Fyy så snabbt det kan gå!!

biffen

Trådstartare
Idag är den en vecka sen min stackars häst gjorde illa sig rejält (se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=881214)

Nu är han på bättringsvägen men oj vad han har tappat, mest muskler i överlinjen, samt "bukfyllan" dvs - ett välfyllt tarmpaket, nu ser han betydligt "sportigare" ut.

Han fick något reducerad kraftfodergiva i samband med skadan, både på eget bevåg o vets inrådan. Fortfarande fri tillgång på hö dock. (fick ca 1 kg Rehab)

Det han själv har reducerat är hö. Han sätter gladeligen i sig 15-18 kg hö per dag i vanliga fall, nu har han vissa dagar ätit ca hälften.
Jag har bubbat in mer hö varefter, men det har ju knappast varit idé att fylla på när det funnits kvar en hyfsad del av givan.

Han har inte tappat hull - än dvs han har inte synliga revben, de inte ens anas.

Hans fleecetäcke som han har på nätterna har dock börjat säcka rejält.. Tror han skulle drunkna i sina 155 täcken idag.

Ryggen är takformad hela vägen.. :cry: samt att korset börjar synas tydligt. I vanliga fall är det i stort sett bara mankpartiet som "sticker upp" och sen planar han ut. Lovar att den sadel jag red i förra onsdagen skulle ligga katastrofalt idag och vara säkert två storlekar för vid.

Jag har sakta ökat på varefter han piggnat på sig, och även försiktigt börjat ge lucern och lite soja. Men känner att jag måste vara försiktig eftersom han fortfarande står på kortison.
Han äter mera hö för varje dag, och har även gått på lite gräs (inget "fett" bete alls) några timmar varje dag sen måndag (har även erbjudit hö, men det har ratats till förmån för gräset).

Tänkte öka på Rehaben till ca 2 kg och även lucernet till ca 2 kg.. fast det kommer nog ta lite tid innan jag vågar ge så mycket.
Men sen då? Något jag kan lägga till som är "snällt"? Han brukar tåla soja bra, och ger lite nu med, men det är ju inget man kan fläska på med direkt..

Känner mig chockad över hur fort det gått, han har liksom smält bort framför mina ögon, medan jag har varit så fokuserad på hans skada, även om vi talade om det i tisdags när vet kikade på honom igen.

Tips?
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

lusern hack är ju väldigt milt och bra att ge..men frågan är om det mättar honom så han struntar i höet?
Det känns mer väsentligt för dig att trycka i honom mer hö.
Om han äter låt säga 8 kg/dag just nu..lägg bara in precis den mängden så han känner att han får och hinner äta upp, lite som med barn , då vill de bara ha mer och mer ;)
Lycka till!
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

Krafft Protein? Dyrt, men koncentrerat, snällt protein och borde funka bra i ditt läge. För iom att han tappat överlinje och muskler är det ju proteinet ffa som behövs, och varken rehab eller lucern är ju sådär jätteproppat med protein i jämförelse, även om båda är snälla fodermedel.

Men det är knivigt när de backar av grovfodret, här är ju herrarna (såvitt jag vet) friska, men äter rent emligt. Nu drabbar det ingen mager direkt ang ponnyn, men fbl har minskat synbart i vikt bara sen förra veckan (fast mitt problem är MJ, har ju grym kvot så proteinet blir okej ändå), och idag backade han av kraften med. Våranorexi.

Annars får du försöka blunda så gott det går, ge honom det han vill ha och du törs/är lämpligt, och invänta bättre tider. Är han en sån som tappar av att stå förresten? Haft en sån, spelade ingen roll hur mkt man tryckte i honom under vila, han blev ett spektakel, men när han rörde sig och jobbade la han på sig igen, trots mindre mat då.

Men jag skulle prova Krafft Protein hellre än soja iom kortisonet, och försöka få högvärdigt koncentrerat protein, för att inte behöva ge så mkt kraft (ifall han drar ner höätandet än mer dock)
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

ursäkta att jag snor tråden lite..

Alexandra_W: Vad ligger dessa krafft protein på för pris och hur mycket innehåller en säck?
Skulle det funka på ett fullblod med typisk "proteinmage" dock rätt musklad?
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

är höet så fruktansvärt dåligt i näringsvärdena att du måste ge högproteinfoder?
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

ursäkta att jag snor tråden lite..

Alexandra_W: Vad ligger dessa krafft protein på för pris och hur mycket innehåller en säck?
Skulle det funka på ett fullblod med typisk "proteinmage" dock rätt musklad?

Tyvärr inte koll på priset längre, sist jag kollade var det ca 14kr/kg :crazy: Ligger i 25 kg säck, eller låg sist jag kollade. Men ser man på det som kronor/gram SRP så blir det inte lika hysteriskt dyrt. Men jmf med soja är det ju rena rånet.

Om det skulle funka på din, beror ju eg på om proteinbrist är problemet. Har du räknad foderstat nu? Många fbl brukar ju kunna trivas på högre kvot än 6. Men är det proteinbrist, eller man vill höja kvoten så fungerar det. Men kan ju finnas betydligt billigare sätt beroende på analysen på grovfodret, om sån finns alltså. Har du inte analys vet jag faktiskt inte om jag skulle vilja laborera med några större mängder KP, men visst kan du testa lite och se om det hjälper! 0.3 kg KP ger 100 gr SRP.
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

Jag ska köpa en säck o prova, det är värt det om det funkar.

Ger Rehab och soja i vanliga fall nu och det har funkat bra när han äter "rätt" mängd med hö. Jag har inte varit med om att han rasat så fort och självmant dragit ned så rejält på hö som han gjort nu. Iom att han haft så ont så har det gått mycket till det antar jag.

Vissa dagar har han knappt rört sig alls och jag har fått känslan av att det har ställt till det än mer. Han tappar dock inte i vanliga fall om han ställs av i en vecka eller två.
Han rör ju sej mer obehindrat nu så jag får hoppas det hjälper till att få trenden vända. Bara han blir lite fräschare så ska jag även utöka promenaderna.
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

är höet så fruktansvärt dåligt i näringsvärdena att du måste ge högproteinfoder?


Hästen har ju börjat äta dåligt med hö jmf med tidigare, och i samband med det och kraftfoderneddragning tappat överlinje och muskler, men inte hull.

Så helt klart får den inte det protein den behöver, men det behöver ju inte betyda det är dåliga värden på grovfoder i det här fallet, iom att hästen inte äter speciellt mycket av det.

Kan ju ha helt 'normala'/okej värden i höet, det hjälper ju inte om hästen äter som en fågel? Då äter den inte tillräckligt för att täcka behovet om det t ex är en mer krävande individ med högt proteinbehov.

Jag har en kvot på nästan nio i mitt silage, fblherrn får Hestekraft (ordentligt med protein, hög kvot) ändå, i ganska rejäl mängd. För han vägrar äta så mkt hösilage som skulle behövas för att täcka behovet.
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

Tack för svaret!
Vi har fått en ny silage leverantör och jag får plocka hö från fälten för analys till midsommar så utan analays är jag ju :crazy:
Har givit ca 3 dl soja /dag just nu, verkar hjälpa lite men vågar inte ge mer då han väger ca 451 kg
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

Jag ska köpa en säck o prova, det är värt det om det funkar.

Ger Rehab och soja i vanliga fall nu och det har funkat bra när han äter "rätt" mängd med hö. Jag har inte varit med om att han rasat så fort och självmant dragit ned så rejält på hö som han gjort nu. Iom att han haft så ont så har det gått mycket till det antar jag.

Vissa dagar har han knappt rört sig alls och jag har fått känslan av att det har ställt till det än mer. Han tappar dock inte i vanliga fall om han ställs av i en vecka eller två.
Han rör ju sej mer obehindrat nu så jag får hoppas det hjälper till att få trenden vända. Bara han blir lite fräschare så ska jag även utöka promenaderna.

Mm, brukar han vara kräsen så se om du kan få tag i lite att prova då. Jag vet inte varför (det luktar gott och 'ser gott ut', men två av mina kräääääsna genom åren har tvärdissat KP och ansett det som förgiftat skit, så kan vara bra att testa innan du köper hel säck kanske, iom priset? Iofs har de där kräääsna vägrat lucern med, och det äter ju din)

Har han haft boxvila/sjukhage av skadan? (Erkänner att jag inte läst länkad tråd). Var just sånt som fick min V att tappa hysteriskt, iofs hull med, men muskler. Han var iofs en tacksam patient såtillvida att man kunde proppa i honom käk på boxvila med utan att han blev tossig, han fick dubbelt så mkt på boxvila som på hagvila (stor hage, fri rörelse) och ändå bara rasade det, fort. Så fungerar inget annat så kan det ju vara det.

Håller tummarna både aptit och muskler kommer tillbaka snart!
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

Tack för svaret!
Vi har fått en ny silage leverantör och jag får plocka hö från fälten för analys till midsommar så utan analays är jag ju :crazy:
Har givit ca 3 dl soja /dag just nu, verkar hjälpa lite men vågar inte ge mer då han väger ca 451 kg

Anade nästan det var så, ingen analys alltså. Men jag skriker inte om det den här årstiden. Min leverantör fick tvärslut på förstaskörd, inte planerat. Så jag fick andraskörd här för några veckor sen, de äter minimalt av det (det finns gräs ju) och nej inte ens jag har faktiskt analyserat det. De där två - tre veckorna överlever de utan att jag vet exakt vad de får, jag vet inte vad gräset innehåller heller liksom just nu ;)
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

Men han har ju främst tappat överlinjen nu, pga att han ätit mycket mindre av höet... Kraftfodergivan har varit mindre men inte mycket mindre.

Jag ger fri tillgång och har även ett lättfött kallblod i hagen så har jag valt detta hö och kompletterar detta med drygt 1.5 kg Groov125 och 0,3 kg soja till fbl och enbart skrammel i krubban till kbl. Det brukar räcka för underhåll o det är ju inte märkvärdigt mycket jag behöver komplettera med tycker jag..

Ger ibland Rehab istället för Groov o även komplettera med Lucern om jag ser att han börjar tappa lite o det brukar ge effekt trots att kvoten är lägre.

Värdena på höt kan svaja lite då bonden har många mindre täkter att ta hö på så det kan vara därför jag ibland ser skillnad på hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

Han brukar inte vara kräsen på kraftfoder, knappt på något alls så jag tror jag chansar ändå. (Penicillin i pastaform var dock ingen höjdare...)

Han har både haft boxvila och varit så pass dålig att han självvalt att mest gå runt hb i halvcirkel... mycket kraft har gått åt till att stå och lyfta upp det för att undvika belasta..
 
Sv: Fyy så snabbt det kan gå!!

Det du bör veta om rehaben är att det i princip är samma som att ge korn, ngt mera lättsmält, det är den enda fundamentala skillnaden i princip....
tänkte bara tipsa om detta då 2 kg är mkt och du kanske skulle ha bätte framgång att byta till ngt annat i detta läge, att hellre ge ngra kilos giva av..... protein eller pluss, om han inte vill ha lucern, är mitt tips, har goda erf. av särskilt plussen vid akut urfall och utstickande konturer på häst.....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 013
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 938
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 076
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 861
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp