Fyra cerpentiner på 60-bana

MiniLi

Trådstartare
Hur ska man lägga cerpentinbågarna på 60-bana (4 bågar) för att de ska bli jämna och fina?
Jag skulle behöva något slags riktmärke som hjälper mig..

Sv: Fyra cerpentiner på 60-bana

Det har du ju i dressyrprogrammet! Dvs antal meter. 60 delat med fyra blir 15 meter. Det står ju antal meter emellan varje bokstav så det är ju bara att mäta ut vart 15-30-45-och så slutligen 60 meter ligger.

Jag skulle rida det igår när jag tränade och gud vad krångligt det var i början, speciellt som jag skulle rida över cavalettis på första och sista bågen och göra halt i mitten!

Det som brukar fungera bra för mig är att tänka att man först delar upp ridhuset i två halvor, då blir det två serpentiner men så delar man de halvorna ännu en gång och får då fyra halvor och alltså fyra serpentiner.

Ja det blir krångligt när man ska rida "lite innan den punkten" och "lite efter den punkten" :p
Men nu har jag använt mina brillianta matematikkunskaper och mätt med linjal, slått på miniräknaren och fått ut fyra perfekta bågar :D
Ska bara lyckas få till det i ridhuset också :o

Det som brukar fungera bra för mig är att tänka att man först delar upp ridhuset i två halvor, då blir det två serpentiner men så delar man de halvorna ännu en gång och får då fyra halvor och alltså fyra serpentiner.

Precis så gör jag med. Hur lätt som helst:laugh: Fast jag tänker nog mer i fjärdedelar. Att jag delar upp banan på fyra direkt:laugh:

Tänk sedan på att inte ens den aldrig så skarpsynte domare kan se att dina bågar är exakta. Det viktigaste är att de är mjuka, med god takt och att du har en eftergiven häst!

Det är snarare så att du INTE ska göra alla bågar exakt lika stora för om du har en domare som sitter längst bort så ser de för honom/henne inte lika stort ut. Så jag brukar se till att de är runda och balanserade och att de längst bort är något större än de närmare domaren. Men inte så mycket att man kommer ut på fel bokstav för då ser det såklart konstigt ut. Har man 3 eller 5 domare blir det en annan sak och de bör vara mer likstora.

Håller inte alls med dig i detta resonemang. Som domare vet man ung var hästen bör komma ut i förhållande till bokstäverna.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: Lars L
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
948
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka