Fyrhjuling !!

gylle

Trådstartare
Jahapp så har vår stora (80hk) trädgårdstraktor dragit sin sista suck och inte ens verkstaden hittar varför skrället inte vill mer. Så nu är det akut kris paddocken och ridhuset behöver verkligen köras. Så nu behöver det bli ett akut inköp här, tyvärr tillåter inte plånboken för tillfället några jätteutsvävningar utan tittat på de billigare varianterna av fyrhjulingar (har vanlig traktor också men pga jordvärmesystem som är parkerat under paddocken skall tunga maskiner undvikas där (plus att jag tycker att den vanliga traktorn packar till det för hårt när man kör med den).
Så ni kloka vad för fyrhjuling är ett bra köp om man skall ha den till lite sådana här simpla göromål, alltså sladda paddock och ridhus, förflytta hinder med släpvagn mellan ridhus/paddock/gräsbana odyl enklare arbetsuppgifter.
Behöver man 4 hjulsdrift eller funkar det med 2 hjuls (trädgårdstraktorn har endast tvåhjuls dock varit ganska duktig på att slira loss i paddocken som gärna blir lite dyngig då jordvärmesystemet gör att det inte går att ha den dränerad).
Hur stark motor behöver man ? Hur är alla de här utländska lågprismärkena som verkar finnas mkt billigare än de vanliga kända ? Någon som vet något specifikt märke av dessa som funkar bra ?

Sv: Fyrhjuling !!

Fyrhjuls, definitivt.

Vi använder vår så som du beskriver, d v s vatten till hagarna, paddocksladdning, krattning etc. Köp en arbetsmaskin, inte någon av hobbymodellerna. Vi har en Suzuki Lt-F300f som är en verklig slitvarg. Kommer att bygga slåtterbalk till den också, för att kunna putsa hagarna.

Kan bara utgå från oss och vårt behov, det hade INTE rett sig med en tvåhjulsdriven, trots att vår paddock är väldigt torr, väldränerad och fin. Vi valde också bort lågprismärkena (gjorde ordentlig utredning via nätet på sidor för ATV) och tog istället en begagnad rejälare maskin.

Här blev det snabba ryck och fyrhjuling står nu här hemma :banana:
(och är redan invigd en välbehövlig sladdning av både ridhuset och den där dyngpölen som skall vara en paddock (när skall det sluta regna).
Fick tips om en som lite småakut fått ändrade förhållande och hade en nästan ny fyrhjuling (iofs av ett av "lågprismärkena" men en som tydligen anses som en av de bästa i den kategorin efter att ha hört mig för). Så en Linhai 300 4x4 2007 blev det som gått den långa sträckan av 9 km :D, så mkt mer i nyskick kan man nog inte köpa begagnat. Att vi sedan fick den till i stort sett halva nypriset och även fick en snöplog med gjorde ju inte affären sämre, ibland är det bra när folk sätter sig i situationer när de behöver ha loss pengar snabbt (för mig i alla fall inte lika bra för dem naturligtvis)

Vi har precis köpt upp oss, en betesputs till vår fyrhjuling. Det var också skitbra pris för begagnat. Ska bli spännande att se hur det funkar!

Vi har precis köpt upp oss, en betesputs till vår fyrhjuling. Det var också skitbra pris för begagnat. Ska bli spännande att se hur det funkar!

Men vad bra, då kan jag ju hyra den en dag av er sedan och putsa över ratorna med :angel: har ju efter den starka trädgårdstraktorns död (som vi även hade klippaggregat till) endast den lilla slåtterbalken kvar och känns som om det nog tar lite lång tid att gå och köra alla hagarna.

Måste bara fråga hur en 80 hk trädgårdstraktor som inte är en tung maskin ser ut.
PL

Som en förvuxen trädgårdstraktor utan att ha växt tillräckligt för att bli en vuxen traktor :D:o, liket skall hämtas hem från verkstaden när jag får tid får väl ta ett foto och visa när den väl är hemma igen.

Köpte du den som fanns på blocket? Är nyfiken på en rapport hur väl det funkar sen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka