Funderingar kring brunst

Sinfonie

Trådstartare
Jag har läst igenom de flesta brunst-trådarna (fanns en hel del..), och hoppas att jag inte missat något som tar upp det här..

Jag köpte mitt sto i juni 08, under hela sommaren visade hon ingen brunst.
I början av oktober såg jag däremot en tydlig brunst, vilket fortsatte och hon brunstade i princip första veckan varje månad under hela vinterhalvåret fram till april då hon visade brunst senast.
Nu har jag inte sett skymten av någon brunst medan stallets andra sto nyss har kommit igång..

Jag är inte så bra på det här med brunst, men jag har aldrig varit med om ett sto som brunstar under HELA vinterhalvåret.
Är det "normalt"? Eller borde jag vara orolig?

Sv: Funderingar kring brunst

Det var ett litet märkligt sto du har :)
Nu vet jag ju inte alls vart du bor, men här nere i skåne har jag haft samma problem med ett av våra ston i o m att vintern har varit VÄLDIGT mild. Dock inga jätte tydliga brunster. Men de två som inte varit dräktiga har brunstat hela vintern. Men å andra sidan har de brunstat hela förra sommaren och nu i vår med. Kanske det är så att ditt sto smyger med sin brunst på våren/sommaren. Är du det minsta orolig så råder jag dig att prata med en veterinär. Ring till en seminstation i din närhet och rådfråga dem. De om någon borde ha alla svar om just brunster och liknande.
Hoppas jag kunde hjälpa dig lite iallafall.

Sv: Funderingar kring brunst

Tack för svaret :)

Jag bor intill vänern, så mitt i landet.
Jag har också funderat på om det kan vara så att hon "smyger", men samtidigt så har det märkts väldigt tydligt på de andra hästarna i hagen när hon brunstat.
Det andra stoet brukar stå klistrad vid min hästs rumpa.

Men att kontakt en seminstation kan nog vara en bra idé :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 401
Senast: Magiana
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025