Funderingar kring proteinkvoten, alfalfa och linfrökaka *långt*

M

madeleine71

Hej!

Jag skulle behöva er hjälp med några funderingar kring 2 förändringar i min hästs foderstat. Är i desperat behov av att bolla denna fråga med er här på forumet. Har inte lust att ligga och grubbla på detta en natt till! :crazy:

Han står för närvarande på följande:

5,5 kg HorseHage
4 kg Vetehalm
1 kg Greenpower lucern hack
0,6 kg Soja
40 g Mustang mineral röd
20 g (2 dosmått) Fosforbalans
20 g Salt
Vitlök

Detta ger 76,5 MJ och proteinkvot 6,07 och ca/p kvot 1,8

Nu funderar jag på att göra dessa två förändringar:

1. Byta ut 1 kg lucern hack mot alfalfa cubos som har lite mer smbrp (126 jämfört med 110 som finns i lucern hacket) och lite högre MJ. Gör jag detta bytet så hamnar jag på 78 MJ och proteinkvot på 6,16. Denna lilla ökningen av MJ tror jag inte spelar så stor roll trots att hästen i fråga behöver gå ner i vikt, vilket han ser ut att börja göra på sin nuvarande foderstat. Tidigare stod han på 88 MJ så även om jag byter ut lucernet mot alfalfa så blir det ju ändå betydligt mindre MJ än tidigare.

2. Byter jag dessutom ut 0,6 kg soja mot 0,4 kg soja och 0,2 kg linfrökaka så hamnar MJ på 78,5 och proteinkvoten sjunker till 5,69 men å andra sidan så är hästens proteinbehov redan täckt: Behovet är 406,1 g smbrp och tilldelar protein blir 447,0 g smbrp. Hur pass noga är det med kvoten i detta fall??? Visst, jag hamnar under 6 men har ju ändå täckt hans behov. OM kvoten spelar mindre roll så länge som behovet av protein är täckt så kan jag kanske dra ner ännu mer på sojan som han inte verkar speciellt förtjust i ändå.
Följdfråga: Vad händer om kvoten sjunker men behovet är täckt?
Anledningen till varför jag vill göra denna förändring är att jag tycker att han spiller ganska så mycket soja så jag tror inte att han får i sig de 600 g/dag som han får i dagsläget och då är ju kvoten ändå inte att lita på. Dessutom så skulle jag vilja att han fick i sig de b-vitaminer och oljor som finns i linfrökakan för pälsen och framförallt hovarnas skull. Lägger jag linfrökakan till foderstaten så kan jag nog dessutom dra ner på fosforbalansen, alternativ stryka den helt (hamnade strax över 2 i ca/p kvot med linfrökakan men är lite osäker på ifall jag kollade hur stor skillnad det var i mängd ca i alfalfan jämfört med lucernet).

Har förresten aldrig fodrat med varken alfalfa eller linfrökaka tidigare och undrar även dels ifall linfrökakan behöver blötläggas och dels vad ni som använt dessa foder har för erfarenheter. Har ni tex märkt någon positiv förändring i hornkvalitet efter att ha gett hästarna linfrökaka? Kanske ger jag så lite att det inte blir någon märkbar förbättring?
Vad tycker ni/hästarna om alfalfa?

Kom gärna med åsikter! Alla råd mottages tacksamt! :bow:

Mvh
Madeleine
 
Sv: Funderingar kring proteinkvoten, alfalfa och linfrökaka *långt*

Tänkte bara förtydliga lite... Hästen skall "bantas" lite eftersom han för tillfället är ganska så fet. Han har inte mycket fett på baken och halsen men över revbenen finns ett rejält lager fett och han är även ganska bukig. Är det kanske extra viktigt att då ha en hög smbrp/MJ kvot?

Mvh
Madeleine
 
Sv: Funderingar kring proteinkvoten, alfalfa och linfrökaka *långt*

Läste precis att alfalfa var samma sak som lucern så nu slipper jag fundera på vad skillnaden var men jag skulle väldigt gärna vilja ha svar på frågan om huruvida proteinkvoten är viktigare än att behovet av protein täcks.

Någon som har ett svar? :confused:

Mvh
Madeleine
 
Sv: Funderingar kring proteinkvoten, alfalfa och linfrökaka *långt*

Det viktigaste är att hästens proteinbehov i förhållande till vikt och typ är täckt. Kvoten kan “luras” ibland t ex om en häst är väldigt lättfödd och drar litet energi kan absoluta mängden protein bli för liten om man fodrar bara efter kvot och tvärtom. Bättre räkna ut behoven var för sig. Lusern/alfaalfa är en utmärkt proteinkälla med litet mer grovfoderstuk än sojan som kan vara svår att tillgodogöra sig i så stora mängder om man inte delar upp det på många fodertillfällen
 
Sv: Funderingar kring proteinkvoten, alfalfa och linfrökaka *långt*

Tack så jättemycket för ditt svar Helena!

Hästen är en nordsvensk brukshäst (vallack) som jag upplever som väldigt lättfödd rent energimässigt. Problemet är att jag inte lyckas dra ner MJ tillräckligt utan att protein och stråfoder blir för lite, därav de relativt höga MJ i foderstaten.
Vet du möjligtvis vad kallblod har för behov av protein i förhållande till andra raser? Jag tycker att han sedan han fått en proteinkvot över 6 blivit finare, men samtidigt så har jag minskat ner på energin så det är svårt att säga vad som gett resultat. Han har minskat lite i hull utan att tappa några muskler. Å andra sidan är han inte perfekt musklad heller eftersom jag inte kunnat rida någonting de senaste 6 månaderna pga ryggskada.

Angående sojan så delas den upp på 200 g * 3. Det känns ändå mycket att ge totalt 600 g soja så därför vill jag byta ut 200 g mot linfrökaka, även om det betyder att MJ stiger något. För hovarnas skull kanske det ändå är bättre. Har du några synpunkter på linfrökakans "värde" om man enbart ger 200 g/dag? Jag tänker att det kanske är så lite på en så stor häst att det inte gör någon skillnad?

Nu blev det lite följdfrågor här och orkar du svara så vore jag jättetacksam! :love:

Mvh
Madeleine
 
Sv: Funderingar kring proteinkvoten, alfalfa och linfrökaka *långt*

Proteiner är ett icke utbytbart näringsämne. Överskott av protein kan bli energi - om än oekonomisk sådan - men överskott på energi -fett eller kolhydrater kan inte bli proteinbyggstenar. Behovet av protein per kroppssvikt och ålder, aktivitet i livet osv är rätt lika för däggdjur i allmänhet och hästar i synnerhet. Hästars behov har ifrån början räknats ut från vad man vet från andra däggdjur.

Däremot förefaller energibehovet variera mkt mer och man talar därför i många fodertabeller om svårfödd resp lättfödd ras. Enligt min erfarenhet kan en i allmänhet lättfödd ras innehålla individer som behöver många kalorier fler än raslikar för att inte bli tunna resp att det finns faktiskt enstaka bensinsnåla fullblod. Man bör därför bedöma sin häst som individ .

Allt som gör att grovtarmen mår bra är bra för hästen. Linfrökaka innehåller nyttiga fetter som gör att bakterierna där trivs bättre, dessutm proteiner (fast inte fullvärdiga så unga och dräktiga, digivande behöver annan bra proteinkälla) samt fosfor och kompletterar därför lusern bra. Dessutom energirikt.

Det verkar som din häst behöver mer protein och mindre energi på din beskrivning ? Å andra sidan är 200 gram linfrökaka inte så så väldigt mkt energimässigt men rätt troligt att den kontinuerliga tillsatsen av liten dos nyttiga n-3 fetter kan ge resultat fast effekten på hud, hovar mm börjar först efter 80 - 120 dagar i snitt (när cellerna bytt ut sämre fetter mot bättre)
PS du behöver inte blöta kakan.
 
Sv: Funderingar kring proteinkvoten, alfalfa och linfrökaka *långt*

Tack ännu en gång för ett mycket bra svar! :bow:

Det stämmer nog att min häst behöver mer proteiner än energi. Inte mer protein än vad han får idag men jag hade lätt kunnat dra ner på energin om det bara hade gått att få ihop en vettig foderstat som täcker alla behov och det verkar tyvärr helt omöjligt.
Som det är nu så är han hur pigg som helst trots att jag sänkt energin mer än 10 MJ och jag tippar på att om jag hade dragit ner energin ytterligare 10-15 MJ så hade det nog blivit ganska lagom. Nu rids han dessutom bara av en liten tjej på helgerna och han är inte alls slöare eller så trots mina försök att "banta" honom.

Det får bli 200 g linfrökaka efter nästa leverans av foder. Hästen blir säkert glad att få lite annat gott i krubban och jag ser fram emot att utvärdera vad den lilla förändringen kommer att ge senare i år.

Mvh
Madeleine
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: lady_vip
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 109
Senast: Boerperd
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Dundret
·
C
Foder & Strö Jag har en pålle som har lite svårt att hålla hull. I somras magrade han kraftigt eftersom han vantrivdes med att gå på bete, han ville...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Coffeaclub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp