Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

A

anyone

Ni som har mer eller mindre tunga jobb (beskriv gärna lite på vilket sätt tungt/fysiskt) hur länge kunde ni jobba? Utan att placeras om till lättare sysslor (den möjligheten finns ju inte ens på många arbetsplatser).

Jag har en timanställning som jag starkt misstänker att jag inte kommer att kunna hålla på med så länge... För det första är det ett himlans lyftande (totalt lyfter man flera hundrakilo upp till 1000kg på en dag men ca 2-4kg åt gången) och böjande upp och ner (=yrsel) och för det andra ganska stressigt.
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Man får ju havandeskapspening två månder innan förlossning om man har ett tungt jobb.. Jag passade även på att ha semester en månad. Var med andra ord ledig tre månader innan beräknad förlossning!
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Kan man det även om är arbetslös? Jag jobbar ju bara på timmar med det där jobbet...

Försöker få något jobb som inte är fysiskt jobbigt så jag skulle kunna jobba iaf fram till v35 eller så. Kanske ännu längre om man skulle få ett lätt jobb.
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Jag jobbade heltid fram till två veckor innan sonen föddes. Jobbar inom trädgård och det är mkt lyft och rent fysiskt krävande arbete.
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Okej... det beror väl helt enkelt mest på om man får krämpor t ex foglossning, ryggsmärtor och hur man själv upplever det med just de arbetsuppgifter man har.
Hade ett sem.vikariat på detta jobb i somras och var tvungen att sjukskriva mig sista veckan pga illamående och yrsel... Sa att jag var magsjuk, ville ju inte berätta så tidigt. Jag mår inte illa längre men kan bli yr ibland av detta böjande upp o ner hela tiden.
Man undrar ju hur detta jobb ska gå med en stor mage i magen....
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Nu skriver jag graviditetsveckorna.

V. 12-17 Sjukskriven halvtid
V. 25 Skulle haft semester men jobbade bara halva dagen sen sa kroppen ifrån.
V. 26-27 Semester
V. 28 Gick på 100% HP

Jag blev alltså avstängd enligt arbetsmiljöverket eftersom jag inte kunde omplaceras. Ansökte från 6/8 och fick det beviljat på bara några dagar och tror inte de vart några problem om jag sökt ännu tidigare om ärendet behandlats av samma som tog det beslutet om den 6/8 ;)


- Stötar, vibrationer och rörelser som kan medföra fosterskador och/eller avlossning av moderkaka.
- Manuell hantering av laster som innebär risker, särskillt för ländryggen
- Arbetsrörelser och arbetsställningar, fysisk och psykisk uttröttning och annan fysisk belastning.
- Buller
- Extrem värme
- Hantering av roterande och vassa knivar
- Risk för smittor
- Lokaler, maskiner osv rengörs med starka kemikalier.
- Inget vilorum
- Ingen möjlighet till paus under arbetspasset
- Ingen möjlighet till paus för att t.ex. dricka eller äta under arbetspassen.

Jag jobbar som slaktare. Våra vagnar vi har som ska in i kylen väger +200kg som du får putta in (och det är nog ingen skillnad om man tar av hjulen för de rullar inte av sig själva), det är olika hur många det är per dag. Det är mellan 30-170 lyft i timmen. Ett arbetspass är 2,5 timme. Varje lyft är mellan 1-35 kg. Sen har vi ju då djuren på det som ska puttas fram och även kan ramla ner.
Vi åker upp och ner på plattformar och det är en hård stöt både när man kommer upp och åker ner.
Små sår har man jämt, man kommer emot ryggraden eller slår i något ben. Hade i våras en arbetskamrat som åkte på "mördarbakterier" och det är alltid någon som får ringorm (jag har klarat mig från det :bump:) och svinkoppor är inte heller ovanligt.


Jag svimmade på jobbet och det tog FK inte "hänsyn" till, det var bara ren tur att jag inte stod 3m upp i luften med en flåkniv :eek:
Min värsta yrsel försvann i v.12 har alltid legat bra i socker, järn och blodtryck.
 
Senast ändrad:
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Kapar tråden lite bara:angel:

Pmm:
Hur är det med HP får man den 60 dagar innan BF + eller - 11 dagar?

Alltså jag ska ha den 24/2 och får ju inte de 11 sista dagarna innan BF, alltså från den 14/2. Men räknar man 60 dagar från den 14 eller 24/2?

Du verkade ha koll på detta!?!?!
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

jag jobbar timmar på ett servicehus för äldre.
De ville sjukskriva mig på halvtid redan i vecka 25, men jag jobbade fram till vecka 30 tror jag ungefär, sen dess har jag vart sjukskriven. Men inte för att jag ansåg att jobbet var för tungt, utan för att jag har problem med mina händer pga svullnader..
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Jag jobbade fram till 28/2, BF var 17/4. Mitt jobb var att dra handtruck med pallar hela dagarna, lyfta av pallkragar och lock. Jag hade inga som helst problem med det. Min personalledare erbjöd mig att omplaceras till att stå på bandet och montera istället, men det var mkt jobbigare, eftersom jag då var tvungen att böja mig ner i pallarna för att ta upp materialet.
Hade fått gå på HP tidigare, men jag är en sån som får lappsjuka av att inte ha något att göra, vår stackars hund tvingades till långpromenader så hon gick nästan o gömde sig tillslut när kopplet kom fram...:crazy:

Till Dalidah: Du kan få HP fr.o.m.dag 60 t.om dag 11 före BF, dvs att du ska räkna 60 dagar från den 24/2. Finns på försäkringskassans hemsida.http://www.fk.se/privatpers/foralder/vantar_barn/havandeskapspenning/
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Jag fick HP beviljat pga tunga lyft. Jag jobbar på ett lager och där förekommer mycket lyft. Ska vi byta en kass pall, så väger de 25 kg och det får man ibland byta flera gånger/dag. Om man är i plocken, så lyfter man varor som väger upp till 15 kg och vi gör lätt en 1 000 - 1 500 plock/dag så det blir ganska många kg/dag. En på jobbet fick först inte sin HP beviljat eftersom på deras avdelning inte fanns lyft på mer än 10 kg/st och ändå så stod hon och plockade upp dem ifrån en pall för att sätta över i displayer. Hon fick till sist ändå sin Hp beviljad.
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Kapar tråden lite bara:angel:

Pmm:
Hur är det med HP får man den 60 dagar innan BF + eller - 11 dagar?

Alltså jag ska ha den 24/2 och får ju inte de 11 sista dagarna innan BF, alltså från den 14/2. Men räknar man 60 dagar från den 14 eller 24/2?

Du verkade ha koll på detta!?!?!

De räknar 60 dagar från BF fram till 11 dagar före BF, så de sista 11 dagarna får man ta ut tjänstledigt, semester eller föräldrapenning.

Jag fick HP 84 dagar före BF eftersom jag blev avstängd p.ga. alla risker.

Har BF 28/10 och får min sista HP-dag den 17/10.
Sen har jag valt tjänstledigt 18-19/10 och kommer sen ta ut semester 22-26/10 och från den 28/10 kommer jag gå på föräldrapenning.

Havandepenning och föräldrapenning ersättningen är lika stor, den enda skillnaden som finns är att man få ta ut havandeskapspenning och semester! Det trodde nämligen inte jag men då ringde de från FK och frågade varför jag inte villa ha ersättning för alla dagar jag fått beviljat ;) Faktiskt väldigt bra då man kan behöva lite extra slantar inför allt man ska shoppa!
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Jag fick HP beviljat pga tunga lyft. Jag jobbar på ett lager och där förekommer mycket lyft. Ska vi byta en kass pall, så väger de 25 kg och det får man ibland byta flera gånger/dag. Om man är i plocken, så lyfter man varor som väger upp till 15 kg och vi gör lätt en 1 000 - 1 500 plock/dag så det blir ganska många kg/dag. En på jobbet fick först inte sin HP beviljat eftersom på deras avdelning inte fanns lyft på mer än 10 kg/st och ändå så stod hon och plockade upp dem ifrån en pall för att sätta över i displayer. Hon fick till sist ändå sin Hp beviljad.

Det jobbet jag har kan likna detta... Jag hämtar pall på lagret och kör ut den i butiken med handtruck. (de brukar väga allt mellan 100-500kg - de tyngre kan bli jobbiga att bara DRA)
Sedan ska man börja lyfta varorna från pallen - i början går det ju rätt så bra när de översta burkarna ska plockas... men sen blir det jobbigare o jobbigare när man måste böja sig ner (nästan på golvnivå!) sjuttielva ggr dels för att plocka burkar frn pallen och dels tömma dom både högt upp och långt ner.
Som sagt så väger varje burk inte så mycket, 2-4kg, det är ingen fara med men det jag TROR blir jobbigt är att detta böjande och lyftande upp o ner och FORT ska det gå!
Sen även det som sker på lagret... att lyfta av pallar o sådär. Dessa saker känns liksom REDAN jobbigt!:crazy:

Nu är det ju lite speciellt när man är arbetslös och bara jobbar med detta på timmar. Känns löjligt att sjukskrivas eller få HP när jag egentligen kanske kan jobba med annat, behöver förmodligen bara slippa det här jobbet (och så klart dylika andra jobb).
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Det första du ska göra är ju att be att bli omplacerad, jag vet inte hur SGI'n ändras om man är sjukskriven eller går på havandepenning/föräldraledigt?

Jag fick fylla i min årsinkomst och års arbetstimmar när jag blev sjukskriven, sen fick jag fylla i det igen när jag sen fick Hp.
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

För det första finns det inget att omplaceras till och för det andra kan man väl inte som timanställd extrapersonal be om omplacering?
"Om jag ska rycka in mer så får ni ger mig lättare jobb!" :o
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Din arbetsgivare ska omplacera dig eller se till att någon annan kör trucken åt dig och packar det som står längst ner ;) Annars får de göra som min fick göra, helt enkelt stänga av dig från arbetet!
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Jag har sökt HP, men inte fått svar ännu. Kom ett brev idag att jag ska kontakta hon som handlägger min ansökan. Antagligen har hon fler frågor...
Jag jobbar som personlig assistent vilket innebär en hel del tunga lyft och obekväma arbetsställningar, trånga duschrum, linda ben mm. Hoppas verkligen att det går igenom! Vill gärna ta det lite lungt en tid innan det är dax.
Fick igenom det förra gången, men har hört att dom blivit mkt hårdare!
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Jag mådde SÅÅÅÅ bra de båda första graviditeterna (bortsett från att jag kräktes konstant i ca 25 v), jobbade på ridskola, tog bort morgonmockningen i v 34-35 tror jag, men körde på med eftermiddagsmockningen. Stod i ridhuset vissa kvällar 5 x 45 minuter. Byggde hinder till höger o vänster, när jag hälsade på mina elever efter förlossningen var det flera som inte ens vetat att jag varit gravid...:D (Marsbarn, så man har ju rejält med kläder på sig i stallet).

Nu tredje graviditeten blev jag sjukskriven :eek: pga trötthet och illamående, bara grät och sov i början, så nu hoppas jag på en flicka. Har annars ett betydligt lättare jobb fysiskt, jobbar nu som ssk på avdelning!
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Din arbetsgivare ska omplacera dig eller se till att någon annan kör trucken åt dig och packar det som står längst ner ;) Annars får de göra som min fick göra, helt enkelt stänga av dig från arbetet!

Finns inga sånna altenativ, vi jobbar ju ensamma. Och det finns inget annat att omplaceras till, man åker ju runt ensam och gör ett jobb i varje butik (ger service åt vardera butik).
Nä får väl helt enkelt bara säga att jag inte kan när de ringer o frågar... fast man egentligen inte får tacka nej till jobb när man är arbetslös. :angel: Eller så får man sjukskrivas bara för att man inte klarar av just detta jobbet och då utelsuter man ju alla sina chanse att jobba.:crazy:

Det är ju som sagt lite speciellt när det bara är ett extrajobb/timanställning. Skulle man vara fastanställd eller iaf ha ett schema på en viss tid skulle det vara en annan sak... Då skulle man förmodligen bli avstängd helt för det finns inga andra alternativ.

Jag funderar bara på hur länge jag kan tros orka jobba med detta. Får väl bara vänta o se och säga till chefen när jag inte orkar mer...
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

haha...jag mådde illa konstans, alltså som i "kan spy närsomhelst" illa, & bara försökte sova & för att slippa vara vaken, hade alla tecken på en flicka & alla läkarna trodde oxå det var en sån men icke, det var en pojke:)
Men har du fått barn förr & din andra graviditet är olik den första så kan det ju vara ett annat kön.
 
Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?

Vänd dig till din handledare på arbetsförmedlingen. Har själv en kompis som ska ha barn snart som bara gick timanställd. För det ena jobbet som personlig assisten så har hon fått HP sen jobbade hon 1 dag/vecka med att plocka upp varor några timmar på morgonen och de jobbet sa hon bara ifrån sig och chefen var jätte trevlig och sa att hon kan ringa om det skulle vara så att hon är intresserad av att fortsätta där sen efter förlossningen om de behöver folk även då. Minns inte när hon slutade med det, tror det var i v.33 eller något. Hon går även hos sjukgymnast för sin rygg men kom på enkla lösningar för att ändå kunna fortsätta jobba, det tog lite längre tid bara att plocka upp allt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: seahawk
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 530
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp