funderingar kring kostnader, hö, fritillgång etc

I

icalina

Har lite funderingar kring hö, då jag nu vart lite förvirrad och snart måste ta itu å fundera på hösten.

Hur länge ska årets skörd "vila" innan man använder det?

Kan man använda sig av hö då man har fri tillgång?

Vad blir ungefär kostnaderna på fri tillgång om man jämför med givor?
(hästarna får frukost+lunch ute samt kvällsmat i box)

Vi har ej höskulle att förvara vårt hö på, vi har haft storbalar torrt hö i ena delen av stallet. Funkat så där, är små balar känsligare eller tror ni att det kan funka på samma sätt?

Sv: funderingar kring kostnader, hö, fritillgång etc

Man kan börja ge av höet med detsamma. Det behöver inte ligga en tid och man kan använda det om man ger fri tillgång.

Det är nog svårt att svara på hur stora de olika kostnaderna blir. Det beror ju på en massa olika faktorer.

Nu har jag ingen erfarenhet av storbalshö men har ändå förstått det som att det gäller att det verkligen är torrt när det pressas annars blir det dåligt. Jag bor i skåne och här är det ofta ganska fuktigt i luften. Vi kan inte lagra ngn sorts höbalar i stallet någon längre tid. I alla fall inte några större mängder, mindre mängder förvarar jag tillfälligt på logen men då täcker jag balarna runt om med halm eller fiberduk.

hur fungerar fiberduken på höt menar du?

Fiberduken skyddar höet från fukt. Jag har småbalshö på höskullen och första vintern (en väldigt mild och fuktigt vinter) jag bodde här täckte jag inte höet vilket medförde att det drog åt sig fukt=möglade=otjänligt som hästfoder= en väldig massa hö som fick slängas.

Sedan dess lägger jag halm längs väggarna och fiberduk ovanpå, man kan om man har tillräckligt med halm lägga halm även ovanpå men så mycket halm har inte alltid jag utan då är fiberduk ett måste. Jag har sedan dess inte haft något problem med mögeltillväxt, det har också varit kallare vintrar minusgrader=torrare i luften

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Som rubriken säger, funderar kring fri tillgång på hösilage i hagen och hur det påverkar övrig utfodring av kraftfoder och...
Svar
18
· Visningar
1 375
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur