Sv: Gaaahhh! Oh vad roligt :/
snofflan skrev:
Hur kan en distriktsvet. neka att komma ut??? Fattar ingenting
. Och min lilla snutta dog!
DV ska åka ut om kunden tillhör upptagningsområdet, dvs området DV har ansvar för.
Sen, akuta fall ska gå före icke akuta, men dessutom ska LANTBRUKETS djur gå före sällskapsdjur. Hästar är sällskapsdjur. Så en svårt sjuk kossa och en svårt sjuk häst så prioriteras kossan.
Så det kan finnas anledningar att DV inte kommer, däremot ska en jourvet som blir uppringd av kund inom upptagningsområdet, och där det rör ett jourfall, åka ut om inte annat högre prioriterat fall kräver att han tar det först.
Sen finns det ju sätt att komma runt allt. Vår DV här är hästrädd. Han är den enda veterinär på fältet vi har att tillgå när det gäller brådskande saker. (kan man bara vänta 1-2 veckor kan man få ut annan vet). Men han villa ldrig åka ut, så han brukar hitta på en fiktiv kojävel han ska till.
Jag har ringt honom akut ett par ggr, enligt nedan:
Gång 1: Vardag, häst som varit diffust halt under helgen är på måndagsmorgonen BLOCKHALT och piruettar för att kunan flytta sig i boxen. Kokhet hov. Vet vägrar komma och hänvisar till hovslagare. Ingen hovslagare går att uppbringa men vet vägrar ändå komma och anser det där är hovslagarens jobb. På kvällen får jag tag i en hovslagare som kommer ut. Hästen har en pinne intrampad på sämsta tänkbara ställe i hoven. Tas bort och det verkas upp och hovis säger ring Ultuna direkt för det här ser jäkligt illa ut.
Ringer Ultuna som säger att jag beh inte åka in då å kvällen, men ska komma det första jag gör på morgonen, och om det krävs får DV komma och ge smärtstillande för hästen ska klara transporten. DV vägrar komma. Hästen transporteras in till Ultuna och blir där kvar, och de vet inte om de kommer kunna rädda honom då det är illa.
Hästen komemr iaf hem från Ultuna efter ett litet tag, då han börjar matvägra och saknar matte. Efter en vecka hemma händer något och hans parkar sönder en box helt ur det blå. Får massor med sårskador och en misstänkt senskadesvullnad. Ringer DV som vägrar komma ut, för han kan på telefon säga att hästen har tarmvred (!) och måste till klinik direkt. Jag förklarar attd et är inga som helst fel på hästens mage, jag vill bara att han kommer ut och kollar såren och plockar splitter. Dv fortsätter yra om tarmved. Ringer Ultuna som inte vill ta emot oss utan remiss från DV. Ringer DV igen, som vägrar komma ut. Ringer då Ultuna och säger att vi kommer in. Sen fick jag bråka med försäkringsbolaget för att få dem att betala jouravgiften eftersom jag borde tagit ut DV och inte åkt in, eftersom det efter ett dygn på Ultuna visade sig att det de facto inte var någon större fara med hästen från just boxmördandet..
Det har varit några fler ggr det varit akuta grejer hemma, men då har det TACK OCH LOV endera varit sommarvikarier eller så har angränsande distrikt haft jouren. Prisa gud för det.
Men förra året var det dags igen. tre veckor gammalt föl, som INTE fick en optimal start i livet, börjar snora guuult tjockt snor, har feber, är loj och låter dessutom illa när hon andas. Ringder DV som på telefon förskriver hippotrim och tycker jag kan 'ringa efter helgen' om fölet inte är bättre. Han INLEDER samtalet med att säga 'jaha, och på en fredagseftermiddag dessutom, jag had einte tänkt åka ut mer' (!!!) Jag i princip mordhotade honomf ör att han skulle komma ut men han vägrar. Ringer Ultuna som inte tar emot eftersomd e inte har möjlighet att behålla henne över natten och hänvisar till S-holm. Ringer S-holm som blir rejält oroade men inte vågar rekommendera att transportera fölet i transport i 4 timmar om det inte är absolut nödvändigt. Både Sholm och Ultuna poängterar dock att fölet OMEDELBART måste träffa veterinär. Jag börjar få panik, och sitter och biter på naglarna tills klockan 18.01, och ber en stilla bön att det är angränsande distrikt som har jouren. Och tack och lov var det det, så den DV kommer ut och diagnosticerar och sätter in behandling för lunginflammation.
Samma föl tycker vid fyra månaders ålder att det var en bra ide att ta med sig en förkylning hem från ett rutinklinikbesök. Jag oroas inte, men när förkylningen inte ger sig, det kommer gult snor (tidigare vitt), hon börjar låta illa när hon andas och dessutom HOSTA så ringer jag DV. SOm på telefon förskriver hippotrim. Jag blir förbannad och ringer angränsande DV-station och ber dem komma. De vägrar med hänvisning till att jag inte hör till deras upptagningsområde. De ringer dock min DV och skäller ut honom och hotar med att anmäla honom om han inte åker ut, så sur som en ättiksburk kommer han hit, kastar en snabb blick på fölet över boxkanten och säger 'ja, det var som jag sa, hippotrim'. Jag ringer annan vet, som dock inte kan komam förrän om en vecka. Han komemr dock efter en vecka och konstaterar att förkylningen övergått i en bakteriell luftvägsinfektion, och eftersom DV inte behagade undersöka och sätta in rätt medicinering har fölis nu övre och nedre luftvägsinfektion och bihåleinflammation. Sätts på bredspekrumantibiotika i ganska hög dos samt slemlösande.
Hon blev bra, men dammallergiker. Vilket kunnat undvikas om DV gjort en korrekt bedömning från början.. =/
Samma föl (jo hon har lyckats med en del) lyckas vid sex månaders ålder under en skentur i hagen slå sönder benen ganska illa, ett flertal sår både högt och lågt. Något på gränsen till att behöva sys, men inget som behövde sys. Däremot behövde hon en stelkrampsspruta. Efter att ha lirkat och lirkat och hotat så får jag ut DV. Som börjar med att säga att han vill se det djupaste såret. Jag säger okej och börjar linda av bandaget på det benet varvid DV säger 'nej, strunta i det, det där har jag inte tid att vänta på, jag vill åka hem'. Klockan var två på eftermiddagen. Så han ger hästen stelkrampssprutan och åker. Men skriver in 'undersökning och behandling' på fakturan. (My ass att de var nån undersökning..)
Så, jag ber till GUD att mina hästar ska ge fasiken i att bli sjuka på dagtid eller när han har jouren. Och ÄLSKAR somrarna när sommarvikarierna kommer =)