Funderingar om kattungar

Pontevecchio

Trådstartare
japp det blir tillökning i mitten av juli.

Har läst en del men har lite funderingar.

Ger mamman rätt blandad mat, Mjau både torr och blötmat +
en del kött. Hon är fin i hullet nu men kommer det räcka?
Eller är det RC som gäller?

Kattsanden. Har nu kristaller, funkar det med kattungar eller
måste jag ha vanlig sand? Läste att man inte kan ha klumpande sand men hur är det med kristaller?

Honan har börjat sova på andra ställen på senaste tiden tex
under soffan och under sängen. Kan hon redan (är i 3-4v) leta boplats och bör jag redan nu skapa en boplats åt henne?

Tack!

Sv: Funderingar om kattungar

Det finns ingen anledning att byta ut din kost! Ge henne möjligtvis fetare kött tex. Under själva dräktigheten reglerar de intaget ganska bra själva, men när ungarna är ett par veckor gamla och alltså diar ganska mycket kan man få krånga för att hålla dem i hull. Själv ökar jag andelen hjärtmuskelkött under dräktighet/digivning/till små ungar (i förhållande till övrigt kött alltså).

Kristaller tror jag funkar dåligt med ungar, men jag har aldrig provat själv. Man kan inte ha klumpande för att de äter av det, och om jag inte mins fel är ju kiselkristallerna såpass stora så at de kanske kan ställa till problem i magen? ICA's klumpfria kör vi ett par veckor här, sedan är de flesta ungar redo att gå över till pellets som de vuxna katterna går på. Min uppfattning är att det är lättare att få alla att fatta lådan om det är relativt mjuk och lättgrävd sand där.

Fixa låda så hon hinner vänja sig vid den. Vi kör med kartonger från IKEA, skär upp lagom hål i sidan och lägger på locket igen. Förr eller senare blir den ju äcklig, och då är det bara att slänga och köpa ny. Jag bäddar med tidningspapper och frottélakan. På kalla eller dragiga golv kan man ha en bit utskuret liggunderlag i botten, de är känsliga för kyla i början.

Tillägg: ger du ben kan du gärna öka andel ben+kött i förhållande till övriga maten. Om du inte kalciumbalanserar köttet ska det inte vara några större mängder.

kartonger från ikea? typ flyttkartonger?

tack för svaren. nej jag kalciumbalanserar inte maten, ska jag vara försiktig med kött då?

HÅBOL fanns åtminstone förr i en perfekt storlek för liten hona med kull.

Bortse gärna från reklamen ;)
060224.jpg

Det är ingen idé att ge ungar "fina" korgar och annat, för de kommer antingen bli söndertuggade eller nerkissade.

Kan du tänka dig att ge henne tex kycklingvinge några gånger i veckan så täcker det obalansen i kalcium, annars är det småportioner kött som gäller. (Eller ett enkelt kalciumtillskott). Just vid förlossning och digivning är kalciumbrist extra kritiskt.

Vilken smart lösning! det där ska jag nog kopiera ;)
sätter du en egen låda där inne till de sen eller hur gör du?

har även en till hona, idag delar de låda men hon kanske behöver egen?

Jag anser nog att kattungarna verkar klara sig oavsätt vilken mat man ger mamman. Däremot upplever jag att ungarna ofta är mindre. Men det kan vara en ren slump att det blivit så.

All sand fungerar också, även sån som klumpar sig. Själv väljer jag en som inte gör det men det är en smaksak. Det jag tycker att man kan tänka på är väl att den helst inte ska vara för dammig, men det gäller ju även för vuxna katter. Kristaller skulle säkert kunna gå, jag vet inte vad de innehåller riktigt så jag skulle höra med djuraffären där jag köpte dem. I övrigt går det säkert bra. Det jag upplevt med den sortens kristall jag använt är att den är hemskt vass om man råkar kliva på kristellerna barfota, om de ligger på golvet/mattan. Men det kanske bara är våra känsliga människofötter, eller just den sorten. ;)

Fö vet jag inte om katten kan leta boplats redan. Kanske. Men de har ofta många alternativ när det väl är dags så hon provar säkert olika ställen.

Vissa honor boar hela dräktigheten (min är en sån, hon är personlighetsförändrad från första veckan tills ungarna flyttat).

Det finns fall där ungarna skadats av att äta klumpsand. Inte vanligt, men dumt att riskera. Jag kör med utställningslådor, de är små och bra. De vuxna katterna är inte intresserade av att använda dem när det finns större.

Har man kompostgaller kan man likagärna täcka hela sidorna direkt, det tog bara någon vecka för dem att vara över pappen och lätt klättra ut. Vi använde kompostgaller som grind till köket också (där de fick vara när de var lite större) men inför nästa kull har vi tänkt lite mer långsiktigt och köpt en babygrind (som vi byggt upp till 1,20, även små katter hoppar bra...). Vi har även ungar+mamma i en hundbur de första veckorna, Maja var nämligen en "kattungeflyttare" och ansåg att hon+ungar skulle sova i sängen, under täcket mellan matte och husse som alltid...

Hundburen har en liten låda, mat och vattenskål och bolådan. Hon är givetvis lös på dagarna men nattetid kan vi stänga in henne i säkerhet (och dessutom kan hon ha fri tillgång på mat därinne utan att kastraten trycker i sig det)

Jag anser nog att kattungarna verkar klara sig oavsätt vilken mat man ger mamman. Däremot upplever jag att ungarna ofta är mindre. Men det kan vara en ren slump att det blivit så.

Det ska ordentliga problem till för att ungarna inte ska klara sig matmässigt, men man vill ju ge dem bästa förutsättningar utan att honan går ner sig totalt. Även en hona som är på väg att svälta ihjäl kan få åtminstone några ungar att överleva. Många uppfödare vittnar om att BARF-uppfödda kullar växer betydligt mer än de som bara fått torrfoder tex. Det är ingen statistik, men mer än en person ser klara skillnader på sina ungar (våra vägde tex 2-2,5 kg när de flyttade, tillskillnad från sin mamma som vägde 1,1 i samma ålder).

Kalciumbrist ÄR en reell risk. Värkarbetet fungerar inte då (jmf kalvförlamning hos ko, exakt samma problem) och i ett senare skede kan det även leda till kramper hos honan (när de förlorar mer kalcium under digivning). Många veterinärer rekommenderar att man ska ha Ca-brus hemma i förlossningstider, jag föredrar att förebygga problemen genom en välbalaserad foderstat.

utställningslådor? mindre kattlådor alltså?
finns de i djuraffären?

eftersom jag bor så pass litet har jag tänkt att ha en inhägnad av nåt slag, kompostgaller såg smart ut men kanske finns bättre sätt?

såg ett hundprogramm där de hade träkanter + en rund stång som satt en bit innanför så de inte hade nåt att klättra på. kan det funka?

bör jag avmaska honan nu? aldrig sett henne äta nåt dött djur men hon är utekatt.

Jo, jag tycker att man alltid ska använda det bästa, även när det gäller mat. Men det är nog få som gör det i "bondkattvärlden" tyvärr.

Mina har fö haft pellets också. Men det luktar så illa så jag kör med sand, de föredrar det dessutom. Klumpfri självklart. Det har jag till mina stora också jämt.

Vi har också våra i hundbur. Först valde ena mamman garderoben men när den andra honen började närma sig förlossning flyttade hon dem in under sängen. Sen låg den dräktiga honan i garderoben ett tag innan hon födde under sängen hos den andra honan. Efter det flyttade familjen in under diskbänken mitt i natten och där stannade de tills ungarna hittade ett kissställe i köket - hade ingen låda än, mitt fel. Så de fick bo i hundburen. Har dock haft takluckan öppen för att mammorna ska kunna ta sig ut och in, det dröjde ungefär 1,5 dag, sen tog sin ungarna ut den vägen. :D Så nu har jag helöppet men stänger in den om de stojjar för mycket på natten. Mammorna kan man inte stänga in, de vill inte vara där hela nätterna.

Hur tänker vet då? att man ska ge ca-brus vid födseln OM det blir problem eller?

Hur har jag koll på ca? de äter ju mestadels torrfoder, sen får de antingen blötmat eller kött ca 3 dagar i veckan.

Hon är bara inlåst de första två veckorna, så fort de slutat nattdia sover hon hos oss i sängen (vi har ju kattungehagen 2 dm från sängen).

Ponte: du behöver inte oroa dig för näringsbrist när hon äter som hon gör. Oavsett hur många miljoner RC lägger i sin reklambudget så är Mjau ett helt ok foder i jämförelse. Ca-brus är det väl tänkt att man ska ge "mitt i" om det blir en lång och jobbig förlossning. De honor jag har varit med har tryckt ut sina ungar först och ätit och vilat efteråt, men i vissa raser/linjer har man ju problem med svagt värkarbete och då gör man väl allt man kan för att förebygga ytterligare komplikationer. :crazy: Skulle min hona tappa i värkar är det raka vägen till vet som gäller (och behöver hon bara vila serverar jag något hon tycker om, typ grishjärta...)

Jag tror kompostgaller är den "bästa" lösningen, det är iaf det flest trångbodda människor använder. Jag har sett andra lösningar där man spärrat av ett par kvm med träväggar och liknande, men det är ju mer platskrävade, och det måste ändå vara närmare metern högt för att hålla kattungar inne...

Okej, jag vet inte när de slutar nattdia men våra minsta var ju ca 2 veckor då. Iaf vill mammakatt inte vara där hela natten, hon sover hellre på golvet utanför. Jag försökte iof bara en gång men såg ingen anledning till att fortsätta. Ibland stänger jag mamman ute däremot, som inatt när ungarna stojjade som tokar utanför mitt i natten. Men det verkar mammorna inte bry sig om alls, de säger till om de vill in i buren men de sover som sagt helst ngn annanstans. :)

Ska man ha tak och stänga in katthonan med sina bäbisar eller låta det vara fritt fram för den andra att besöka ungarna?

tror inte den andra kommer göra nåt, hon kommer troligen anta att det är aliens eller nåt och hålla sig undan.

när jag ändå frågar..

tror att pappan är gul (röd), hur pass stor chans är det för gula ungar? mamman är brungråvit.

Fast det är väl tveksamt om Ca-brus egentligen gör någon stor skillnad vid svagt värkarbete. Då behövs i regel en rejäl dos kalcium intravenöst.

Brungråvit som i bruntabby el. tigré?

n22.jpg

(Bruntabby, Simba, huskatt)

Bruntigré m. vitt

Då blir det sköldpaddsfärgade honor och svarta hanar. Troligtvis blir de mönstrade. (Det som kallas bruntabby är genetiskt en svart katt med tabbymönster). De kan bli vitfläckar, ju mer vitt honan har desto större chans att ungarna får det i någon grad.

Fast det är väl tveksamt om Ca-brus egentligen gör någon stor skillnad vid svagt värkarbete. Då behövs i regel en rejäl dos kalcium intravenöst.

Det är vad jag anser också men tipset ges med jämna mellanrum på föreläsningar hos vet...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka