*gaaah* Kan någon ge mig en vek häst?

SaraMara

Trådstartare
Nu är jag lite less på att ha en häst som är sig själv så fullkomligt nog - och som därmed inte behöver mig för en sekund.

Visserligen älskar jag att han är självständig och trygg i sig själv - men fasiken vad tröttsamt det kan vara, framför allt för mig som inte är en tålmodig typ direkt. :crazy:

Vad fasen gör man med en häst som vissa dagar Bara Inte Vill Lämna Hagen?

De flesta dagar låter han sig snällt fångas (för att komma till mig om/när jag ropar lär aldrig hända, då dör han nog hellre - som allra mest kan han gå emot mig några meter och sedan lite nonchalant ställa sig och slötitta på mig tills jag kommit fram till honom, och tro mig, jag har försökt vänta ut honom, göra mig liten, locka osv osv) - men vissa dagar är det fullkomligt lönlöst.
Han låter mig komma tillräckligt nära för att han skall kunna nosa på mig - och vänder sig sedan om och går.
Sedan lufsar han runt mig lite lojt, driver jag honom travar han flott runt mig, men lyckas alltid få någon undersåte till häst att hålla sig mellan mig och honom, vilket gör det hela dels lite farligt och dels jävligt frustrerande.

Förstår inte hur jag skall komma runt detta - har provat det mesta nu. Sitta ner och pilla med något för att göra honom nyfiken = skiter väl han i, driva och sedan vara passiv när han visar tecken på uppmärksamhet och/eller "underkastelse" (i brist på bättre ord) = i bästa fall stannar han några meter ifrån mig och låter mig komma fram till honom, låta honom vara kvar ute = jag får till sist jaga fatt på honom iaf när klockan börjar närma sig midnatt och det är svinkallt och jag vill åka hem och man inte får lov att ha hästar ute över natten utan ligghall mitt i smällkalla vintern osv osv.

Blä. Dessutom skickar han gladeligen fram alla andra hästarna till mig, för att störa mig när jag försöker koncentrera mig på att klura ut hur jag skall få honom att lyssna på mig, blir liksom lite svårt med tre andra hästar (minst) som står mellan mig och honom.

Vad gör man??? :crazy:

Sv: *gaaah* Kan någon ge mig en vek häst?

Har han grimma på sig??
Hur nära får du komma?? Kan du ta i honom??

Hur länge får du driva honom om du testar det??
Han ska ju aldrig ha möjligheten att stanna.

Har du provat med någon gobit??

Hur blir han om du bara går in i hagen, går förbi honom till de andra hästarn och stannar där en stund. Kolla hur han beter sig, kommer han så beröm mycket och smyg dit grimskaftet. Kommer han inte så vänd och låtsas gå ut från hagen förbi honom och testa om du lyckas ta honom då.

Jag har aldrig haft detta problem själv, men mina kompisar har haft det och jag har hjälpt dem med det. Vissa saker funkar på några men inte på andra.

Jag brukar ta en annan häst. Kan det funka? "Svartsjukemetoden" tro ?

Ja, på sistonde har jag alltid haft med mig en godis ut, inte optimalt, men gör iaf att han kan tänka sig att stanna kvar länge nog efter den inledande nosningen på min hand för att jag skall hinna få på grimman. :crazy:

De dagar han är på värst humör får jag komma precis utom "kontaktavstånd". Om man inte räknar att jag kan hinna snudda honom när han vänder runt mig på hans egna lilla volt runt mig.

Har försökt med "svartsjukemetoden", men det biter inte alls. Han är alldeles för säker på att han är Störst, Bäst och Vackrast, så vill jag umgås med någon lägre stående häst är väl det upp till mig typ. ;)

Att plocka ut alla andra hästar ur hagen och ställa in dem och ge dem mat biter inte heller när han är på det humöret. The downside on stora hagar med fri tillgång på mat. :crazy:

Vissa dagar fungerar det att låta andra hämta honom i hagen, sambon brukar det gå bra för exempelvis, men många andra gånger hjälper det inte heller, så det är svårt att avgöra om det fungerar eftersom han är på "rätt" humör och låter sig fångas eller om det är för att det är någon annan som hämtar honom. Min medryttare är han ofta riktigt överjävlig mot, på ett helt annat sätt än vad han är med mig. Mig stökar han inte med så mycket, utan håller sig bara inom precist fångavstånd, men med henne kan han vara überstönig och fladdra runt i hagen som ett jehu, och givetvis dra med sig alla de andra hästarna också. :mad:

Är som att allt skall vara på hans villkor. Vill han in för att han fryser/är hungrig (as if med fri tillgång på hö i hagen)/bara har lust helt enkelt så går det hur bra som helst. Men om han Inte vill... Vojne, vojne. ;)

Han har inte grimma i hagen förresten.

Har detta något att göra med vad du har gjort med honom sist du hämtade honom i hagen? Gjort något som han tyckte var jobbigt/inte så roligt?

Har klurat över det också, men kan inte se några sådana mönster. Han kan vara lika kinkig när han gått direkt från hagen till boxen med mat och sedan stått inne över natten, som när han gått från boxen till gången och sedan tränats hårt, åkt transport osv.

Tror helt enkelt att han har det lite för bra i hagen för att jag skall vara tillräckligt värdig/intressant att komma till. Hur blir man roligare än mat och fria ytor? :crazy:

Ja, det har jag också funderat över. Min häst är visserligen snäll och är inga problem med att få in från hagen och dyl. men, han anser sig inte behöva mig eller finna någon trygghet i mig. det gör det ibland svårt på träningarna då man vill få en häst motiverad att hänga på, och han bara står och drömmer sig bort, fullkommligt ointresserad av vad jag sitter/står och försöker med.

kanske inte riktigt samma problem men samma frågeställning..

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka