Fyspray / Feliway ?

Mynta2

Trådstartare
Skickade sambon att köpa Feliway, villket naturligtvis inte fanns på den djuraffären han åkte förbi. Men dom månglade på honom en spray...en tysk sådan som även jag med mina bristfälliga kunskaper i tyska kan utläsa: fyspray. Och doften är den karektaristiska CITRONdoften..som verkar vara i alla fysprayar. Min sambo kan nada om djursaker, så han berättade att gubben i affären sagt att: detta var likadant som Feliway. Så då undrar jag, Feliway luktar väl knappast citron ? Feliway måste väl vara effektivare än fyspray ? För jag sprayade hundens täcke med detta medel ( MASSOR), och GIVETVIS har hannen pissat på det ändå :(

Sv: Fyspray / Feliway ?

Feliway är ju inget fyspray, det är feromoner (visst heter det så?)
Finns nog bara på apotek?

Har provat sprayflaskan, tycker inte att det luktar citron

Fyspray och Feliway är inte alls samma sak. Inte ens lukten är densamma, Feliway luktar kemiskt sött och ganska gott.. :laugh:

Om tanken är att katten ska sluta pinka så brukar Fyspray tywärr ha motsatt effekt; katten kommer fram, nosar, noterar att här luktar det fan (läs citron) och bestämmer sig snabbt för att spraya på nåt mer naturligt, lite kattpiss t e.

Feliway innehåller doftämnen, fermononer, som är specifika för katten. Dessa inwaggar istället kissen i något lugn och behowet aw att pinka här och där awtar. Det låter werkligen hokuspokus, men flera är de katter som räddats från awliwning med hjälp aw detta. Personligen tycker jag att Feliway som DAP, dws somen liten behållare fastsatt i wägguttaget är mer effektiw.

Ja, jag tänkte mig väl det. Men eftersom jag aldrig känt hur feliway luktar så har jag ju ingen aning. Det var ju sambon som köpte detta fyspray och han kan inget om sånt, utan gubben i djuraffären hävdade att det var samma som Feliway, fast misstänksam blev jag ju allt och nu ser jag att jag hade rätt ändå ;)

Hade fyspray för 10 år sedan för hanen pinkade i våra stora blomkrukor. Det funkade ett tag kommer jag i håg nu, men sen vare samma visa igen.

Feliway i väggutaget går inte, för då är dottern 1,5 år genast där och pillar. Annars hade jag nog skaffat ett sånt.

Kan bara meddela om att Feliway absolut inte fungerar :(. Sprayade i 3 dagar varje dag som det stod i bruksanvisningen på hundens täcke, för att dag 4 så pissade han på täcket. Ingenting verkar ju fungera alls.

Min erfarenhet är att Feliway behöver användas varje dag för att räcka om de är något speciellt som triggar kisseriet. Ofta hjälper det inte ens då, eftersom "problemet" för katten är större (tex en konstig lukt eller konsistens på föremålen den vill kissa på). Det enda som hjälper i längden är att ta bort orsaken till kissandet.

Vad har ni provat mer? Vad är historien bakom kissandet?

Jag sprayade varje dag. Han började för länge sedan med förra hunden hux flux att kissa i hennes biabädd som hon haft i flera år. Förra hunden och den katten har levt i hop sedan 1995. Kanske det hängde i hop med att en ny kisse flyttade in 2002 ?!

Jag vet att mycket har ändrats i hans miljö på kort tid, tex detta:

2002 - ny katt flyttar in ( 8 månaders vildkatt)
2005 - hundvalp flyttar in
2006 - hittekatt flyttar in och denna får 5 ungar efter några veckor
2006 - flyttar till ny lägenhet
2007 - Bebis föds

Men varför är hundens liggplats så utsatt ? Ja, vi har väl inte gjort så himla mycket mer än att ta bort hundens täcke dagtid, men ibland har det glömts bort. Och saken är denna att, om hunden inte har en egen liggplats så går hon upp i våran säng villket vi inte vill.

Jag gissar att antingen gubben inte visste vad Feliway är, och antog att det menades fyspray. - Inte så konstigt, den säljs ju inte via djuraffärer...

Eller också var din sambo osäker och förväxlade Feliway med Fyspray. Och gubben HADE alltså något av samma typ som fyspray... :(

Ja, han har vart kastrerad sedan 1996. Måste vara nån slags protest, kommer inte på något annat.

Sambon frågade efter Feliway, och gubben sa att detta var samma...men det var det ju inte ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka