GÅ ut för ofta?

Ainon

Trådstartare
Kan man gå ut med en hund för ofta?
Tänker på rumsrenheten.

Jag springer fortfarande ut varje till varannan timme med min 5 månader gamla valp. Han både skiter och kissar inne nån gång dagligen (verkar inte ha fattat att man inte ska det...)

Kan det vara det att jag springer ut med honom för ofta?

Sv: GÅ ut för ofta?

Nej det tycker jag inte att du gör. Man ska ju fortsätta tills de fattar.
Se till att beröma överdrivet mkt när han gör det ute. Ser du att han sätter sig inne så gå fram och plocka upp honom (de brukar sluta kissa då) och sätt ut honom så får han göra klart där och sen beröm.
Så gjorde vi på våran. ;)

har hört att man ska ut direkt på morronen och direkt efter den lekt/ätit/sovit och sen om den vill de såklart..

sen borde man ju inte kunna gå ut för mycket..

jag tror inte heller man kan vara ute för ofta.
och det finns fler valpar som har varit sega med att fatta rumsrenheten. Min har -tack och lov- fattat hemma men markerade inne såfort vi var hos någon annan tills för bara några veckor sen (han är elva månader nu)... inte heller så kul :crazy:
Min kompis hund hann nog bli sju månader innan hon förstod vart man skulle göra sina behov.

Kämpa på! :bump:

Helt ärligt känns det fördjävligt, vi har som inte kommit någonstans med rumsrenheten öht :( Denna förmiddag har han skitit inne 1 gång och jag har hittat två pölar...
Vet inte hur länge jag orkar.... Nu känns det mest hela tiden som om jag bara inte orkar med honom och helst av allt bara vill knyta fast honom vid trädet utanför och glömma bort honom. Jag visste att det är jobbigt att ha valp men inte såhär jobbigt såhär länge...

Vi är ute ofta (ca 1 gång/h) och jag berömmer varje gång han gör nåt ute, men berömmer jag för mycket så slutar han och tror vi ska leka.

Min var nästan åtta månader innan han slutade göra inne regelbundet, trots att jag höll koll på honom och gick ut ofta.
Man blir nästan tokig tillslut, särskilt om det oftast händer på ett känsligt golv, som parketten vår vovven valde. Den måste slipas och lackas om nu, det går inte att få bort frätskadorna från kisset...

Men, så en dag slutade han bara... :) Vissa är senare än andra.

Ett tips. Varje gång hunden gör något ute - säg med lugn röst "bra kissa/bajsa". På så sätt tränar du in kommandot för att göra ifrån sig på kommando och du kan be hunden gå och kissa när det passar. Det gör min hund, han vet precis vad det betyder. Även om han inte är kissnödig brukar han klämma fram ett par droppar bara för att göra matte glad! Beröm aldrig med ljus, hurtig röst, hellre lugn och normal röst för då fortsätter hunden med det den håller på med - förhoppningsvis...

Senast ändrad:

Nu känns det mest hela tiden som om jag bara inte orkar med honom och helst av allt bara vill knyta fast honom vid trädet utanför och glömma bort honom. Jag visste att det är jobbigt att ha valp men inte såhär jobbigt såhär länge...

Så känner alla valpägare i perioder. Men DET GÅR ÖVER. :) Bit ihop bara, det är inte för evigt. Förmodligen är han en sån som när han väl fattar :idea: slutar göra inne snabbt.

Sen att det är tristaste årstiden att kuta ut och in hjälper ju inte. När snön kommer och leran fryser blir det lättare.

*peppar lite* :banana:

Fast det är klart, du har väl redan snö däruppe... *avis* Här blir golvet fullt med leriga tassavtryck efter varje runda.

Du får stålsätta dig och ha stenkoll på honom inomhus! Har du det så tror jag att du hinner ta honom innan han sätter sig och bajsar, de brukar ju gå omkring lite och nosa innan de sätter sig. Ibland kan det gå snabbt men har man riktiga hökögon hinner man haffa dem. In med svansen mellan benen och så ut. Min ville alltid bajsa direkt efter att hon ätit.

Ha även koll så att hunden är i samma rum som du själv hela tiden. Jag märkte på min innan hon blev rumsren att hade jag inte sett henne på ett tag så var hon inne i det andra rummet eller bakom sängen i full färd eller på gång att kissa eller bajsa. Samma då, in med svansen mellan benen och ut snabbt som attan.

Sen måste jag säga att jag lider med dig, verkar jättejobbigt.:(
Annars är den gamla goda regeln ut efter att han ätit, sovit och lekt (men det har du säkert hört 100 gånger...)

Har tyvärr inga fler tips än dessa. Såhär gjorde jag och min var helt rumsren vid 5 mån.

Håll ut, som en del sagt så är en del valpar senare med att fatta var de ska kissa/bajsa men förr eller senare så "klickar" det även för dem.
Du får se det från den ljusa sidan, du har ju en vavva så det blir ju små "olyckor" i allafall :idea::D

Du springer inte ut för ofta. Spring mer.

Ta hunden i absolut rätt sekund. Kissar hunden. Lyft upp honom o gå ut med hunden.
Så gäller det att du berömmer exakt när hunden sitter o kissar ute eller bajsar. . Inte efter då han är klar.
Det är jobb med en liten valp.
Men de är inte klara med mognaden förrrän 8 9 månader.
Kämpa på med vlpen. hunden fattar snart.

Inte för att vara en glädjedödare, men min uppfattning är att just din ras kan vara väldigt sena med rumsrenheten. Och många, framför allt hanar, verkar aldrig bli riktigt rumsrena heller, trots bra och enträgen träning.

Min Amstaff var rumsren vid halvåret ungefär, helt rumsren då alltså. Han kunde hålla sig längre stunder vid 4 mån ålder, men det hände fortfarande olyckor då, om jag var för inne i något annat för att se hans tecken på att behöva gå ut.

Jag hoppas väldigt mycket på att nästkommande valp blir rumsren fort, för det blir stora olyckor när en GD gör inne..

Hej!

Jag tycker rumsrenhetsträningen ofta bli en rumsrenhetsträning. Med min förra valp var jag helt hysterisk och sprang ut flera gånger på natten och vaktade henne som en hök om dagarna. Hon fick inte möjlighet att göra många pölar inne men inte blev hon rumsren extra snabbt för det.

Min högst personliga åsikt är att "en dag trillar poletten ner" och det spelar inte så stor roll om man har sprungit ut och in sm en skållad råtta eller om man har tagit det lite lugnare. Jag har en kompis som har en cocker. När han var liten gick de ut var fjärde timme och däremellan kissade han på en tidning. Han är perfekt rumsren nu och sklle inte få för sig att kissa på en tidning i vuxen ålder.

Så mitt tips till dig är helt enkelt att slappna av lite och vila i förvissningen om att alla hundar blir rumsrena för eller senare och att det inte är hela världen med lite olyckor inne.
Hela min förra valpperiod blev färgad av denna hets och det är inte alls roligt att se tillbaka på denna period och tänka att det var alldelles i onödan!

Lycka till! :banana:

Jag hoppas väldigt mycket på att nästkommande valp blir rumsren fort, för det blir stora olyckor när en GD gör inne..

Samma med en leonberger, gud va mkt lättare det är att ha chihuahua.. :crazy:

Sen det nån skrev om rasen kan jag so far inte hålla med om, lillen är minst lika duktig som lejonet var & mycket mycket lättare än dvärgpinschern jag hade. Då var jag åxå förtvvilad ett tag & skrev på buke, fick bara höra "du ska ut oftare om du bara går ut efter lek/sova/mat så slipper du att han gör ifrån sig inne"- bullshit säger jag. På vissa hundar kan man springa tills man blir blå och de gör ändå inne. Men det kommer, det GÖR det, ibland nästan över en natt. (Även om jag aldrig haft den glädjen har jag hört talas om det.. :angel: )

Håller med Hawaii lite faktiskt. Vissa kanske fattat galoppen men är sena med att hålla sig rent fysiskt, vissa kanske inte är mogna nog att låta det "sjunka in", min valp jag har nu är en dröm jämfört med lejonet där jag hade rå-ångest för att hon skulle kunna göra inne & vaktade henne som en hök, fyy vad jobbigt det var.

Nu är jag lugnare & vaktar bara som en hök när jag vet att han borde behöva gå men inte gjort nåt ute, & han börjar stryka runt & se konstig ut :D

Se det inte som ett misslyckande varje gång (vi hade både en pöl & en hög inne igår, snacka om bakslag) för sånt händer. Torka & tänk att du ska vara glad det inte är en jättehund ;)

Ja, alla är olika snabba på att bli rumsrena. Min förra GD lärde sig väldigt fort att säga till på morgonen exempelvis, istället för att kissa inne. På dagarna tog det lite längre tid, för då hade hon min mammas jämngamla valp att leka med, och ibland hann man inte ut efter den 18:e busstunden :p Det var dock krångligare att få en rumsren valp när jag bodde i Sthlm (Lägenhet) än vad det har varit sen jag flyttade ut till hus på landet.. Här kan jag ta ut valpen oavsett vad, på direkten. Bara att öppna dörren liksom. Dessutom ser inte grannarna hit, så om man springer i morgonrock gör ingenting :D

Jag kommer dock att vakta som en hök med nästa valp, trots att jag inte gjort det med tidigare. Nu har jag nämligen en son på 15 mån, som säkert mer än gärna kan gå i kisset.. Eller råka lägga leksaker där osv. Så valpradarn får gå på full fart, det är illa nog när man själv råkar trampa i pölarna.

Yey jag ser ljuset. Äntligen 8 månader gammal börjar det lossna. Över en natt bara :banana:

Nu säger han tom helt plötsligt till när han vill ut, problemet är bara att det är just när han vill ut han säger till. Dvs inte speciefikt när han måste ut och göra behoven utan även när han vill ut och leka (leker inte innomhus med han) eller ut och promenera :p

Men men, inte en enda olycka på 2 veckor! och jag behöver inte springa ut 1-2g/h längre utan kan vänta i 3. Är så lättad :D

Ni som har valpar som tar längre på sig innan de blir rumsrena, håll ut även om det är jobbigt, det kan bokstavligt talat hända över en natt!

oj, kanske haft tur som får sova hela nätterna och bara behöver gå ut var tredje timme. hon skulle kunna hålla sig längre än så. fem månader hon med denna veckan.

men håll ut, de kommer;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 155
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21