng med hästen för att se om det släpper vilket det inte gör, varvid hästen får mer vetalgin och beviplex. Veterinären är här sammanlagt två timmar.

Räkning:

Timtid vet, sällskapsdjur 992,96 kr
Beviplex 41 kr
Vetalgin 61.50 kr
Paraffin 32,94 kr
Övrigt materiel 30 kr
Resa 280 kr
Stationsavgift 100 kr
Inställelse 489,52 kr
Moms 506,99 kr
SUMMA: 2534,91 kr

En annan kolik, på helgjour

Vet kom ut, rektaliserade, slangade, sprutade finadyne och novalgin samt var kvar över en timme för att se att det vände.

Räkning:

Behandling: 434,85
Novalgin 87,60 kr
Finadyne 20,72 kr
Resa 87.50 kr
Stationsavgift 100 kr
Inställelse 434,85 kr
Moms 291,39
SUMMA 1456,91

I princip samma behandling, exakt samma resa etc och bägge utförda på jourtid. Men en tusenlapps skillnad..

Vaccinering är en annan kul grej, sprutan kostar 250 kr, sluträkningen från DV blir på över 1000 kr... Bra timpenning för tre minuters jobb det..

F-N vad dåligt att inte stanna till kramperna avtog. Och priset är ju hutlöst :eek:

Min pålla hade kolik och var jättesjuk härom veckan. Jour vet kom ut vid elva på kvällen och hade tre mil hit. Hon plockades, fick kramplösande och sondmatades med olja. Han var säkert där i 1.5 timma. Åkte inte förren hon var tydligt på bättringsvägen och utom fara.....betalade 1500:- för det. Det ska inte skilja sig så mkt beroende på var man bor...eller? det är ju samma behandling...

Kan man inte anmäla en veterinär som smockar till en stackars sjuk häst. Jä-a idot, nu blev jag skitsur :mad: Inte konstigt att man vänder lite på huvudet och undrar vad det är som gör så fruktansvärt ont i magen.

Hoppas att din häst kryat på sig.....

När min gamla pålla hade kolik så ringde vi till distriktsvet. men han ville inte komma - orsaken var att vi inte var hans kunder i vanliga fall :eek: ! Han är ju för fan jourvet!!! I stället fick vi ringa en annan veterinär, som egentligen är bäst på smådjur och har öppettid till 17.00, på dennes privata hemnummer (22-tiden en fredag!!). Hon kom direkt ut och konstaterade att det inte var annat att göra mer än att köra hästen till djursjukhuset.

Dagen efter blev hästen buköppnad och blev bättre men efter tre månader så höll det inte längre och hon fick avsluta sitt 6-åriga liv på djursjukhuset :cry: .

Hur kan en distriktsvet. neka att komma ut??? Fattar ingenting :confused: . Och min lilla snutta dog!

Hade en kolikhäst hemma dagen före julafton förra året, ringde jourvet (distrikts) och han kom vid tolvtiden på natten. Han var mkt trevlig och gav kramplösande och pencillin och grejade.

Kalaset gick på 1300 kr.

3500 kr låter VÄLDIGT mycket!

Och om man ska vara så jäkla otrevlig som din vet så ska man kanske inte vara veterinär alls!?

snofflan skrev:
Hur kan en distriktsvet. neka att komma ut??? Fattar ingenting :confused: . Och min lilla snutta dog!

DV ska åka ut om kunden tillhör upptagningsområdet, dvs området DV har ansvar för.

Sen, akuta fall ska gå före icke akuta, men dessutom ska LANTBRUKETS djur gå före sällskapsdjur. Hästar är sällskapsdjur. Så en svårt sjuk kossa och en svårt sjuk häst så prioriteras kossan.

Så det kan finnas anledningar att DV inte kommer, däremot ska en jourvet som blir uppringd av kund inom upptagningsområdet, och där det rör ett jourfall, åka ut om inte annat högre prioriterat fall kräver att han tar det först.

Sen finns det ju sätt att komma runt allt. Vår DV här är hästrädd. Han är den enda veterinär på fältet vi har att tillgå när det gäller brådskande saker. (kan man bara vänta 1-2 veckor kan man få ut annan vet). Men han villa ldrig åka ut, så han brukar hitta på en fiktiv kojävel han ska till.

Jag har ringt honom akut ett par ggr, enligt nedan:

Gång 1: Vardag, häst som varit diffust halt under helgen är på måndagsmorgonen BLOCKHALT och piruettar för att kunan flytta sig i boxen. Kokhet hov. Vet vägrar komma och hänvisar till hovslagare. Ingen hovslagare går att uppbringa men vet vägrar ändå komma och anser det där är hovslagarens jobb. På kvällen får jag tag i en hovslagare som kommer ut. Hästen har en pinne intrampad på sämsta tänkbara ställe i hoven. Tas bort och det verkas upp och hovis säger ring Ultuna direkt för det här ser jäkligt illa ut.
Ringer Ultuna som säger att jag beh inte åka in då å kvällen, men ska komma det första jag gör på morgonen, och om det krävs får DV komma och ge smärtstillande för hästen ska klara transporten. DV vägrar komma. Hästen transporteras in till Ultuna och blir där kvar, och de vet inte om de kommer kunna rädda honom då det är illa.

Hästen komemr iaf hem från Ultuna efter ett litet tag, då han börjar matvägra och saknar matte. Efter en vecka hemma händer något och hans parkar sönder en box helt ur det blå. Får massor med sårskador och en misstänkt senskadesvullnad. Ringer DV som vägrar komma ut, för han kan på telefon säga att hästen har tarmvred (!) och måste till klinik direkt. Jag förklarar attd et är inga som helst fel på hästens mage, jag vill bara att han kommer ut och kollar såren och plockar splitter. Dv fortsätter yra om tarmved. Ringer Ultuna som inte vill ta emot oss utan remiss från DV. Ringer DV igen, som vägrar komma ut. Ringer då Ultuna och säger att vi kommer in. Sen fick jag bråka med försäkringsbolaget för att få dem att betala jouravgiften eftersom jag borde tagit ut DV och inte åkt in, eftersom det efter ett dygn på Ultuna visade sig att det de facto inte var någon större fara med hästen från just boxmördandet..

Det har varit några fler ggr det varit akuta grejer hemma, men då har det TACK OCH LOV endera varit sommarvikarier eller så har angränsande distrikt haft jouren. Prisa gud för det.

Men förra året var det dags igen. tre veckor gammalt föl, som INTE fick en optimal start i livet, börjar snora guuult tjockt snor, har feber, är loj och låter dessutom illa när hon andas. Ringder DV som på telefon förskriver hippotrim och tycker jag kan 'ringa efter helgen' om fölet inte är bättre. Han INLEDER samtalet med att säga 'jaha, och på en fredagseftermiddag dessutom, jag had einte tänkt åka ut mer' (!!!) Jag i princip mordhotade honomf ör att han skulle komma ut men han vägrar. Ringer Ultuna som inte tar emot eftersomd e inte har möjlighet att behålla henne över natten och hänvisar till S-holm. Ringer S-holm som blir rejält oroade men inte vågar rekommendera att transportera fölet i transport i 4 timmar om det inte är absolut nödvändigt. Både Sholm och Ultuna poängterar dock att fölet OMEDELBART måste träffa veterinär. Jag börjar få panik, och sitter och biter på naglarna tills klockan 18.01, och ber en stilla bön att det är angränsande distrikt som har jouren. Och tack och lov var det det, så den DV kommer ut och diagnosticerar och sätter in behandling för lunginflammation.

Samma föl tycker vid fyra månaders ålder att det var en bra ide att ta med sig en förkylning hem från ett rutinklinikbesök. Jag oroas inte, men när förkylningen inte ger sig, det kommer gult snor (tidigare vitt), hon börjar låta illa när hon andas och dessutom HOSTA så ringer jag DV. SOm på telefon förskriver hippotrim. Jag blir förbannad och ringer angränsande DV-station och ber dem komma. De vägrar med hänvisning till att jag inte hör till deras upptagningsområde. De ringer dock min DV och skäller ut honom och hotar med att anmäla honom om han inte åker ut, så sur som en ättiksburk kommer han hit, kastar en snabb blick på fölet över boxkanten och säger 'ja, det var som jag sa, hippotrim'. Jag ringer annan vet, som dock inte kan komam förrän om en vecka. Han komemr dock efter en vecka och konstaterar att förkylningen övergått i en bakteriell luftvägsinfektion, och eftersom DV inte behagade undersöka och sätta in rätt medicinering har fölis nu övre och nedre luftvägsinfektion och bihåleinflammation. Sätts på bredspekrumantibiotika i ganska hög dos samt slemlösande.

Hon blev bra, men dammallergiker. Vilket kunnat undvikas om DV gjort en korrekt bedömning från början.. =/

Samma föl (jo hon har lyckats med en del) lyckas vid sex månaders ålder under en skentur i hagen slå sönder benen ganska illa, ett flertal sår både högt och lågt. Något på gränsen till att behöva sys, men inget som behövde sys. Däremot behövde hon en stelkrampsspruta. Efter att ha lirkat och lirkat och hotat så får jag ut DV. Som börjar med att säga att han vill se det djupaste såret. Jag säger okej och börjar linda av bandaget på det benet varvid DV säger 'nej, strunta i det, det där har jag inte tid att vänta på, jag vill åka hem'. Klockan var två på eftermiddagen. Så han ger hästen stelkrampssprutan och åker. Men skriver in 'undersökning och behandling' på fakturan. (My ass att de var nån undersökning..)

Så, jag ber till GUD att mina hästar ska ge fasiken i att bli sjuka på dagtid eller när han har jouren. Och ÄLSKAR somrarna när sommarvikarierna kommer =)

Jag tror att det helt enkel blivit en nolla för mycket på behandlingsarvodet, det ska nog vara 250 kr.

Usch vad illa med alla sjuka veterinärer :devil:

Min pålle är inte bra ännu, nu har han visserligen börjat skita igen och äter, men han är väldigt hängig - inte alls sig själv. Står maktlös, vet inte vad jag ska göra... Jag har ju definitivt inte råd att ta ut vet. nåt mer detta år :smirk:

Någon som har numret till jordbruksverket?

Halloj!
Var med om en likande episod i våras, förutom att veterinären var superbra! Var hos oss i två timmar en vardagskväll, så det gick på en hacka. Själva behandlingen gick på 800 spänn inkl. sprutor, parafin och vätska. Hästen hade fått förstoppning. Kalaset gick på över 3000. Varav några hundlappar var inställelseavg, sedan reseersättning och arvode, momsen var dyrare än själva behandlingen.

Tyvärr så täcker förstoppning inte försäkringen, detta beror ju oxå på vilken försäkring du har och vilken självrisk.................

Numret till jordbruksverkets växel är 036-155000. Ring dit och fråga vem du kan tala med om distriktsveterinärers prissättning. Det finns noggrannt reglerat vilka avgifter som en distriktsveterinär skall ta ut och hur stora de skall vara så jag tycker definitivt att du skall ringa och kontrollera att detta verkligen kan stämma!

För övrigt blir man ju nästan mörkrädd när man läser ovanstående historier om veterinärer som vägrar undersöka och behandla och veterinärer som av ren slapphet ger fel diagnos. Jag tror att vi som hästägare måste ta vårt ansvar och anmäla de veterinärer som bär sig illa åt. Anmäl hellre en gång för mycket än en gång för lite. Det är ju ren skandal att det skall få vara så här!

Alexandra, anmäl honom till Jordbruksverket omedelbart! Så får inte en D-vet, eller någon vet över huvud taget, uppföra sig. Man ska ju inte behöva flytta för att få tillgång till bra vetrinärer.

Mvh//LG

Jisses, vilka historier! och detta har skett i samma land.
Själv har jag nyligen flyttat söderut från Hälsingland där DV och ATG-v varit hur bra som helst liksom även privata V. Aldrig några problem och kostnaderna för akuta hembesök har hamnat runt 1000 spänn cirka.
Nu smålandsbo och har haft hem vet för akut behandling mot belastningsfång på obekväm arbetstid...s:a 1075. Så där ligger dom ungefär lika som i Hälsingland. Korrigering av tänder med massor av lugnande och smärtstillande sprutor hamnade på ca 1500, helt ok då materialkostnaderna var rätt stor del i den summan (slipverktyg).
Jag är hur nöjd som helst då problemen alltid tagits på allvar och jag har blivit mycket proffsigt bemött.

Kolla upp med jordbruksverket vad som är rimligt. :cool:

Hej!
Min gamling(21 år) fick kolik en kväll för snart 2 år sedan, fick efter ett tags promenerande och en del telesamtal med jourveterinär DV besluta att han var tvungen att komma hit. Vilket tog ett par timmar då vet var på en akutgrej med ko.

När äntligen vet kom så hade min ponny piggnat till tack o lov men vet gav ändå kramplösande och Beviplex i fall att det skulle komma tillbaka. Han gjorde således inget annat än att ge 2 sprutor och lyssna på magen som hade kommit igång.

För detta fick jag betala 4050 kr. Det var en vardag kväll/natt ca 24.00 som han kom ut.

Tyvärr så är inte min ponny försäkrad pga av att han var för gammal för att nyteckna när jag fick honom. Så det var bara att betala och se glad ut.

Nu har DV ganska långt att åka hit till oss, ca 10 mil så det kan ju vara en anledning till att det blev dyrt. Kanske var det långt för din vet oxå?

Usch vad trist! Jag har också åkt på sådana tillfällen. Avskyr dem! Mn är det akut, så är det! Trist som f*n dock.

:crazy: Jag begriper inte varför människan valde att bli veterinär?!
AF borde vara ett passande jobb för henne/honom, där är de experter på att vara otrevliga.Iaf var jag bor

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 464
Hästvård Några av er kanske har läst om min fölunge (numera åring) som hela tiden drabbas av otur och är skadad och sjuk om vart annat. Opererad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 800
Senast: maria_b
·
Hästvård Gamlingen som är nordsvensk vallack på 28 år hade som vanligt lekt med lillkillen i hagen och varit hur pigg som helst! Jag tog in...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: Iris71
·
Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: movgli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama