fyra ess hästsalva...

C

chira

...Är något som används flitigt här över sommaren även om säsongen börjar ta slut nu så hade jag och min syster en jätte disskusion om det här.

Hennes häst blir väldigt sönderbitet undermagen sommartid fullt mede småsår som i vissa fall även varar. Hon använder alltid hästsalva på det här (gör självklart rent innan om det behövs) tvättar aldrig händerna innan hon börjar gräva i burken och tar absolut mer än en gång under "insmörjningen". Jag tycker inte att det är fräscht och vill därför inte dela salva med henne och använda på min häst och har därför köpt eget. Men då tycker hon att jag gör för eftersom salvan blir gammal och dålig innan den är slut.

Så ja vad tycker ni? Delar ni eller har ni varsitt?

Sv: fyra ess hästsalva...

Äsch, jag tycker inte att det är så farligt att dela på sådant. Iofs tar jag aldrig direkt med fingrarna, utan jag använder en svamp. Delt för att jag på något sätt tycker att det känns fräschare, och dels för att man luktar så illa om händerna annars ; ]
Så ja, jag hade delat om det bara var med min syster iallafall.

Nu har ju jag mina hästar själv i eget stall, men i vilket fall som helst tkr jag man ska ha sina egna saker. Bllir mest hygieniskt om var och en har sitt.

Dock skulle jag inte ha ngt problem att låna lite salva av ngn för att de grävt i burken med sina egna fingrar?

Min hästar delar !
Själv springer jag runt och luktar alla möjliga salvor
oftast med en lätt ton av tjära .:)
Hej från hambo

Dela du med syrran. Med en sådan produkt hade jag inte brytt mig.
Hade det varit någon produkt du skulle använt till att dessinficera ett öppet sår med hade jag absolut hållt med dig. Sen tror jag förvisso inte att den står och blir gammal om du har en egen.

ps.Hambo,du är inte ensam om att gå och lukta tjära..undrar om ens omgivning tror att man uppfunnit en ny parfym och är för finkänsliga för att nämna att den kanske inte passar till alla tillfällen:D

Fyra ess finns även på små brukar. Då heter den "hundsalva" men det är precis samma sak - bara dyrare och mindre burk.

Köp en varsinn sån.

Om ni inte kan komma överens så tycker jag inte att ni ska dela salva. Man får välja. Antingen slutar man bråka om småsaker eller så får man köpa sin egen salva och slänga den när den går ut. Man får ju välja - medla eller betala lite extra för att få som man vill.

Själv är jag inte så kinkig och delar med alla hästägare i stallet på en stor burk.

Jag använder handskar när jag har på fyra ess använder samma handske ett tag sen byter jag efter nån vecka eller när det börjar bli dax helt enkelt.

I övrigt så finns det även mindre brukar att köpa så din syster kanske kan köpa en sådan istället?

Fyra ess finns även på små brukar. Då
Om ni inte kan komma överens så tycker jag inte att ni ska dela salva. Man får välja. Antingen slutar man bråka om småsaker eller så får man köpa sin egen salva och slänga den när den går ut. Man får ju välja - medla eller betala lite extra för att få som man vill.
.

Det är också en anledning att jag inte vill dela med henne, just eftersom det bara blir tjaffs! Vi tjaffsar konstant om små saker och allting. Och enda anldeningen till att hon vill dela är att det blir gammalt annars och för dyrt att köpa smått tycker hon. Något som jag själv inte alls har nått emot. Tidigare innan jga köpte häst klarade hon ju sig på en burk, konstigt tycker jag.

äsch whats the big deal? det används ju externt på hästen och är dessutom tjärbaserat, dvs det har en bra descificerings förmåga. inget att bråka om, skillnad om det är seriösa sår som ska rengöras då är ju hygienen a och o i alla aspekter.

Liknande trådar

M
Hästvård Såhär är det: Jag hjälper till med en häst som är av en grövre modell, därför har han rätt mycket hovskägg. När jag började rida den...
Svar
12
· Visningar
1 402
Senast: _Mimmii_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka