Funderingar kring rakning!!

lillis1222

Trådstartare
Hej,

Behöver era kloka råd;

Varje år kommer samma frågor upp gällande rakningen...

Har gjort på följande sätt varje år;

Täckat hästen när vädret blivit sämre (typ September) och sedan klippt honom när han blivit FÖR långhårig och därmed svettas mer och torkar långsamt.
Hm... nu börjar tankar komma upp om han ska få gå otäckad helt tills dess att det är dags att klippa honom då han blivit för långhårig???! ... känns ju lixsom meningslöst att täcka honom tidigt när jag ändå vet att jag kommer få klippa honom sen!!!

Blääää jag blir lika vilsen varje år!!!!Å varje år tänker jag...om jag täckar tidigt behöver jag säkert inte klippa!, men likt förbannat sätter han sådan päls så det sedan måste bli att klippa ändå!!!!

hur gör ni?? Vad tycker ni???? tycker mina NYA funderingar kanske känns ännu klokare än mina gamla!!:grin:??

* Funderar*

Sv: Funderingar kring rakning!!

Jag låter min gå otäckad tills hon behöver klippas och täckar sedan.
Hästen är lycklig, slipper äckliga täcken lite längre. (Hon biter sönder alla täcken oavsett hur bra de sitter.)

Tycker inte det hjälper att täcka tidigt, det är bara synd om hästarna som måste stå och vara för varma.

Precis så tänkte jag oxå:)

Hm.. kanske e bästa iden faktiskt! Jag menar så meningslöst att göra det innan egentligen! Är ju skillnad om man har en häst som man slipper klippa om man täckar tidigt!!

Andra åsikter`?????:)

Huruvida hästen sätter mycket vinterpäls eller inte beror inte på hur tidigt eller om man täckar den, det beror på ljuset. Så det är nog därför det inte har nån effekt ;)

Jag tycker som IronWill: otäckad, sen klippning när det behövs. Så tänker jag göra iaf :)

Min häst som hade heltäckande exemtäcke hela förra sommaren satte ingen päls förrän jag lät henne gå utan det täcket under hösten när insekterna var borta. Hade jag då övergått till ett annat heltäckande täcke hade jag kanske sluppit pälsen men samtidigt tycker jag synd om hästen som har täcke året runt och den månad hon kan gå utan på våren och hösten är nog mycket värt. :) Lite päls dör de ju inte av och som sagt, man kan ju klippa.

*kl

Pälssättningen kan ju inte enbart ha med ljuset att göra? Alla mina hästar satte mer päls om dom täckades sent på hösten. Eller är det bara jag som är gammal och senil? :o

Har alltid haft för mig att det har med temperaturen att göra. När det blir kallare frampå höstkanten börjar vinterpälsen att växa, och när det blir varmare om våren åker den av.

Det är främst ljuset som styr. Temperaturen reglerar lite hur tjock päls hästen sätter.

Ett sätt att hindra hästen att sätta vinterpäls alls är att ha den under lampor så att tiden fullt dagsljus + artificiellt ljus uppgår till 16 timmar/dygn. Nackdelen är att det blir mycket innetid för hästen på vintern.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 929
Senast: Pilot
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 831
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 382
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt för ett långt och lite rörigt inlägg, men det återspeglar väl rätt bra hur mina tankar går just nu. Min häst verkar nu...
2
Svar
31
· Visningar
3 964
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka