Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Öh? Ska jag också skriva under på det här eller?
Det är inte nödvändigt käre VDB. Se och lär i strället...
Hallå kära kollega.
Jag får rätta dig lite hästen heter Boy .
Och är rätt rund om magen ja.
Hästen är 12 år ,154 hög med rena New Forestgener,men misstas ofta för litet halvblod.(Eller även nordsvensk när magen och manen fått växa fritt..)
Tack för samarbetet kollega.
Kan tillägga för läsarna att jag verkar på samma sätt.
Tack för trevliga och tydliga bilder!
Hur fungerar det där med "utflytning"?
Är det belastningen som är boven?
Hur gör du i tex. ett fall med utflutna "fullblodshovar"?
Långa tår, understuckna trakter, breda hovar som inte "vill" hålla ihop utan bär iväg även om hästen ser hyfsad ut nyskodd?
Sula?
Specialbeslag?
Har stött på en hel del olika funderingar under åren...
Hästen ifråga ser helt ok ut numera, även om man inte verkar kunna få till det riktigt så bra som jag skulle önska.
Hur mycket "törs" en hovslagare ändra på hoven och dess vinklar utan att det påverkar hästen negativt i övriga strukturer?
Kan ni inte klona er och sprida er lite över landet?
Är det ALLTID så att trakterna skall tas ner? Finns det hästar/hästraser som skall ha trakterna "kvar"? Vad säger du/ni?
/Lewina
Du skrev att hovväggen utanför vita linjen ska vara lika tjock hela vägen runt hoven.
Vad händer om den görs tunnare i, säg, den främre halvan och tjockare längre bak? Hur påverkar det hoven och hästen?
Alla kan ta del av våran erfarenhet,kunskap utifrån traditionell lärdom samt dagens forsknings grundade utveckling.
Vårt mål här är att ni ska få större kunskap och mer erfarenhet,,,
.
De flesta som är mot barfotametoderna är det mest pga denna hallelujaattityd som brukar komma från barfotahållet!
Jag tycker också att denna verkning ser väldigt fin ut.
:
Ni däremot ser ju resultatet när hovisen verkar Era hästar, är det väldigt stora avvikelser så påpeka det och vilka avvikelserna är så kommer hovis förstå att det inte lönar sig att stå där och fuska.
På din sista fråga så är mitt svar att om en häst har endast hög innertrakt på v.f. så har den garanterat en överbelastning i det benet och då på den hovens ytter trakt. Det man ser här är det fysioligiska secundära belastnings förhållandet och den primära skadad sitter i 9 fall av 10 diagonalt bak, d.v.s. i h.b.
Jaha där ser man!
Denna häst jag berättade om som alltid får högre trakt på h.f har faktiskt lite problem på v.b!
Detta var ju intressant - så då kanske ägaren inte ska titta sig blind på problemet med framhovens höga trakt utan i stället börja forska i vad som är fel på v.b?
3. Nej, titta noga på dom övriga benaxlarna och förhållande mellan ytter/inner trakt så ser du att den har före verkning samma obalans i alla fyra benaxlarna med hög innertrakt och innåt roterad kota samt svagt innåttåad. Eftersom den har exakt samma fysiologiska förutsättningar på dom övriga tre benen så tyckte vi att det va onödigt att upprepa samma text.