Fyllekörning och körkort.

Sv: Fyllekörning och körkort.

Jag tolkade det som att den andre personen inte heller var nykter. Alltså att det var en rattfylla oavsett vem av de som egentligen körde.

Det visar väl inte riktigt på ansvarstagande i trafik att åka med en förare som är onykter heller :meh:

Ja, jag hade missat TS förtydligande i ett senare inlägg.
Och jag håller med dig - det är bevis på mycket dåligt omdöme.

Det här med dubbelbestraffning prövas väl just nu? Att man tex inte ska kunna få böter och indraget körkort eller indraget körkort och fängelse för ett och samma brott.

Jag läste om det fallet nyligen: http://www.svd.se/naringsliv/motor/...ffning-hindrar-atal-for-rattfylla_8802100.svd

Men jag tycker att Helsingborgs Tingsrätt är ute och cyklar. Det handlar ju inte om dubbelbestraffning. Ett körkort är inte en rättighet utan något man får efter utbildning, om man anses lämplig. En person som kör onykter är inte lämplig. Och då dras körkortet in av den myndighet som utfärdade det, Transportstyrelsen. Alltså inte en bestraffning från rättsväsendet. Europadomstolen har fel, enligt min mening.

Om det vore upp till mig att bestämma, skulle båda personer i ts exempel få klara sig utan körkort ett tag.

Ohh hoppas du inte tolkade som att jag tycker det är fel, anser inte heller att nuvarande lagstiftning är fel bara som förtydligande. Däremot tycker jag inte att båda ska dömas för rattfylleri i TS fall bara för att man inte kan bevisa VEM av dem som är skyldig till gärningen :)

Nädå, jag tyckte bara att tingsrätten var fel ute. Inget illa mot dig. :)

Ang att jag tycker att båda ska få vara utan körkort ett tag är att båda är fulla och den ena har åkt bil med den andra trots vetskapen om onykterheten. Det visar att omdömet inte finns. Därmed bör de inte anses lämpliga av Transportstyrelsen längre - det oavsett om de döms eller ej i Tingsrätten.

"I samband med att du söker körkortstillstånd gör Transportstyrelsen en prövning – de utvärderar huruvida du kan antas bli en lämplig förare. Bland annat kollas det om du är straffad och en utvärdering görs också huruvida du är pålitlig ur ett nykterhetshänseende."
- citat från körkort.se

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka