G-boots vilken vikt?

Pathmaker

Trådstartare
Vilken vikt ska man börja med gällande g-boots till islandshäst?
Måste man börja med 120 gram och jobba sig uppåt eller kan man ta ett par 145 grams?

Nyfiken fråga bara som slog mig :)

Sv: G-boots vilken vikt?

Vad är skälet till att du vill använda boots? Där någonstans måste du börja fundera.
Är det för tävling enbart och för att få fram mer aktion eller för att korrigera takten?
En häst som lättare blir travtaktig "tål" mindre vikt än en som går åt pass osv.
Det är väldigt svårt att råda någon hur tunga boots de ska använda/köpa.

Svårt att säga över internet.

Olika hästar behöver olika vikt. Använder ex 180gram på min häst & det har varit perfekt.
På en annan valack som jag ridit endel tar jag alltid 240gram för det fungerar bäst på honom.

Så testa lite olika vikter och köp med den vikt som du tycker passar bäst :)
Har du svårt att bestämma själv kan du ta hjälp av en tränare.

Jag har 170 gr till min dam, vilket jag började med direkt. Jag skulle inte använt för tunga boots till en häst med dålig motor, oavsett om syftet är att förbättra takt eller aktion.

Kl

Nja min häst är väl hyfsat ren i takt och så. Rena gångarter över lag, men jag vill jobba fram lite mer aktion på honom, han är fyrgångare :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
2 005
Senast: Kirre
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 793
Senast: MML
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 543
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 777
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden