Fyra snabba om fång

Miljon

Trådstartare
1. Det är förstås viktigt att hästen dricker ordentligt, vilket det är lite si och så med tyvärr. Kan jag blanda i något i vattnet för att göra det smakligare? Vad? Klassikerna äppeljuice eller betfor känns ju borta iallafall. Morotsjuice? Finriven morot? Lite jätteblöt luserngröt?

2. Finns det något som är okej att ge när de andra hästarna i stallet får sin kraft, för att inte fångisen ska riva boxen? Typ en näve lusernhack? Hur är det med en morot?

3. Mag-tarmbalans, proviva, foderjäst etc. ska ju hjälpa tarmfloran till rätta, något som sägs kunna hjälpa vid fång. Bra eller dålig ide? Vad är bäst isåfall?

4. Boxvila, ett absolut måste eller fungerar en liten sjukhage (ca 5*5 meter) med sandunderlag dagtid?

1. Inget som innehåller socker och i det inkluderas fruktsocker så ingen morot. Lucern eller betfiber utan melass kan fungera.

2. Betfiber eller lucern utan melass. Ingen morot eller frukt pga fruktsockerinnehållet.

3. Det är inte så vanligt att fång uppkommer av mag-tarmstörningar utan det brukar bero på för stor mängd socker. Däremot är metacam, butta eller vad hästen nu får mot smärtan tuff mot magen och man kan därför behöva hjälpa till. Jag föredrar yea-sacc. Foderjäst är ett proteinfodermedel och ger ingen effekt på magen. Jästen i foderjäst är avdödad. Proviva innehåller socker så det är inte lämpligt.

4. Ja boxvila är ett absolut måste. Hästen ska inte ta ett steg i onödan och bör inte flyttas ut ur boxen ens för mockning.

Mina har fått speedi-beet och ett melassfritt lusernhack som heter alfa omega. Betfiber kan man ju blöta upp i extra mycket vatten. Mina gillar inte betfiber tyvärr, men om jag blandar i lite alfa till en lös gröt har det slunkit ner.
Jag har haft god effekt av yea-sacc, kanske inte mot just fången (svårt att veta om det hjälpt eller inte, men båda mina är bra nu iaf) men det hjälpte definitivt för ponnyn som blev lös i magen av butta.
Helst ska de stå på boxvila, men om de är väldigt stökiga på box kan det vara bättre att ta ut dem i sjukhage under dagen om de är lugna där. Poängen med boxvila är ju att de ska röra sig så lite som möjligt, har man då en häst som boxvandrar mycket till exempel kan det vara bättre att ta ut i sjukhage. Sen tar det ju ofta ett tag för dem att vänja sig, så kanske ge det en vecka eller två på box iaf innan man börjar fundera på sjukhage. Min ena bockade omkring ganska våldsamt i sin box, såhär i efterhand hade det kanske varit bättre att haft henne i sjukhage. Jätteviktigt med mjukt underlag (kutterspån eller sand) hela tiden.

Håller med om det de andra redan har skrivit. Angående boxvila och hur länge den ska vara får man bedöma från fall till fall. Det viktigaste är att hästen mår bra (även psykisk! Det är jätteviktigt för läkandet båda för människoe och djur) och att den är lugn och inte belastar sina hovar för mycket.

Jag har haft två hästar med PPID och min beskärda del av fång. Mina har fått gå ut i liten hage när den akuta fasen är över och de kan gå okej utan smärtstillande. Väl vadderade boots med frog supports på. Sjukhage precis utanför stallet och lugna kloka hästar. Det har fungerat fint för oss, de har läkt relativt snabbt, och jag har blivit rekommenderad det alternativet av flera veterinärer. Att ha en häst inlåst i stallet på strikt boxvila i 5-6 månader utan att den får stå i sjukhage eller gå promenader är inte etisk försvarbart i mina ögon.

Särskilt om hästen är äldre (vilket många hästar med fång är pga att PPID är en vanlig orsak) kan lång boxvila vara förödande. Kroppen stelnar till, cirkulationen blir nedsatt, mycket stor risk för kolik. Man kanske får avliva hästen pga sviter av boxvilan och inte pga fång. Medan en yngre häst kanske klarar av boxvila bra men springer omkring som en dåre i sjukhagen. Då är det bättre för den hästen med boxvila tills läkningen nått en punkt där hovarna tål att belastas mer.

Jag anser att det inte går att säga att alla hästar med fång ska stå på strikt boxvila i x antal månader, eller alla hästar med fång kan gå i sjukhage. Man måste göra en individuell bedömning i samråd med veterinär.

Med tanke på @Centaur s inlägg vill jag förtydliga att jag menar att boxvila är det enda tänkbara i den akuta fasen och då ihop med en kompis så att den sjuka hästen är lugn. När hästen inte behöver smärtstillande längre och har varit utan i några dagar och rör sig normalt kan en sjukhage med bra underlag nära stallet vara en bättre lösning om hästen är lugn där än att stå på box.

För vissa hästar kan det ge betydligt bättre vila och avlastning att gå i hagen med flocken förutsatt att underlaget är åtminstone okej.
Som Centaur påpekar med den individuella bedömningen tycker jag är något viktigt, som lite för ofta sätts åt sidan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka