Funderingar kring hingstval

Pam

Trådstartare
Kommer eventuellt att betäcka mitt treårssto i år.
Men har lite funderingar kring hingstval.
Hon är e. Cachas - Cassini II - Cor de la Bryere.
Hon är alltså väldigt linjeavlad på Corde.
Letar och letar efter en hingst utan det blodet överhuvudtaget, men det är svårt att hitta någon jag gillar.
Vågar man ha något Corde i hingsten? Eller är det helt cordefritt som gäller?
Vad finns det för bra hopphingstar då, inte alltför stora??
Stakkato skulle ju vara drömmen.
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Några Corde-fria (iaf första 4 leden):

Heartbeat (e. Heartbreaker - Ramiro Z - Pericles xx)
Hasard (SWB) (e. Heartbeat - Voltaire - Ibrahim)
Diamantino VDL (e. Quaprice Z - Mr Blue - Lux Z)
Favorit Ask (e. Diamant de Semilly - Darco - Quidam de Revel)
Fighting Alpha (e. Landjonker - Farn - Amor)
Hamilton (SWB) (e. Irco Mena - Any Questions - Excellens)
Hip Hop (SWB) (e. Feliciano - Electro - Hartung)
Kannan (e. Voltaire - Nimmerdor - Le Mexico)
King Louie (SWB) (e. Irco Marco - Chou Chin Cow xx - Blue Cliff xx)
Last Liberty (SWB) (e. Lord Liberty - Argentan - Einglas)
Magic Park (SWB) (e. Armitage - Ahorn - Anart)
Majim G (e. Highline - Zandigo - Nimmerdor)
Orlando (e. Heartbreaker - Darco - Gibramino)
Red Hot Chilli (SWB) (e. Niveau - Wolfgang - Notaris)
Sandokan Land (e. Stakkato - Landor S - Graf Grannus)
Zirocco Blue VDL (e. Mr Blue - Voltaire - Le Tot de Semilly)

Vad har du för budget? Kan du tänka dig import/fryst? Några andra önskemål än inte för stor?
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Kollade på lite privata hemsidor, vet dock inte hur det ser ut med licenser osv:

Warrant (e. Numero Uno - Nimmerdor - Purioso)
Guidam Sohn (e. Guidam - Zeus - Akteur)
Olmetta (e. Flipper d'Elle - Le Plantero - Livarot)
Starpower (e. Stakkato - Escudo I - Werther)
Spartacus (e. Stakkato - Grannus - Colorado x)
Marius Claudius (e. Concorde - Nimmerdor - Legaat)
Dakar (e. Nabab de Reve - Holland - Pilot)

Dirco Hästak (SWB) (e. Irco Mena - Caracas - Rotebolt)
Twister de la Pomme (e. Darco - For Pleasure - Jalisco B)
Namelus R (e. Concorde - Joost - Abgar xx)
 
Sv: Funderingar kring hingstval

hur är hon exteriört? Några svagheter? Några styrkor?

Hur stor vill du ha avkomman i slutänden?

Framförallt, en ungefärlig budget? De som Gabby_Ossi listade
går ju från billiga och/eller nya till riktigt dyra som ev bara finns tillgängliga på fryst.
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Tack för en massa intressanta hingstförslag. Kollat in några av dom, tyvärr sitter jag på jobbet där Internet är väldigt segt så kan inte se några filmer.
Har tittat lite på Sandokan tidigare också och honom gillar jag skärpt.
Favorit är också en favorit, men tror det kan bli för stort.
Olmetta blev jag lite sugen på, men vågar man sig på fryst?
Spartacus och Starpower ska jag kolla lite närmare på.
Kannan vore inte helt fel, men det blir för dyrt :-(
Zirocco Blue kanske...

Vill försöka hitta en hingst som inte kostar multum, men som ändå har kvaliteten att kunna lämna svårklassavkommor.
Stoet är strax under 170, men mest långa ben och väldigt ädel och högrest. Men jag tycker om man ser rent blodsmässigt på henne att man ska passa sig lite för alltför stora/tunga hingstar. Men hon behöver ingen ren förädlare heller.
Rör sig otroligt mycket med ett gummi jag aldrig sett på maken till.
Väldigt vild och livlig, men mycket smart, cool och arbetsvillig. Mycket temperament, mest på gott men nog nåt man inte ska spä på alltför mycket.
Jag har inte löshoppat henne, men på det lilla jag sett verkar hon rädd om fötterna men modig. Kapaciteten vet jag ju inte riktigt, men allt hittills talar för att det är en häst för svår hoppning. Vilket jag även önskar av avkomman.
Så det jag önskar av hingsten rent hoppmässigt är stor kapacitet, bruka kroppen rätt i sprången, kvickhet, försiktighet och mod/bra temperament.
Bra galopp och rättbyggd.
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Du tror inte det blir för nära med Corde då?
Fin hingst annars.
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Hon är fin exteriört, ädel och långbent. Vackert huvud och huvudansättning. När jag köpte henne som ett och ett halvt åring tyckte jag hon hade något låg ansatt hals, men nu är den fin. Vet inte om det är nåt att bry sig om då?
Korrekt i benstället och bra vinklar.
Något spinkigare muskelmässig om jag jämför med mina två treåriga valacker (men då är dom mindre också).
Avkommans höjd får gärna bli någonstans mellan 165-170.
Budgeten ligger väl någonstans upp till 15 000 kr, blir inte ledsen om det går på några tusenlappar mindre. Men lägger hellre till några tusenlappar och får en bra hingst än tar något halvbra.
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Det lät ju inte så lovande med zirocco blue.
Hasard är vi lite inne på till vårt andra sto, en fin hingst.
Har man någon koll vad han bör lämna storleksmässigt?
Han har ju corde längre bak, men det är inget man behöver "oroa" sig för?
Favorit gillar jag ju som sagt, men har hört att han lämnar stort. Han är ju ganska stor själv.
Diamantino ska jag kolla lite mer på.
Red hot chilli är jag inte så intresserad av.. men han är söt.
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Vad jag fick höra så var det väldigt bra på Zirocco Blue. Jag själv har dräktigt samt de två andra på samma station är också dräktiga. Men de tar emot ett begränsat antal då han används mycket i Holland. Tror du måste boka även i år då han är begränsad även i år. Har även betäckt i Holland med han och båda var dräktiga.
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Armani code (Armitage-Landfriese II - contender) kanske du skulle testat? :) Han har ju även han helt annat blod

Med Zirocco blue kanske det beror på när man får på säsongen. Inget fel på spermierna men doserna brukar vara sanslöst små. Har en kompis uppe i mellansverige som fick skick på honom två gånger ifjol och slapp betala båda gångerna eftersom stationen (som är väldigt erkänd) ringde ner till holland och tackade för spädningsvätskan typ.
Och jag kanske känner fel avelsmänniskor men ingen jag vet har fått dräktigt med honom ytan att köra till holland eller seminera med fryst och då sticker kostnaderna iväg ;)
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Jag hade letat något Landgraf blod, de brukar matcha väldigt bra med corde
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Ska kanske inte avfärda honom iallafall då.
Skulle nog kunna bli en bra kombination och det är blod jag gillar :-)
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Armani Code är en hingst jag kollade en del på förra året till ett annat Sto... han skulle nog kunna passa den här med.
Kan vara en idé :-)
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Okej, vad har vi då för hingstar som har honom i de närmsta leden?
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Funderar på detta med linjeavel. Har ett sto efter Cardento-Latus II. Jag tycker mycket om hingsten Common Sense men blir det för nära linjeavel? Då CS morfar är Cardento.
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Skulle inte ta Common Sense till ett sto efter Cardento. Det är inte linjeavel det är inavel.
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Om jag har räknat rätt kommer din fölunge att ha 2+3 i släktskapsrelation till Cardento. Fölungen är då i gott sällskap med Fürstenball som har Donnerhall som farmorsfar och som morfar. En annan blivande kanonhingst är årets danska segrarhingst Franklin, han har Ferro som farfarsfar och som morfar.
Båda dessa storheter har samma släktskapsrelation 2+3.
Att man väljer att ha nära släktskap är ju att i Fürstenballs fall kunna stärka de goda egenskaperna som finns hos Donnerhall, chansen att dessa egenskaper stärks är större i relationen 2+3 än i t.ex relationen 3+4.
Samtidigt är risken för att även stärka oönskade egenskaper större vid 2+3 än vid 3+4.
Jag tror 2+3 är en relativt accepterad släktnärhet. Det blir ju din uppgift som uppfödare att att väga möjligheten mot ev. risk. Ett sätt är att gå igenom stoets "pros and con" vad gäller ridbarhet/temperament, prestation och exteriör och jämföra dessa med Cardentos. Ringer det då någon varningsklocka, dvs att de har mer likartade con än pros kanske man skall byta hingst.
Det finns ju ingen absolut gräns för när släktskapen är för nära, men jag tror att gå närmare än 2+3 är att ta alltför stor risk. Det finns ju exempel på de som passerat gränsen men att individen trots det blivit bra. Se den internationella hopphingsten Rex Z ( http://www.sporthorse-data.com/d?i=650186)
 
Sv: Funderingar kring hingstval

Amen för fan! :eek:
Ursäkta, men det är ju två helsyskon... :cool::cool:
Det är ju bara nasty!

Spelar ingen roll att det är "världens bästa stammar" och individer, det är bara fel!
 

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 273
Avel Läste en intressant artikel i en hopptidning som trillade ned i min brevlåda. Där gjorde de en stamtavle-analys utifrån flips little...
2
Svar
30
· Visningar
4 167
A
Avel Hej! Jag är ny här och behöver lite tips och svar på min fundering. Jag letar efter hingstar som är - typförbättrare - gångarter -...
2
Svar
26
· Visningar
6 581
Senast: Emsan
·
Avel Hej, Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut...
2
Svar
24
· Visningar
3 744
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp