fyrtaktig trav

orientalkatten

Trådstartare
Vill ha förslag på bra övningar då traven just nu inte fungerar så bra.
Kort trav i form eller skänkelvikning går bra, även trav i uppförsbackar.
ökad trav i friare form när man rider ut är väldigt fyrtaktig, det går inte att rida lätt samt man känner att det inte känns rätt,
det blir nästan tölt.
Han har stort steg och en bra trav när det fungerar som det ska.

Sv: fyrtaktig trav

Det är en fråga om balans, trav tränas bäst med hjälp av cavelletti både på stora fyrkantsspåret och sen på volt. Träna detta kan man göra både med och utan ryttare, kuperad terräng är också mycket bra träning.

Oftast blir hästen för lång i det du beskriver som friare form, då tappar den balansen och speciellt om du dessutom börjar rida lätt. Strunta i det, och försök istället att lyfta lite på den bakre delen av aktern för att frigöra ryggen så hästen får lättare att komma i arbete med hela sin rygg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka