Fyllekörning och körkort.

Karolajna

Trådstartare
Kan man tillsammans med sin chef sätta sig ner och skriva ett intyg på att man behöver sitt körkort i jobbet, ifall ärendet gällande ditt indragna körkort varit upp i rätten?

Det påstås att personen i fråga har försökt backa upp en dikeskörd bil ur diket när personen varit alkoholpåverkad. Personen själv säger att det inte är sant, medan vittnen påstår att det är det visst.

Eller kan man öht inte få sån dispens när man kört i fyllan, eller som i det här fallet, påstås ha gjort det?

Har flera vänner som kört för fort och blivit av med kortet men vars chefer skickat in intyg så de fått tillbaka kortet tidigare.
Nu låter det som alla mina vänner är skurkar i trafiken också :crazy:

Sv: Fyllekörning och körkort.

Försöka kan man ju.

Rattfylla är numer alltid 12 månader indragning så det är väl tveksamt om det hjälper.

Från vad jag har hört så får man inte ens starta en bil när man är påverkad av alkohol, så bara att parkera om bilen till exempel på samma parkeringsplats är straffbart. Det är inte sträckan som spelar någon roll, det är att du sitter bakom ratten. Så jag har väldigt svårt att tro att det finns förmildrande omständigheter.

Du kan få behålla körkortet, jag har för mig att du då måste ha ett alkolås monterat i den bil du får köra under 1 år. detta lås får du själv bekosta (ca 40 000 kr)

Har ingen aning men jag hoppas verkligen inte det! Isåfall skulle ju alla taxi och busschafförer kunna köra fulla utan problem på fritiden för att dom behöver kortet i jobbet :o

Jag hoppas verkligen inte att det är så.
Däremot har jag hört om folk som böivit tillfälligt omplacerade på jobbet om de behöver körkort i tjänsten.

Jo man kan få tiden förkortad om man t ex riskerar att bli av med jobbet, firman gå i konkurs osv. Men det bedöms från fall till fall.

Och lastbilsförare och hantverkare och hemtjänstpersonal och säljare osv.

Kl.

Nä det verkar dystert isåfall. Jag förespråkar absolut inte någon fyllekörning, och personen i fråga har fått höra ganska många gånger vid det här laget hur jäkla dumt det var!

Det är mest den biten med att bli av med jobbet som bekymrar mig... Men finns det inte något att göra åt så gör det ju inte det...

Låter märkligt att körkortet skulle kunna dras in bara på info från vittnen att X har kört bilen? Tror faktiskt inte det håller som bevisning? Då skulle ju vem somhelst kunna påstå liknande för att jäklas?

Det dumma i den här kråksången är att personen som körde bilen mellan plats A och plats B och som körde bilen i diket, försöker skylla ifrån sig och hävdar benhårt att det var min vän som körde bilen hela den vägen dessutom! Då gör ju inte vittnena saken bättre. Tror dessutom att de själva sagt (vittnena alltså) att det var så mörkt att det var svårt att se men ändå är de helt övertygade om att det var min vän som försökte backa upp bilen ur diket, trots att denna själv hävdar att så inte var fallet. Så hela skiten känns överlag vara någon sorts ord mot ord/skitkastning :crazy:

Kan man ens åka ditt för rattfylleri om det inte finns riktiga bevis på det? Vem som helst kan ju säga att någon annan är alkoholpåverkad?

Men HAR personen blivit av med körkortet eller är detta bara nån sorts hypotetisk fråga?

Det kommer en rättegång om saken. Rättegången blir som jag förstått det en följd till att de inte riktigt kunnat bevisa vem som kört bilen mellan A och B.

Och självklart glömde jag skriva i originalinlägget att polisen kom dit så vi är ju på det klara med att både min vän samt personen som kört bilen i diket var alkoholpåverkade vid tillfället.

Edit: så detta blir ju en hypotetisk fråga fram tills att rättegången ägt rum. Men som det låter så blir de av med körkortet båda två. Vilket såklart inte är mer än rätt, om de kan bevisa att min vän verkligen suttit bakom ratten.

Senast ändrad:

En bekant blev av med körkortet för fyllekörning. Hen fick ha kvar det, men fick då ha alkolås i bilen. Hen behövde körkortet i jobbet.

Det kommer en rättegång om saken. Rättegången blir som jag förstått det en följd till att de inte riktigt kunnat bevisa vem som kört bilen mellan A och B.

Och självklart glömde jag skriva i originalinlägget att polisen kom dit så vi är ju på det klara med att både min vän samt personen som kört bilen i diket var alkoholpåverkade vid tillfället.

Det är 2 olika saker som avhandlas i tråden enligt mig... dels så blir det en rättegång för att någon har kört bil under påverkan av alkohol... Tingsrätten dömmer då kanske till böter, eller i allvarligare fall till fängelse upp till 2 år för grovt rattfylleri.

Transportstyrelsen (eller om det är länsstyrelsen) avgör sedan hur länge körkortet skall dras in. man får yttra sig innan de fattar det slutgiltiga beslutet. har man över 0,2 promille så kan man i vissa fall få körkortet villkorat med t.ex alkolås, eller så blir det indraget i 12 månader. En körkortsindragning över 12 månader innebär också att man måste ta om sitt körkort d.v.s ny teori + uppkörning för varje behörighet man har på kortet

Just nu pågår dock en diskussion gällande dubbelbestraffning (efter EU dom gällande skattemål). Bl.a har 2 personer sluppit åtal eftersom deras körkort redan var indraget...
http://www.svd.se/naringsliv/motor/...ffning-hindrar-atal-for-rattfylla_8802100.svd
Låt oss gissa att detta kommer att gå genom alla instanser innan man får ett slutgiltigt beslut...

Menar dem alltså att om man blir av med körkortet så ska man inte behöva få något mer straff? Har hört det här förut nånstans... Jag tycker att folk i regel verkar få för låga straff för sina brott.

Oftast vad jag hört så brukar det i alla fall bli böter + bli av med körkortet på fyllekörning.

Hörde om en som kört i fyllan för några år sen, som egentligen skulle fått sitta inne, men (tror jag) pga att hen hade sitt barn varannan vecka så blev hen istället av med körkortet i 2 år ist för 1 som det skulle blivit annars. Men personen behövde inte ta om körkortet, trots att det tog mer än 2 år innan denne fick tillbaka det?

Har hört att om man blir av med körkortet i mer än ett år (skillnad på ett år och 12 månader tydligen) så måste man ta om kortet?

Det här med dubbelbestraffning prövas väl just nu? Att man tex inte ska kunna få böter och indraget körkort eller indraget körkort och fängelse för ett och samma brott. Om det inte finns annat än dessa två rätt osäkra vittnen så tror jag faktiskt inte att någon av dem kan fällas för rattfylleri, eftersom det enda som är säkert är att någon av dem kört på fyllan. Definitivt kan inte båda fällas som lösning. Eftergift på straff kan medges efter arbetsgivarens intyg vid fortkörning men vet inte om det tillämpas vid rattfylleri?

-Men vad bra att det blir en rättegång! Det visar i alla fall att rättsväsendet tar det hela på stort allvar. -Och om den alkoholpåverkade personen bara skulle köra upp bilen ur diket, vem var den nyktre personen som skulle köra hem den? Kunde inte den nyktra ha kört den hela vägen?! Tror inte dom tror på att han bara skulle köra upp den ur diket men man vet aldrig.

-En kall natt för ett år sedan så såg jag en bil i diket en km hemifrån. Någon som inte klarat att räta upp efter kurvan, den kurvan är lite knepig. Men klockan var två på natten så jag trodde att föraren fått skjuts hem. Men till min stora överraskning så satt han på infarten till mitt hus. Det var hemskt halt så han hade halkat omkull och inte tagit sig upp själv för han hade tappat skorna. Han var inte nykter och tiggde och bad att jag inte skulle ringa efter polisen, men det gjorde jag ändå. Polisen kom snabbt och den ena tog hand om gubben och den andra förhörde mig. Till mig hade gubbskrället sagt att han kört i diket. Men till poliserna sa han att någon annan kört... Pga brist på bevis så blev det ingen rättegång. Ändå hade han haft alkolos i den där bilen men monterat bort det själv! Men fick höra att han åkt fast en tag senare och förlorat körkortet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka