Fundersam kring svullet knä

Empalie

Trådstartare
Upptäckte idag när jag skulle ut och rida att mitt lilla fyraåriga sto var svullet över knätt på ena frambenet. Man kan säga att svullnaden går som en remsa en bit ovanför knät samt en bit undertill. Svullnaden ligger framme på benet/knät och på utsidan. Lite värme upptill men ingen som helst hälta eller tecken på att ha ont. En gång åkte jag in med mina andra pålle två dagar efter att ha upptäckt ett liknande knä, vet kände och skrattade eftersom jag redan var stamkund där och sa, svullnaden ligger rätt. Åk hem med dig du hade inte behövt komma in!
Hur vet man att svullnaden sitter rätt? Finns det några tumregler?
Om det är bättre imorgon ska jag promenera henne eller bara låta henne stå, idag har hon bara fått stå. EFter hur lång tid ska svullnaden ge sig?
 
Sv: Fundersam kring svullet knä

tänker bara såhär.. haltar hästen inte och verkar må bra i övrigt skulle jag bara kyla ner det med kylbalsam eller liknande. Tryck på svullnaden känn runt om , reagerar hästen? Annars går det över med stor sannolikhet. Tror inte du behöver vara orolig. Gör inget ont så är det oftast ingen större fara. Ang att gå med hästen, tja varför inte. se hur svullnaden ser ut imorrn har den gått ner eller blivit värre? har den blivit värre, låt hästen stå och kyl.. har den gått ner är det nog inga problem :P
 
Sv: Fundersam kring svullet knä

alltså, normalt ska det ju inte vara ngt, den kan ha gått omkull och ner på knä och fått en utgjutning. du borde se detta på att svullnaden ska börja flytta sig neråt inom några dagar. kyl under tiden.

med anledning av att du har en annan tråd att samma häst vill springa i nedförsbackar, förstår jag att du är lite extra orolig. jag skulle hålla koll på andra tecken och hur svullnaden ter sig några dar, ring och rådfråga vet om du är orolig.
 
Sv: Fundersam kring svullet knä

Idag hade svullnaden flyttad sig och befinner sig nu nere på benet i form av ett tjockt ben, ej så svullen över knäet nu. Är detta normalt?
 
Sv: Fundersam kring svullet knä

Japp, det säger mig att hon slagit i knät och fått en rejäl utgjutning "bara". Håll lite extra koll på knäet framöver, om de trillat illa kan det ju resultera i att det blir ngt aktivt överben och det är ju inte jättebra att få i knäet, beroende på var det sitter. Jag bedömer den risken som rätt minimal dock.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod med ömma sulor blev skodd för 2 v sen. Fick ett sömtryck o hon var halt i några dagar o ömmade en del tills hältan avtog...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det började för ett par dagar sedan, eg utan att jag tänkte på det först. Knäet var lite stelt och ömt och det kändes lite ostabilare än...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp