Gå på tå?

P

Precious

Vet inte om jag lägger tråden rätt nu:confused:

Men iaf, jag har en fd travare som gått som ridhäst i många år nu. Jag upplever att han går väldigt hårt på tårna fram. Ska försöka förklara bättre...
När han sätter ner framfötterna i marken tar han i med tårna först, och ganska hårt också. Någon som vet varför?

Han har varit väldigt framtung och en hel del snubblig i sina dagar, men det är nästan helt borta nu. Svårt att förklara, hoppas någon förstår sig på min förklaring:crazy:

Han är skodd ca var 8:e vecka, har inga brodd i för närvarande. Skall ta bort skorna i mitten av april, då han går barfota på sommaren. Någon som vill ge sig på en gissning, eller är detta normalt?

Sv: Gå på tå?

Tack för svaret :)

Nja, han brukar aldrig ha långa tår. Men nu är det väl på gränsen skulle jag tro. Det var ca 6 veckor sedan hovis var här och skodde. Så det kan vara för att han har lite långa tår då kanske? Hans framhovar växer fort, och hovis brukar kapa en hel del faktiskt. Har tyvärr ingen bild just nu. Kanske kan ta något senare. Tycker iofs att han alltid har gått lite hårdare på tårna oavsett om hovis precis varit här eller inte.

Sv: Gå på tå?

har lärt mig att de kan ha ont i hovarna om de sätter ner tån först?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar