Funderingar -riksfinal treårstest ponny 2010

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,
Har en New Forest valack född 2007 som deltagit i regionalt treårstest med mycket fint omdöme i hoppning. Funderar därför starkt på att låta honom delta i riksfinalen i Falkenberg 25-26 september. Har besökt http://www.ungponny.se/champ.html och bla läst proppen där men undrar ändå över en mängd saker. Är tacksam om någon med kunskap/ erfarenhet från riksfinalen kan berätta lite mer! Undrar bland annat;
*hur många ponnys brukar delta?
*om ponnyn deltar i hoppklassen, visas den då inte i skritt och trav? Eftersom hoppbetyget baseras på Typ + HHB + Extr + Galopp+ LHT + LHA
*varför är det två dagar? Å isf är hoppningen ena dagen så att man slipper stanna två dagar ifall ponnyn bara ska tävla i ena klassen?
*andra tips och info?
Tack på förhand!

Sv: Funderingar -riksfinal treårstest ponny 2010

Först grattis till din fina ponny!

ungponny.se hittar du det mesta. Där finns resultatlistor från förgående år så du kan se hur många som har varit med. Där finns också tidsprogram. 3-åringarna går bara en dag, det är de äldre som har två omgångar. Hur hopprovet går till vet jag tyvärr inte men det kanske någon annan kan vara snäll att svara på ;)

Förra året när jag var nere och tittade så hoppade de bara i finalen och det var jättemånga, men jag tror att de har ändrat lite och att man måste ha minst åtta i hopp och galoppbetygen och alla gång betygen för att få vara med i finalen för att minska antalet anmälningar....

Skritt och trav har inget att göra med championatet i hoppning. För treåringarna är det bara en dag dvs finalen. Förra året var det 27 anmälda treåringar och 25 kom till start, det är inte de äldre ponnyerna du tänker på?

Vem har koll på vad som gäller för kvalregler? Jag läser mig till i reglementet att det är minst 47 p som hopptalang och ingen av de ingående poängen under 7. Men hörde nån som sa att det är snittet av galopp + de båda hoppbetygen.

Båda räknesätten gör att min ponny har kvalat men om det finns ett tredje sätt så kanske vi missar finalen... ;).

Så här står det i "råd och anvisningar"

Finalisterna
De ponnyer (dvs. max 148 cm) som erhållit hopptalangutmärkelse eller gångartstalangutmärkelse med i snitt
8 i respektive gren får delta vid riksfinalen för 3-åringar. Hopputmärkelse ponny skall ha i snitt 8 på galopp,
hopp och temperament hopp liksom gångartsutmärkelse ponnyn i skritt, trav och galopp. Welsh Cob över
148 cm får delta i riksfinal men då i en egen klass och måste ha erhållit utmärkelse. Det är endast tillåtet att
starta i en gren på riksfinalen även om ponnyn skulle kvala in till flera.
Endast svenskfödda ponnyer får starta i riksfinal.

Rättar mig själv ;) menade att gångartshästarna skulle ha minst 888 i galopp, trav, skritt hopptalangerna är det 88 hopp och 8 galopp. Jag vet inte hur många anmälningar jag bara tyckte att de höll på länge.

Nu hittade jag också, jag var nog lite trött när jag läste det där första gången ;).

Hej,
Har tagit kontakt med arrangören för ponnytestet och fått info om att bedömningen av hopptalangerna kommer att baseras på tre betyg; lösgalopp och löshoppning (teknik och temperament). Ingen exteriörbedömning kommer ske vid detta tillfälle.

Tillägg: Fick oxå veta av arrangören att eftersom det endast är tre betyg är sannolikheten relativt stor att flera ponnysar får samma totalbetyg. Det kommer därmed att vara upp till domarna att rangordna och motivera ponnysarnas inbördes ordning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka