Fysioterapeut?

Q

Quadrophenia

Har blivit rekomendard av veterinär att anlita en fysioterapeut till min häst.
Vad kostar det att anlita en sådan? Någon som vet?

Tack på förhand.

/Q

Sv: Fysioterapeut?

Det låter som en förnuftig veterinär!

Min fysioterapeut är underbart duktig, hon har behandlat min häst i ca 1½ år nu och det är jättestor skillnad, som dag och natt, men så hade min häst också väldigt mycket problem med sin kropp innan.

Jag betalar 450:- per gång och hästen min behandlas ungefär 3-4 gånger om året. Mycket överkomligt.

Lycka till!

Har aldrig hört talas om dena behandlingsform vad gör dom som skiljer sig från resten av alla teraputer?

JAg funderar på att låta en terapeut titta på min häst. VAd är skillnaden mellan physioterapeut, equiterapeut och chinesolog??
Är det någon som vet?? :bow:

Jag är intresserad av att veta vad som var fel på din häst och vad hon har gjort för att hjälpa er?
Min häst är låst i båda bogar och i bäckenet. Skulle en physioteraeut vara något som kan hjälpa henne tro?
Mkt tacksam för svar!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Jag undrar vad en Fysioterapeut gör? Vad är skillnaden mot en kiropraktor eller en massör typ?
Vad har de för utbildning?
Hur hittar man dem? (finns inga i hästfysioterapeuter i gula sidorna ;)

Vad har man för garantier om det går galet? Har de försäkring mm?

Tjingeling!

Okej, det var ju inte så farligt.
Nu kommer hon bli behandlad av fysioterapeut på ett av Sveriges större djursjukhus (de har samarbete med fysioterapeut) i samband med att vet. ska gå igenom rygg och höfter på henne.
Håller tummarna för att han inte är mycket dyrare bara för att det sker där.

Men hon är värd alla pengar i världen så blir hon bara bra så är jag lycklig.

/Q

För equiterapeuter finns det en utbildning, HTU. Här lär man sig grunderna i olika ämnen tex: akupunktur, manuell medicin, massage, stretching, laser mm.

En fysioterapeut arbetar med olika saker, det är liksom ett samlingsnamn pa olika terapier, tex: massage, stretching, laser.mm.
Det finns utbildning till hästfysioterapeut i sverige, i Göteborg.

Manga bade i och utanför sverige använder ordet "Fysioterapi" som ett samlingsnamn och en förklaring till vad man pysslar med om man gör manga olika saker.

Kinesolog gör lite andra saker, man mäter obalanser i energier, muskeltester, kollar allergier genom att testa muskler, balanserar meridianer genom neurolymfatisk massage och neurovaskulär beröring samt jobbar med aku-punkter. En kinesolog är i mitt tycke en mer heltäckande terapeut rent själsligt, vilket hjälper kroppen bättre fysiskt pa vissa hästar. Kinesologer gör mer än detta, detta var bara ex. Man kan ga tex. introduktionen "Touch for health" (Ocksa den i Götet) för att "känna" lite pa ämnet kinesologi.

Utanför sverige finns det väldigt manga mer terapier som är jätteintressanta, man vill lära sig allt.. :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 030
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 073
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka