Sammet
Trådstartare
Jag hittade denna runsten när jag surfade omkring för att hitta information.
Jag tycker den är intressant, den visar en häst som söker sig framåt/neråt, i mina ögon.
Är detta en "miss" av bildhuggaren, eller är det tvärt om, en mycket kunnig bildhuggare som verkligen Såg, eller tom visste något om hästar och hur de ska ridas?
Eller har bildhuggaren helt enkelt sett en hingst med maffig nacke som han fallit för och försökt efterlikna? Kanske tom att ryttare och häst som ekipage fanns i verkligheten i sådana fall.
Tyglarna ser breda ut ner mot bettet och tunnare ut mot handen.
Handfattningen är enhands vilket är vanligt för strid till häst så inget konstigt där.
Men tyglarna hänger ner och hästen går i form vilket tyder på bra ridkunskaper.
Är detta en miss, eller var den vikingatida ryttaren så duktig?
Vad tror du?
Jag tycker den är intressant, den visar en häst som söker sig framåt/neråt, i mina ögon.
Är detta en "miss" av bildhuggaren, eller är det tvärt om, en mycket kunnig bildhuggare som verkligen Såg, eller tom visste något om hästar och hur de ska ridas?
Eller har bildhuggaren helt enkelt sett en hingst med maffig nacke som han fallit för och försökt efterlikna? Kanske tom att ryttare och häst som ekipage fanns i verkligheten i sådana fall.
An early Runestone: Möjbrostenen from Hagby (first placed near Möjebro), Uppland, Sweden. As other early runic scripts (e.g. Kylver Stone from about 300 - 400 CE this is written from right to left, while later Runestones were written from left to right. The text is “Frawaradar anahaha is laginar” [1]
Tyglarna ser breda ut ner mot bettet och tunnare ut mot handen.
Handfattningen är enhands vilket är vanligt för strid till häst så inget konstigt där.
Men tyglarna hänger ner och hästen går i form vilket tyder på bra ridkunskaper.
Är detta en miss, eller var den vikingatida ryttaren så duktig?
Vad tror du?