funkar denna rockard??

H

hursomhelst

hejsan
jag undrar vad ni tycker om denna rockard...
http://www.tahorseware.se/?gclid=CM_5t7SlppECFQppQgodiA9vdw

Funkar denna att använda tror ni till liten ardenner, 158 cm och 135 i rygglängd (om det nu har nån betydelse)
men hur gör man till en loksele? har för mig jag fick en fiffig lösning på detta en gång av nån på forumet.

och det verkar ju kanon med de ställbara skacklarna eller har jag helt fel för mig om den saken?? vilka storlekar på häst tror ni man kan använda denna till??

mycket tacksam för synpunkter.

Sv: funkar denna rockard??

Det står ponny :(! Blir väldigt för liten för din, gissar att den skall vara typ till a-c ponny...

:o! Vaio selen var lite billigare i ponny än övriga ställen :D! Yes! dersas butik ligger ett stenkast från mig nästan :D

Mvh
Emma

herregud, missade jag att det stog ponny :D:crazy::o:angel::rofl:

får skylla på allmän sinnesförvirring ;)

HERREGUD!!! STÅR JU TILL OCH MED I RUBRIKEN :D

vet du nån annan stans där de har en liknadnde rockard (om den nu är bra) i samma prisklass???????

Va sne den såg ut på bilden :smirk: Men så är det nog inte i verkligheten. :)
Undra var dom har tänkt att man ska sätta fast skaklarna.

Det är typ något sett man reglerar höjden på skacklen. Har för mig globus och någon kina vagn har det med :)

Mvh
Emma

men finns det nånstans där de har liknaden rockarder som Är BRA med prislappen 5-6000 kr?? såg att det låg en del annonser på blocket där det finns några som bygger rockarden liknande..
jag menar den ska ju hålla till en liten ardenner med kraft i :angel: men ska använad till lättare körning nån gång ibalnd här på grusvägaran...
min nya rockard jag har blev ju totalt sågad här inne tyvärr, så jag måste ju ha nåt bättre..
så snälla hjälp :d

så ser den rockarden ut jag har nu, å den va visst inget vidare nej,, så fram med bättre grejjer här...

Finns inte så mycket inom den pris summan, kanske ska sattsa på en bullet vagn :)? Vad är det på fel på vagnen utom att den saknar svägel (ev. bakseles öglor) ?

Mvh
Emma

jadu, det va höjden och att det va svårt att få till skacklarna att ligga högt utan att vagnen blev baktung sas det här...

men det är ju så att både min mamma och pappa är svetsare och pappa har en egen verkstad, så skulle det gå att fixa så kan jag det, men som jag förstod det va den bortom all räddning..

svänglen på den rockarden jag länkade tycker jag sitter högt upp, är det inte svårt att få till en bra draglinje då?? eller är jag helt fel ute??

och så tänkte jag på den rockarden jag har, om det nu hade gått att fixa den med kanske mer uppåt bockade skackalr (måste ju ändå ha längre så....)
och vilken längd på skackel behöver man ha till en liiiiten ardenner?? OM OM OM det nu finns nån chans att bygga om den jag har, men kommer isf att dra den med loksele, och söker isf ifen den fiffiga lösning någon här hade gjort till sin loksele att ha skaklarna i...

Vet inte hur du skall göra med byggnationen. Men jag gissar att sväglen skall vara ungefär 75-90 cm lång :) - Mätt hästens rumpa för bästa mått :)!

Mvh
Emma

:rofl: då ska jag ut å mäta ardenner röven :rofl:
men undra hur man ska bygga om den, kanske kanske det går då... måste bara få henne att få plats mellan skacklarna:d:smirk:

så nu letas tips istället då på OM och HUR det går att bygga om den jag har :)

Höj sättet lite så du ser lite mer över rumpan med :)! + Kanske lägg in lite stötdämpar det gör så jädras ont (yes i know :angel: ).

Svätsa ett rör i vagnen så du kan sätta ner pisken när du inte använder den.

Prova sätta på vagnen på häsen och kolla vad som skall förlängas, breddas och likande :D!

Mvh
Emma

:rofl: nu kommer hon ju inte ens i den :crazy::eek::bump:

men jag är ju inte såååååååååå bra på exakt hur det ska se ut..
just hur man ska få till skacarna på höjden bredden och längden ;)

men vill juhelst ha kvar min rockard, har ju bara använt den typ max 5 ggr...

men kan ju alltid tänka mig en såndär bra.. men har en max budget på typ egenligen inget..men kanske kan skapa ihop 5-6000 kr efter sommaren.. hon ska ju lämnas på inridning med:o

Bredda skacklarna är nog minsta problemet. Kolla om du behöver länga skacklarna !

Mvh
Emma

Senast ändrad:

Btw, åke här på forumet hon kör ju sin/sina adenner hästar :D! Kontakta henne och fråga om hur brett det är mellan hästarnas skacklar :D!

Mvh
Emma

jo, det är jag helt på det klara med att de behöver längas som jag skrev ovan.. jo åke skriver jag lite med i en annan tråd, kanske ska ta upp detta med mitt lilla rockard problem då....

Men sälj den vagnen så blir kassan större :) För 5000-6000:- kan du hitta en bra vagn på SAAB-axel.

nu är den såld för 3500 kr... va inte svårsåld, blev av med den på 2 röda :)

Liknande trådar

R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 603
Anläggning Hejsan! Jag ska snart flytta till en gård och ska då äntligen få ta hem min fina pålle :D Jag ska då ha honom och en sällskapshäst...
Svar
15
· Visningar
4 626
L
Körning Jag är så ledsen...:cry: Var för kan det inte finnas billigare alternativ till oss som vill köra med större/grövre hästar? Bara för...
Svar
7
· Visningar
3 176
Senast: LindaK
·
T
Körning Nu har jag äntligen blivit lovad att få hjälp att börja köra min ponny! Han är "grund-inkörd" utav uppfödaren men inte körd på ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 555
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025