Funderingar kring "kittliga hästar"

Tingeling

Trådstartare
När jag gick på ridskola, för sisådär 20-25 år sedan,
så fanns det flera hästar som var kittliga på korset.
Om man rörde dem där, så blev de tokiga.
Jag har ALDRIG efter det stött på en häst som är kittlig på korset.
Kom att tänka på det helt plötsligt idag.
Finns det hästar som är kittliga just på korset eller var det något annat med de här hästarna......någon som har en kittlig häst?
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Jag tror inte de så mycket är kittliga som att den där reflexen att skicka av det potentiella rovdjuret på ryggen slår till.
Det är en instinkt alla hästar har, skydda sig. Så de försöker då alltså bocka av det som ev kan skada dem på ryggen.

Det tränar man bort när man utbildar/tämjer/whatever en häst.

En del har hafsat förbi det stycket och får en häst som då går in i den reflexen, iom att den finns kvar/inte är utsläckt. Om man då dessutom misslyckas i att få hästen att förstå att det där uppe på ryggen dels inte kommer skada dem och dels inte kommer försvinna för att den bockar/slår/etc så har man befäst och förstärkt den reflexen.

Så tänker jag.
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Ah, intressant tanke.
Så det kan ha att göra med en felaktig grundhantering alltså?
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Det finns väll rätt många hästar som är kittliga? Fast har nog aldrig träffat på någon som är kittlig på just korset O_o

Jag rider ett sto som är den mest kittliga/känsliga hästen jag någonsin träffat. hon HATAR att bli borstad. Det fullkomligen kryper i hela kroppen på henne och hon berättar tydligt att det inte är skönt alls, lyssnar man inte på de första irriterade skakningarna på huvudet så blir hon just tokig. Sparkas (eller hon är en sån som skickar en kospark och stannar två cm ifrån, Har aldrig träffat även om man är inom räckhåll, men hotas rejält helt enkelt) försöker springa iväg om det går, kryper ihop, knuffas osv :crazy:

I övrigt är hon väldigt kelig och tycker det är helt ok att bli klappad, masserad osv och även de absolut mjukaste borstarna går bra så länge man inte pillar för mycket under magen, ljumskarna och insidan av bakbenen :)

Hon är en sån som man inte borstar mer än absolut nödvändigt och sen hellre duschar av efter ridturen.

Att hon sen är en riktig skitgris som har gyttjebad som favorit hobby gör ju inte saken bättre. Har försökt förklara att om hon slutar att rulla sig i den kladdigaste lerfläcken hon kan hitta så slipper hon de lite hårdare borstarna men det verkar inte gå in :cautious:
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Det skulle jag sätta rätt mycket pengar på, förutsatt att hästen är frisk.

Men det kan också startas upp igen trots normal grundhantering om hästen utsätts för ett trauma.

Felaktig belöning på så sätt att man pressar fel oavsiktligt och hästen till slut skickar av en kan också leda till att man aktiverar den reflexen mer. Problemet upphörde då den brallade av oss. Och till slut kopplar de ihop de sakerna.

Det finns en reflex där uppe som man kan använda tex då man ska lära in capriole, för momentet själva sparken bak så att säga.
Så har man planer på att lära in det toucherar man inte på en punkt på baken, just för att behålla reflexen att slå och sen också behålla den punkten orörd och sen enklare kunna lära in att slå då man toucherar där.

Jag tror många också sett då folk ska sitta upp på hästar och de råkar drämma foten/benet över baken och hästen far iväg.
Är hästen inte skolad att tåla sånt eller beröring på rumpan kan man absolut få sig en resa.

Som tränare som rider in får man se till att det där inte är en trigger, den reflexen vill man släcka ut.
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Ingen av våra unghästar har blivit "kittlig"/konstig när man rört dem på korset. Och då är de ändå väldigt lite hanterade, förmodligen till skillnad från de ridskolehästar Tingeling syftar på.

Jag har verkligen aldrig stött på en häst som har medfödd konstighet när man rör just korset. Sen är jag knappast jätteberest när det gäller unghästar, så ta det med en nypa salt :)
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Det är olika hur stark reflexen är. Men den finns där i alla hästar som är flyktdjur.
En del får du ju snudd på attackera för att den ska triggas. Andra har den tydligare.
Och ytterligare andra reagerar så tex i skarp läge om någon plötsligt rör dem, men inte annars.

Det är inte bara min egen idé. Utan något som iaf många andra tränare anser.
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Jag hade ett ponnyföl för något år sedan som sparkade som besatt när man nuddade hennes kors , men det växte bort och finns inte en tendens till det idag.
Finns även i mitt undermedvetna att de sa att man skulle vara försiktig när man skulle kliva upp på ridskolehästarna så fick man inte nudda korset för de kunde vara kittliga
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

När jag red på ridskola för en 15 år sen fanns en ponny som sparkade bakut om man råkade nudda korset vid avsittning/uppsittning
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

De hästar jag mött som man sagt varit kittliga har i själva verket antingen varit fruktansvärt stela, ömma, skadade eller haft sadeltvång.
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

när du säger det så är jag beredd å hålla med!

kan det ha varit att sadlarna inte passade lika bra förr som nu (eller det var lite mer bara "en sadel")... å att de var spända å hade ont?
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Jag tror på spänningar i korset. Har sett det på en häst som var så stel att hennes gångarter påverkades rejält.
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Håller med. Många hästar jag mött som varit "kittliga" vid virveln har visat sig ha spänningar där. Blir samma reaktion som när man har tennisarmbåge, man rycker till vid beröring av området
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Jag har upplevt det med en del av unghästarna jag hållit på med under åren,
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Håller med. Många hästar jag mött som varit "kittliga" vid virveln har visat sig ha spänningar där. Blir samma reaktion som när man har tennisarmbåge, man rycker till vid beröring av området
Kan förklara varför mer eller mindre alla ridkskolehästar jag träffat varit kittliga vid virveln, jag vågar fortfarande knappt röra hästar där för det sitter så djupt att dom är kittliga och sparkar när man borstar där.
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Hej!

Vi hade en sån på ridskolan jag red på som yngre. Han funkade super med nybörjare, blinda, duktiga och alla möjliga andra ryttare. Eftersom han var så snäll hade vi med honom på avslutningsridningen när vi hade barbackalekar. En av övningarna var att sitta 2 på hästen (nummer 2 vänd bakåt) och vips lyckades nån komma åt korset och det blev en j-a åktur kan jag säga.

Sen om det var kittlighet eller nåt annat vette 17 :-)

/Lavinia
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

När jag gick på ridskola, för sisådär 20-25 år sedan,
så fanns det flera hästar som var kittliga på korset.
Om man rörde dem där, så blev de tokiga.
Jag har ALDRIG efter det stött på en häst som är kittlig på korset.
Kom att tänka på det helt plötsligt idag.
Finns det hästar som är kittliga just på korset eller var det något annat med de här hästarna......någon som har en kittlig häst?

Lustigt - jag har precis samma erfarenhet! Hästar på ridskolan som blev helt tokiga om man rörde korset - oavsett om det var när man satt på eller stod bredvid.

Efter att ha läst inläggen i tråden tror jag mest på att dessa hästar hade ont. För min del är det ca 30 år sedan jag gick på ridskola, och jag tror att medvetenheten då vad gällde sadelinpassning m.m. var klart lägre än den är idag. Jag gick också på en rätt "fattig" ridskola, och där gällde det nog (tyvärr) att "pressa ut" mesta möjliga av hästarna även när de inte var helt fräscha...

Tror dessutom att ridskolehästar lägger sig till med en del ovanor/beteenden som skyddar dem själva. Att vara "kittlig" kanske skrämmer bort en och annan unge så man får äta sitt hö ifred...?
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Vad intressant att du tar upp detta!
Min kompis som fött upp många hästar berättade för mig just om att alla hennes fölungar sparkar bakut om man vidrör korset, det går över med tid, men precis i början så gör alla likadant (utom prematuren ;) )

Jag har aldrig sett en vuxen häst "vara kittlig" på korset.
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

Min vuxna ponny (som gått på ridskola) vill gärna sparka bakut om man lägger upp fötterna på ryggen när man rider eller hasar sig av. lite småskutt. att borsta mm går utan problem.
 
Sv: Funderingar kring "kittliga hästar"

När jag gick på ridskola, för sisådär 20-25 år sedan,
så fanns det flera hästar som var kittliga på korset.
Om man rörde dem där, så blev de tokiga.
Jag har ALDRIG efter det stött på en häst som är kittlig på korset.
Kom att tänka på det helt plötsligt idag.
Finns det hästar som är kittliga just på korset eller var det något annat med de här hästarna......någon som har en kittlig häst?

Har också funderat på detta!

När jag red på ridskola (ännu längre sedan) var det "dödsstraff" på att nudda korset när man satt upp. Det var det första man fick lära sig som nybörjare. Ingen var ens i närheten av korset när de satt upp, hur små vi än var och hur stora hästarna än var (fanns inga ponnyer). Följdaktligen fick vi aldrig se något exempel på vad som kunde hända heller.:)

Har aldrig stött på denna kittlighet senare. Varken att ridlärare sagt något eller att någon häst visat sig kittlig. Misstänker starkt att det bara var ett knep för dåtidens ridlärare att få oss att sitta upp snyggt och ordentligt;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
379
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 010
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp