Fylla ut hoven

BernT

Trådstartare
Jag tror jag lägger tråden rätt nu :p
iaf min häst har på sistone haft problem med att han trampar av sig skorna bak.
Fast bara på en hov, vänster.
Han står gärna med höger bakhov på vänsterhoven och sen när han ska flytta vänsterhoven så lyfter han inte höger först = skon lossnar liite varje gång.
och sen trillar den av = en bra bit hov försvinner.
Nu har det hänt igen och han har typ en halv hov nu, och vi ska tävla om en vecka.
Det går ju inte att sko den lilla hoven, finns ju inget att fästa i.
Kan man göra någon sorts plastgrejs som utfyllnad?
För skor måste han ha, annars går ju hoven sönder mer...
pappa ska ringa hovslagaren imorrn, men jag tänkte jag skulle kolla runt vad man brukar göra när det blir såhär, för min häst kan ju inte vara den första.

Sv: Fylla ut hoven

Finns någon slags plastsko med flärpar på sidorna som man klistrar fast på hovens utsida. Den sitter kanske inte jättebra men ett tag borde det fungera så att hoven får en chans att växa ut igen.

Man kan ju fila lite på skon så att hästen inte får tag på skon, men det kanske görs?

Är det svårt med sömtag kan man hjälpa till med plast, men svårt att säga såhär, beror på hur det ser ut.

det går att plasta hoven, men ofta så släpper det innan det är dax för omskoning. vi har fått göra så ett antal gånger på en av pållarna här

Bara det håller över tävlingen :p
Kan ta en bild sen idag på hoven så får ni se hur det ser ut, det är allt annat än vackert :/

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 911
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka