Fungerar SWITCH Pour on?!

Sv: Fungerar SWITCH Pour on?!

har fungerat jättebra på de hästar jag haft/har. (hbl 14 år, 2 år o shettis o shettiswelshkorsning)

hannacecilia skrev:
har fungerat jättebra på de hästar jag haft/har. (hbl 14 år, 2 år o shettis o shettiswelshkorsning)

och då menar du att du inte hittat en enda fästing på dom? :)
och knotten håler god avstånd?? *förhoppningsfull*

Det fungerar ganska ok mot fästingar men inte mot knotten.

Det fungerar relativit bra.
Vi körde första omgången igår på våra. Hoppas att det hjälper liiite iaf.

Följdfråga:
Hur ska man bli av med bromsar och blinningar? Switch hjälper ju inte mot dom...

Senast ändrad av en moderator:

Precis min åsikt också. De små knotteländena är väl snart här.... tvi vale....
Vad ska man hitta på för att få dom eländiga krypen att hålla sig ifrån pållarna???

Hjälper bra mot både fästing och knott tycker jag men jag bor inte i de värsta knott-trakterna. Mot bromsar, blinningar etc hjälper det inte alls.
mvh
Lejonelle

Det har fungerat bra på mina hästar. Inga fästingar och betydligt färre bett.

Så, vad är bäst (gärna långvarigt) mot flugor, knott och broms?

*knapplån* :angel:

/Jossan

Min åsikt:visst funkar det, men det är ett giftigt preparat som jag tycker är otrevligt att handskas med..
Har även sett allergiska reaktioner av preparatet,det varnas för att använda det på typ araber tror jag,men den häst jag såg få biverkningar var en shetlandsponny..den stackaren var helt skinnflådd över ryggen,fruktansvärt.

Jag vill dessutom kunna hantera och ta i mina hästar utan att få gift på mig vid varje tillfälle!!

Det finns andra alternativ.

Om man nu vill använda detta preparat se till att hästen har täcke på sig när hovslagaren kommer tex osv ,om man måste hantera många hästar på en dag som tex hovslagare är det inte hälsosamt att ta i Switchbehandlade hästar..en kanske inte är så farligt men häst efter häst..usch..

Likaså små barn som tillåts hantera hästarna,där skulle jag inte heller använda giftpreparat... det ÄR faktiskt ett bekämpningsmedel!!Vad händer om en unge klappar en häst som är behandlad och sen stoppar fingrarna i munnen tex.. :cry:

Jag litar inte ett skit på vad diverse företag gör för reklam hit och dit..jag litar på min intution. :angel:

Släpper man däremot hästar på bete där man har problem med tex fästingsjukdomar,får man väl välja.. pest eller kolera..

Men som sagt var alltid försiktig med bekämpningsmedel,och följ noga bruksanvisningar,överdosera aldrig!! :eek:

På min häst har det fungerat jättebra mot fästingar i alla fall.
Men man får vara försiktig när man häller på det så man inte får det i ögonen (talar av egen erfarenhet - inte skönt!!)

tack för alla svar!

Nu har jag hällt på LITE (10ml/häst) på hästarna, till att börja med, för att se så de inte är överkänsliga mot det. Ser det okej ut imorn så häller jag på resten (30ml/häst).

Hjälper det så bra mot fästingarna som ni säger, så är det definitivt värt det! :smirk: Då slipper man plocka sånna varje dag... :crazy:

jag har anv'nt och använder Näckens......både mot broms, knott, mygg och det funkar jäkligt bra.....håller ca 8-10 timmar.

På mina hästar fungerar det utmärkt mot fästingar. Det fungerar si så där mot knotten.

Hade en inakordering här förra sommaren där ägaren motsatte sig användadet av swich.

Den hästen blev full med fästing och dessutom blev den betydligt mer attackerad av knotten äv vad mina blev.

Så visst hjälper det, men inte helt...

Jag tycker den funkar hyffsat, men synd bara att det är så dyrt... Fästingar är den nog rätt bra mot, men knotten är svårt att säga...

tycker att det fungerar väldigt bra, min new forest har eksem och är superkänslig mot knott men han har inte reagerat ngt på knotten än så det verkar fungera väldigt bra :D

Jag tycker inte det funkar så bra.Min häst fick allergisk reaktion av det,liknande nässelfeber :eek: :(

Att göra eget vitlöksvatten funkar bäst tycker jag. :)
(i kombination med att ha nåt & slå bort bromsarna,dom hittar gärna dit man inte har nåt vitlöksvatten eller när det torkar bort)

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: Livi
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 815
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel