Funderingar kring påståenden ang salt och lucern

S

Sunnan

I stallet har vi haft ut en känd homoepat, akupunktör, naturmedicinare.

Han påstod innan han träffat hästen att Lucern var dåligt för hästar, detta påstod han innan ens hört foderstat, höanalys, eller liknande.
Han menar på lucern är skadligt för magen, pga av dess proteinhalt. När man då påpekar att hästens mage verkar fungera ypperligt, bajset är bra, hästen är pigg och har utvecklats enormt sedan lucernet sattes in, så ställer han en motfråga som han själv ej besvarar:
Vad händer innan maten når tunntarm/tjocktarm?

Det får ju en att börja fundera lite granna

Är lucern skadligt för magen, och på vilket sätt?
Det gäller alla hästar och inte hästen ha var ut för att titta på

Nu har jag tyvärr ej fått möjligheten att träffa denna speciella människa själv, utan allt har jag fått höra i andra hand.

Jag tycker bara att det är så förbenat synd att han säger så när hästen precis börjat få en fungerande foderstat, där både kropp och knopp har utvecklats mycket, och foderstaten går ihop.

Denna homeopat säger att hästen bara skall äta havre, korn och hö + 6 olika preparat som han själv säljer för 3000 kr ( surpise)

Jag beundrar hans mod att uttala sig så kategoriskt när han inet har en susning om hövärde, hur hårt hästen arbetar osv.


han menar också att saltet skall tas bort från boxen.
Enligt honom ger salt problem med njurarna.
Mne hur gör man då när hästen svettas mycket?

Han menar på att om en häst svettas mycket så är något fel i hästen

Men jag tycker att det är ganska självklart att hästen blir svettig i full vinterpäls och plumsning i snö.

Vad tror ni angående saltets vara eller icke vara?

Att det är något fel om hästens svettas mycket är också något jag har tvingats till att börja fundera på. Jag tror ju inte det?

Vad tror ni?
 
Vad händer innan maten når tunntarm/tjocktarm?

Då är den väl först på fältet, sedan i förädling/packning, sedan i foderkammaren, i hästens mun, foderstrupe och magsäck. Sen kommer den till tunntarmen. :confused: Hur lucern skulle vara skadligt utifrån detta har jag ingen aning om, men det vore intressant att få veta! Ogillar när människor som bemöter frågor med frågor. Frågade inte dina stallkompisar vad han menade?


Denna homeopat säger att hästen bara skall äta havre, korn och hö + 6 olika preparat som han själv säljer för 3000 kr ( surpise)

Redan där blir man ju ganska skeptisk... :crazy:


han menar också att saltet skall tas bort från boxen.
Enligt honom ger salt problem med njurarna.
Mne hur gör man då när hästen svettas mycket?

Likaså när det han säger strider helt mot vad SLU:s forskning visat på, samt vad veterinärer säger.

Vad kostade dessa råd?
 
En häst som käkar mycket salt(och då menar jag mycket. Min knaprade i sig en saltsten på någon dag bara och pissade därefter) kan ha problem med njurarna. Det sa min veterinär.
Men njurproblemet skulle inte komma av saltet i sig utan av något annat. O att allt knaprande på saltstenen va för att tillfredställa ett större behov som uppkom när dom har fel på njurarna.
 
Visst är det intressant :confused:

Jag känner ju till hur maten når hästens tunntarm och tjocktarm, men jag fattar inte på vilket sätt den kan vara skadlig och att då det inte syns när den kommer ut.

Och stallkompisen blev ju så ställd av hans betende att hon visste inte vad hon skulle säga. Han ifrågasatte allt.

han sa tom att hon inte skulle rida så länge som hon gör på helgerna

Utan att veta hur hårt passen är.

Han verkar mycket speciell och nästa gång han kommer ut skall jag vara med!


Och nu skall hästägaren ta bort all mat ur foderstaten och ersätta med njurkuren, magkurer, vitamineraler och allt möjligt. samt havre och korn.


Han var gratis ut till stallet och tittade på hästen.

Han räknar väl med att få inkomst på alla preparat som hon nu ska köpa.

Saltete finner jag mycket intressant, då han säger att detta gäller alla hästar.

jag tycker att det är lite farligt att stöpa alla hästar i samma form, och inte se till individen.

Men nu har denna häst ju problem med kisseriet och möjligheten finns ju att njurkuren hjälper honom.

Det jag ifrågasätter är påsåenden som att lucernets protein är dåligt för alla hästar

saltet skall bort

och inte motionera hästen i 3 timmar, 1 gång i veckan.
 
Men hästarna slickar väldigt lite på saltstenarna

Nästan för lite

Våra hästar har inte problem med saltet på något sätt, de är helt normala i sin konsumtion, och han sade detta innan han ens sett hästen.

Han menar alltså att det inte skall finnas saltsten till någon häst.
 
Denna homeopat säger att hästen bara skall äta havre, korn och hö + 6 olika preparat som han själv säljer för 3000 kr ( surpise)

Var det ingen som frågade vad han grundade det på? Hade det varit jag så hade jag frågat om han hört talas om vad en grovfoderanalys är för något.

Han menar på lucern är skadligt för magen, pga av dess proteinhalt

Där hade jag frågat honom om han har en susning om hur mycket protein hästen får i sig på ett bra bete på sommaren.

När det gäller saltet så har jag kopierat av 2 texter som jag hittat från SLU:
"Till samtliga hästkategorier rekommenderas fri tillgång till vatten och saltsten.
Till högpresterande hästar rekommenderas förutom saltsten tillförsel av salt i lös form inblandat i kraftfodret eller i form av en elektrolytlösning efter kraftigare svettförlust.
Svettförlusten för rid-, trav- och gallopphästar i arbete kan uppgå till mellan 5-15 liter per timme, vilket motsvarar en förlust av ca 43-133 gram vanligt koksalt per timme."
Tidigare försök vid SLU (agronom Anna Jansson 1999) har visat att den mängd salt som hästar självmant slickar i sig från en saltsten ofta inte ens täcker det som lämnar kroppen via urin och träck varje dygn. En hårt arbetande häst som har för lite salt i kroppen kan minska i både kroppsvikt och blodvolym.

Jag tycker den där snubben borde göra ett besök hos en foderargonom :crazy:
 
Det jag kan tänka mig som inte är bra med luserna är att det har en väldigt hög protein halt. Och att ge för mycket "övergöda" med proteiner är ju inte bra. Om man har en häst som kanske dessutom är protein kännslig så är det definitivt inte bra.
Detta är den anledning som jag kan komma på.
Jag tror att den här människan utgår ifrån att hästägaren har noll koll på foder, eller kanske bara lite koll på foder. Det är många som ger lusern utan att dom riktigt vet varför. Dom har bara hört att det ska vara bra.
Dessa personer har oftast ingen koll på hö värden eller andra värden för den delen, ofta drar denna typen av användare ner på höet och lägger i lusern i stället även om hästen inte behöver det och antagligen skulle må bättre av att bara gå på vanligt hö.

Personligen tycker jag absolut inte om lusern. Det har blivit ett "inne foder" och alla bara "måste" använda det. Visst skulle jag använda det om det var så att jag absolut inte fick tag i hör av önskvärd kvalitet. Men det är inget jag använder frivilligt.
Jag tror att det kan vara jätte bra till hästar i vissa speciella situationer, men jag tror att många som använder det inte skulle behöva det. Men detta är ju min personliga åsikt! :D

Angående salt...
Där förstår jag inte riktigt...
Jag vet att föl och unghästar inte ska ha saltsten för dom har en förmåga att överkonsumera och det kan belasta njurar mm och det är inte bra för dom. Men till en vuxen häst som tränas. En häst ska alltid (om den inte tok slickar på den hela tiden) ha tillgång till salt. den behöer natrium (koksalt) och kalium (finns i tex hö) för att kunna reglera vätskebalansen i kroppen. Det blir en klar prestations försämring om man inte tillför båda dessa ämnena....
 
Tja... Är också sk naturmedecinare, och jag kan inte hålla med honom... :smirk:

JA, för mkt protein kan ge njurproblem, men då är det stora mängder lusern hästen får sätta i sig! Lusern är trots allt gräs, och således mkt lämpligare än soja. I USA så fodrar man ju galopphästarna med lusernhö...
Och JA, för mkt salt är inte bra (det är det inte för människor heller..), och man övervurderar nog ofta hästens behov av salt. Men därmed inte sagt att hästen inte ska ha salt öht!!

Det skulle vara intressant att veta vad han grunder sina påståenden på? :confused:
 
och man övervurderar nog ofta hästens behov av salt. Men därmed inte sagt att hästen inte ska ha salt öht!!

Gör man? vore intressant att höra vad du grundar dina påståenden på. Enligt rapporten som Bucus (?) redovisar är det ju snarare tvärt om.
 
För mycket protein ger inte njurproblem det är en myt som förmodligen bygger på att individer med njursvikt inte kan utsöndra överskottskvävet, urean, friska njurar har däremot som en av sina huvuduppgifter att utsöndra urea o fixar detta alldeles utmärkt. En annan huvuduppgift för njurarna är att reglera saltbalansen o de fixar utmärkt att bli av med ett överskott men förmågan att spara på salt är däremot begränsad.
PL
 
Ang att luzern skulle vara skadligt pga dess höga proteinhalt så är detta rent löjligt eftersom man använder luzern just hör att höja proteinet i en proteinfattig foderstat, i andra fall anser jag att luzern är onödigt men inom rimliga gränser helt ofarligt. Gjorde han ngn uträkning på foderstaten.
PL
 
Naturmedicin är en lukrativ bransh.
Den personen har kanske inte hört talas om en liten ö i havet där det lever en flock vilda ponnyer. De kom dit efter ett skeppsbrott för hundratals år sedan och har sedan förrökat sig där.
Dom har INGEN tillgång till färskvatten, de dricker av havet.Vilket fungerar utmärt eftersom hästar tål väldigt mycket salt. Till skillnad från människor.

( luzern är jättebra till hästar )och billigare
än homeopat( vatten )medel. :smirk:
 
Jepp :D

Han kom så plötsligt att jag inte hann komma ner till stallet.
Jag skulle så hemskt gärna träffa honom och få höra anledningarna till allt detta, och han kommer ju upp 1 gång per månad, så nästa månad hoppas jag.

Det är irriterande att få höra i andra hand, och speciellt då han ställer så provocerande frågor, och inte ger svaret.

Han kunde ju se på lång väg att vissa hästar har infektion i kroppen, på vägen ner till stallet såg de 3 isisar som han bedömade att den ena hade infektion i kroppen.

Min häst sa han till stallkompisen att jag skulle ta bort lucern och saltsten.

Men min häst slickar knappt på sin saltsten, jag har varit orolig att hon får i sig för lite salt, och är på g att börja ge salttillskott i maten, då hon svettas när vi rider.
 
Hej Bucus

Jag hoppas få träffa honom om en månad och då ska jag verkligen få fram ett svar från honom

Stallkompisen hade försökt ifrågasätta lite, men då hade han raskt börjat prata om annat och ställt mer frågor utan vettiga svar.
 
Hej Peter

Denna man har inte frågat vad hästen äter, hur mycket han arbetar, vad vi har för värden på höet eller ens tittat på vårt hö/ foder. Hna har inte frågat efter våra värden eller funderat på om foderstaten går ihop.

Han har bara slängt ur sig att "plocka bort lucernet, det är för mycket protein, även fast hästen är fin i kroppen, så gör proteinet skada innan den komer ner till tunntarm/tjocktarm.

Hästägaren litar ju på honom och vill nu plocka bort lucern, och fosfor.

Vårt hö är ligger inte så bra till vad gäller proteinet och därför har vi kompletterat detta med lucern, och i mitt fall lite soja.

Jag tycker att han är "modig" som vågar påstå sådana här saker utan att hänsyn till konsekvenserna, och utan faktiskt fakta kring hästen. Hna utgår från att alla hästar har samma behov, arbetar lika hårt och kräver lika mycket.

Det är så synd bara, då hästen ifråga blivit så fin med en bra foderstat.

Samtidigt kan jag förstå hästägaren som griper efter hamlstrån då hästen varit sjuk i kroppen i 1 års tid nu, problem med kisseriet.
Att hon då vill prova en njurkur tycker jag är ganska ok, tyvärr kostar denna "njurkur" 1300 kr.

Det jag blir lite irriterad på är de galna påståendena han kommer med, som kan få olyckliga konsekvenser.
 
:D

Kom upp vetja!

men denna människa reser runt överallt tydligen, jag har läst artiklar om honom i Aftonbladet bland annat.

Det skall bli intressant att få se hur han tar att få mothugg. ;)

mvh/ Anita
 
Jag tycker att det låter som en okunnig och väldigt oseriös person.
Jag skulle inte lita på det han sa!
Om man slänger ur sig en sån sak som att ta bort lusernet (då hästen ser fin ut), då måste man kunna motivera varför och så måste man komma med ett alternativ för lusernet om proteinet på höet är så pass lågt att det behövs mer.

Jag tycker också att han borde tänka på den stackars hästägaren...
Hästägaren vill bara att hästen ska må bra och det är sol klart att hon griper efter minsta lilla.
 
Vi har också haft honom i stallet. Han pratade också om att både lusern, soja och hösilage var dåligt för hästarna. Sa också att man skulle ge hästarna så naturliga grejer som möjligt, att de klarade sig på hö och havre. Och salt skulle man inte ge.
Sen ställde vi några hästar i gången, han kollade med nån grej i ögonen på dem, sen kände han igenom dem. Och han hade ju rätt om att en travare haft problem med ena benet, hon hade också infektioner på olika ställen i kroppen (man såg själv att hästen inte mådde bra, tyvärr gjorde ägaren inte något åt det, dock är hon död nu). Och i princip hade alla hästarna något fel på sig.
Hästägarna köpte ju hans naturmediciner för x kr som de sedan gav hästarna, och jag kan ju inte säga att jag märkte någon skillnad, även om det kanske blivit det. Så jag vet inte riktigt vad man ska tycka om honom, om han är ärlig eller bara vill tjäna pengar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp