Fyllekörning och körkort.

Sv: Fyllekörning och körkort.

En på min mans jobb körde onykter och blev av med det ett år. Han blev omplacerad på jobbet under den tiden för han var beroende av sitt körkort i jobbet. Man får ju vara beredd på att ta jobbet chefen erbjuder. Denna personen fick jobba utomlands hela året för att kunna behålla jobbet så han fick sitta i Frankrike ett år..

En på min mans jobb körde onykter och blev av med det ett år. Han blev omplacerad på jobbet under den tiden för han var beroende av sitt körkort i jobbet. Man får ju vara beredd på att ta jobbet chefen erbjuder. Denna personen fick jobba utomlands hela året för att kunna behålla jobbet så han fick sitta i Frankrike ett år..

Massor av god mat och goda viner...sämre kan man ju ha det;)

Det var snällt av chefen.

Jag kan säga att det var väldigt snällt av honom!
Han var inte ens anställd av min mans chef utan han var anställd av en som min mans chef anlitade till jobb för företaget, och när han blev av med körkortet så hjälpte min mans chef honom så han fick jobba för honom istället det året. Utan den hjälpen hade han stått utan jobb. För hans riktiga chef hade ingenstans att omplacera honom.

Min svåger blev av med körkortet x antal månader då han kört för fort. För honom var körkortet en nldvöndighet i jobbet men det tog ingen hänsyn till. Känns väll som rattfylleri är allvarligare och då är det ju tveksamt.

*Hugger sista knappen*

Vid fortkörning kan man får förkortat straff (3 månader blir 1 månad, 1 månad blir ibland inte alls) ett år kan i undantagsfall också reduceras men inte alls lika ofta efter som det krävs en grov överträdelse för att dömas till ett års fråntagning av körkortet. Straffet kan kortas om det är första gången och arbetsgivare intygar att körkortet krävs i jobbet. Dock, skulle du åka dit igen så brukar straffet bli desto högre istället!

Vid rattfylla är det mycket svårt, för att inte säga omöjligt att få förmildrat straff. Det händer om man döms för rattfylla 0,2-0,9 promille, att du kan få lite förkortat straff, men då blir du tvingad till att installera alkolås också.
Vid grov rattfylla (Över 1 promille) ska det extremt mycket till att straffet mildras.

Oavsett anledning till att körkortet dras in så är regeln att är du av med det mer än 12 månader, så måste det tas om i sin helhet!

(Jobbar på körskola och har tyvärr ganska ofta personer som av olika anledningar tar om sitt körkort...)

KL

Jag kan val tycka att man vet vilka konsekvenser ratt fylla och fortkorning kan ge och borde ta hansyn till det innan man satter sig i bilen.

Absolut är det så, jag förespråkar som sagt ingen form av fyllekörning. Om nu finns flera typer av fyllekörning :p

men i det här fallet säger vittnen att X har backat upp bilen ut diket samt kört ner den igen på exakt samma ställe. Det var mörkt och dom säger typ själva att dom inte riktigt såg vem som var vem. X säger själv att hen inte kört bilen öht. Hen har redan en fyllekörning i bagaget och vet mkt väl hur trist och slitit det var utan körkort, regelbundna blodprov, slitningar i relationer osv pga detta, så jag vet inte. Men jag och resterande nära vänner till X tror inte att hen körde bilen öht. Men enligt advokaten så "ser det mörkt ut". Polisen har sett den andra personen sitta i förarsätet med bilen igång när dom kom, min vän X stod utanför bilen då. Polisen har ej sett X köra eller ens sitta i bilen, varken på förarsida eller passagerarplats. Inga övriga "spår" har säkrats, inga foton, ingenting. Tycker ändå det känns konstigt hur dom kan var så säkra på läget, endast baserat på vittnena. Dessa vittnen är dessutom sambos, om det skulle ha ngn betydelse?

<snip>
X säger själv att hen inte kört bilen öht. Hen har redan en fyllekörning i bagaget och vet mkt väl hur trist och slitit det var utan körkort, regelbundna blodprov, slitningar i relationer osv pga detta, så jag vet inte.
<snip>

Men X tycker alltsa att det ar helt okay att dricka alkohol med nagon och sedan lata den personen kora och da ta eventuella straff?

Jag blev erbjuden ett jobb en gång, som chaufför åt en kille som förlorat körkortet, och samtidigt gå som lärling på hans jobb. Så det finns företag som backar upp anställda som förlorat körkortet ...

Absolut är det så, jag förespråkar som sagt ingen form av fyllekörning. Om nu finns flera typer av fyllekörning :p

men i det här fallet säger vittnen att X har backat upp bilen ut diket samt kört ner den igen på exakt samma ställe. Det var mörkt och dom säger typ själva att dom inte riktigt såg vem som var vem. X säger själv att hen inte kört bilen öht. Hen har redan en fyllekörning i bagaget och vet mkt väl hur trist och slitit det var utan körkort, regelbundna blodprov, slitningar i relationer osv pga detta, så jag vet inte. Men jag och resterande nära vänner till X tror inte att hen körde bilen öht. Men enligt advokaten så "ser det mörkt ut". Polisen har sett den andra personen sitta i förarsätet med bilen igång när dom kom, min vän X stod utanför bilen då. Polisen har ej sett X köra eller ens sitta i bilen, varken på förarsida eller passagerarplats. Inga övriga "spår" har säkrats, inga foton, ingenting. Tycker ändå det känns konstigt hur dom kan var så säkra på läget, endast baserat på vittnena. Dessa vittnen är dessutom sambos, om det skulle ha ngn betydelse?

En signal att en person är alkoholist = den andra domen för rattfylla.

Och då ska ju inte vederbörande inte ha körkort. den andra domen borde resultera i ett 5:årigt körförbud!!

Jag blev erbjuden ett jobb en gång, som chaufför åt en kille som förlorat körkortet, och samtidigt gå som lärling på hans jobb. Så det finns företag som backar upp anställda som förlorat körkortet ...

Bussbolaget jag jobbar på omplacerar inte om du blir av med körkortet p.g.a rattfylla eller fortkörning. Du blir tjänstledig utan lön i max 1 år. Blir du av med kortet längre så blir man uppsagd.... naturligtvis sätter man in de rehabåtgärder som krävs också...

Min svåger blev av med körkortet x antal månader då han kört för fort. För honom var körkortet en nldvöndighet i jobbet men det tog ingen hänsyn till. Känns väll som rattfylleri är allvarligare och då är det ju tveksamt.

KL

Jag kan val tycka att man vet vilka konsekvenser ratt fylla och fortkorning kan ge och borde ta hansyn till det innan man satter sig i bilen.
OM man är beroende av sitt körkort i jobbet så kan jag nästan tycka att man skulle straffas ännu hårdare om man blir av med det, för man borde bannemig själv kunna ta sitt ansvar och vara rädd om det man behöver för att kunna jobba. Inte sitta och gråta i efterhand för att man inte kan jobba för att man blivit av med körkortet! :meh:

OM man tar beslutet att köra bil med alkohol i blodet eller att trycka för hårt på gaspedalen, så har man liksom gjort sitt val och då måste man också ta sitt straff om man åker dit!

När jag var yngre var det någon som sade mig att man kan riskera att straffas bara av att åka bil med en onykter förare. Jag misstänker att det var en skröna men det avskräckte i alla fall mig och jag har alltid varit superpetnoga med nyktra bilförare. Jag har aldrig åkt bil med en onykter förare, vad jag vet.

Jag tycker det är ytterst märkligt att en person kan bli dömd för rattfylla på enbart vittnesuppgifter.
Om jag fattar det rätt var det alltså en annan - och nykter - person som satt vid ratten när polisen kom till platsen. Togs det utandnings- och ev blodprov på båda?
Var det enbart vittnesuppgifter som fick polisen att göra dessa tester och sedan upprätta anmälan, eller var det något annat som fick dem att fatta misstanke?

Det verkar som om advokaten gett upp, så byt ut honom/henne.

Jag tycker det är ytterst märkligt att en person kan bli dömd för rattfylla på enbart vittnesuppgifter.
Om jag fattar det rätt var det alltså en annan - och nykter - person som satt vid ratten när polisen kom till platsen. Togs det utandnings- och ev blodprov på båda?
Var det enbart vittnesuppgifter som fick polisen att göra dessa tester och sedan upprätta anmälan, eller var det något annat som fick dem att fatta misstanke?

Det verkar som om advokaten gett upp, så byt ut honom/henne.

Man kan bli dömd för rattfylleri på enbart vittnesuppgifter om det är trovärdiga vittnen....

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.6390148-fangelse-for-grovt-rattfylleri

http://www.dt.se/brottsplats/1.5542060-rattfull-domdes-pa-bara-vittnesuppgifter

En person i min närhet blev av med körkortet i 12 mån pga fortkörning, chefen skrev intyg då det var absolut nödvändigt med körkort i jobbet (litet företag, går inte byta arbetsuppgifter) men det hade ingen effekt. En annan bekant körde onykter och fick ha kvar körkortet med alkolås i bilen, hen är också helt beroende av bil för jobbet men jag vet inte om det påverkade beslutet eller inte.

Om jag fattar det rätt var det alltså en annan - och nykter - person som satt vid ratten när polisen kom till platsen.

Jag tolkade det som att den andre personen inte heller var nykter. Alltså att det var en rattfylla oavsett vem av de som egentligen körde.

Det visar väl inte riktigt på ansvarstagande i trafik att åka med en förare som är onykter heller :meh:

En person i min närhet blev av med körkortet i 12 mån pga fortkörning, chefen skrev intyg då det var absolut nödvändigt med körkort i jobbet (litet företag, går inte byta arbetsuppgifter) men det hade ingen effekt. En annan bekant körde onykter och fick ha kvar körkortet med alkolås i bilen, hen är också helt beroende av bil för jobbet men jag vet inte om det påverkade beslutet eller inte.

Kanske kan bero på att man kan förhindra körning vid onykterhet genom alkolåset men svårare att hindra framtid fortkörningar och därför kunde den som körde onykter få tillbaka sitt körkort medan den som körde för fort inte kunde?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka